printlogo


کد خبر: 172341تاریخ: 1395/12/2 00:00
نفس راحت یونایتد از وداع کلاتنبرگ با لیگ برتر

مارتین لورنس: هر نظری درباره‌  مارک کلاتنبرگ دارید به جای خودش اما در این بحثی نیست که سطح داوری لیگ برتر بدون او پایین خواهد آمد. کلاتنبرگ که فصل پیش فینال اف‌ای‌کاپ، چمپیونزلیگ و یورو 2016 را قضاوت کرد (اگرچه اف‌ای‌کاپ جایی در خالکوبی‌های روی دستش پیدا نکرد) تصمیمی عجیب گرفته و در اوج دوران حرفه‌ای‌اش راهی عربستان صعودی شده است.
ژست‌های تمسخرآمیز صورتش و عشقی که به «اد شیران» داشت به کنار، حقیقت این است کلاتنبرگ یکی از بهترین داوران تاریخ لیگ برتر بود و کمتر از آنچه باید به چشم آمد. با این حال آخرین قضاوت او در انگلیس بدل به قضاوتی جنجالی شد و خودش بابت اینکه هند الکسیس سانچز را در گلی که زد ندید از باشگاه هال‌سیتی عذرخواهی کرد. انتقاد دیگر از کلاتنبرگ در جدال آرسنال و هال اخراج نکردن کیران گیبس بود. با اینکه او در نهایت کارت قرمزش را در این بازی از جیب درآورد و به شکلی کنایه‌آمیز سم کلوکس را به خاطر برخورد توپ با دستش از زمین اخراج کرد و یک پنالتی به آرسنال داد.
این سومین کارت قرمز کلاتنبرگ در این فصل بود. از این منظر تنها مایک دین با 5 کارت قرمز سختگیرتر از او بوده. کلاتنبرگ در ضمن این فصل 8 بار هم نقطه‌ پنالتی را نشان داده بود، شامل هر 3 بازی آخرش اما در مجموع او داوری بود که تمایل زیادی به قطع جریان بازی نداشت. کلاتنبرگ همین فصل دومین آمار پایین اعلام خطا در هر بازی (میانگین 7/20 در 90 دقیقه) و کمترین آمار اعلام خطا روی تکل‌ها (میانگین 54/0) را داشت.
همین رویکرد کلاتنبرگ نسبت به قضاوت بود که او را از داوران دیگر متفاوت جلوه می‌داد. در واقع از شروع فصل
2010-2009 تا امروز، بین داورانی که حداقل 100 بار در لیگ قضاوت کرده بودند، تنها آندره مارینر کمتر از او برای تکل‌ها سوت زده بود و تنها لی مسیون کمتر از او کارت زرد داده بود (میانگین 03/3 اخطار در هر بازی نسبت به 07/3). برای مقایسه می‌توانید آمار مایک دین را در نظر بگیرید که میانگین 65/3 کارت زرد در هر بازی داده، عددی که شاید خیلی بالاتر به نظر نرسد ولی در طول فصلی 38 هفته‌ای به معنای 22 اخطار بیشتر است. اما چه تیم‌هایی از رفتن کلاتنبرگ بیش از بقیه خوشحال شده‌اند و چه تیم‌هایی ترجیح می‌دادند او همچنان به قضاوت در لیگ برتر ادامه دهد؟
تیمی که بدترین شانس و نتایج را با قضاوت کلاتنبرگ داشته کریستال‌پالاس است. «عقاب‌‌ها» در 11 بازی‌ای که او برای‌شان سوت زده حتی یک بار هم پیروز نشده‌اند و فقط و فقط 4 امتیاز از 33 امتیاز ممکن را به دست آورده‌اند. در این 11 بازی کلاتنبرگ 4 پنالتی به ضرر پالاس گرفته و یک بار هم به آنها کارت قرمز نشان داده است.
ساوتهمپتون دیگر تیمی است که دل خوشی از کلاتنبرگ نداشته؛ با تنها 3 پیروزی در 18 بازی، همراه با 9 شکست. کلاتنبرگ اما بیش از هر تیم دیگری برای منچسترسیتی سوت زده (28 بازی) و رکورد سیتیزن‌ها در این بازی‌ها هم تعریفی نداشته است (میانگین 5/1 امتیاز از هر بازی).
در نقطه‌ مقابل 2 تیمی که بیش از بقیه از قضاوت‌های کلاتنبرگ لذت برده‌اند استوک‌سیتی و تاتنهام هاتسپرز بوده‌اند. استوک در 23 بازی‌ای که کلاتنبرگ برایش سوت زده تنها 6 بار شکست خورده و اسپرز 16 بازی از 24 بازی‌اش با قضاوت این داور 41 ساله را برده (7/66 درصد برد)، یعنی بالاترین آمار یک تیم از فصل 2010-2009 تا امروز. در واقع تاتنهامی‌ها به شکل میانگین از هر بازی‌ای که کلاتنبرگ داورش بوده 08/2 امتیاز گرفته‌اند، بیش از هر تیم دیگری که او حداقل 10 بار برای‌شان سوت زده، از جمله چلسی (96/1)، لیورپول (88/1) و آرسنال (79/1).
از منظر کارنامه‌ انضباطی باز هم ساوتهمپتون است که بیش از هر تیم دیگری از رفتن کلاتنبرگ خوشحال شده است. «قدیس‌ها» در دوران قضاوت کلاتنبرگ بیش از هر داور دیگری از او کارت زرد گرفته‌اند (میانگین 22/2 اخطار در هر بازی). اما تیمی که بیش از بقیه از کلاتنبرگ کارت قرمز گرفته منچستریونایتد است. کلاتنبرگ در 23 باری که برای یونایتد سوت زده 6 بار بازیکنان این تیم را اخراج کرده و 6 پنالتی هم به ضررشان گرفته و تنها یک بار به سودشان پنالتی اعلام کرده است.
در مقام مقایسه، کلاتنبرگ در طول دوران قضاوتش در لیگ برتر حتی یک بار هم به ضرر اسپرز پنالتی اعلام نکرده و فقط یک بار بازیکنی از آنها را اخراج کرده است. و آمار نهایی؛ به نظرتان کلاتنبرگ برای چی تیمی بیش از بقیه پنالتی گرفته است؟ حدس‌تان کاملا درست بود: تاتنهام(6).


Page Generated in 0/0058 sec