printlogo


کد خبر: 172352تاریخ: 1395/12/3 00:00
ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه امروز در تهران آغاز به کار می‌کند
همه برای فلسطین

ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در حالی از امروز با حضور هیات‌هایی از ۸۰ کشور جهان در تهران برگزار می‌شود که به دلیل محاصره همه‌جانبه نواز غزه و بسته بودن گذرگاه رفح، هیأت رسمی فلسطینی به نمایندگی از حماس قادر به شرکت در این نشست نیست. این در حالی است که هفته گذشته محمود زهار، از رهبران سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین از تماس‌های صورت گرفته با مراجع مصری برای بازگشایی گذرگاه رفح به منظور فراهم شدن شرایط خروج هیات حماس از غزه و شرکت آن در کنفرانس حمایت از آرمان فلسطین در ایران خبر داده بود. قریب 2 دهه پیش، یاسر عرفات، رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازش با صهیونیست‌ها را به دست آوردن گذرنامه فلسطینی دانسته بود. اما امروز مشخص می‌شود سهم آن مبارز خسته از ترک انتفاضه، تنها ترور بیولوژیک توسط عوامل موساد و سهم ملت فلسطین همچنان آوارگی و اسارت با وجود داشتن تکه‌کاغذی به نام گذرنامه بوده است. کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم اسفندماه با شعار «همه با هم، حمایت از فلسطین» در محل اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود. کنفرانس ششم انتفاضه با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه آغاز خواهد شد. این اجلاس با حضور هیات‌هایی از ۸۰ کشور جهان و در قالب ۴ کمیته پارلمانی، جوانان، سازمان‌های غیردولتی و نهضت‌های مقاومتی تشکیل می‌شود.
به گفته کاظم جلالی، سخنگوی این کنفرانس، مجلس شورای اسلامی 19 اردیبهشت‌ماه سال 1369، قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین را تصویب کرد و از آن زمان تاکنون 5 کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در سال‌های 70، 80، 85، 87 و 90 برگزار شده است. او با حساس خواندن مساله فلسطین، از تلاش‌های انجام شده برای از اولویت خارج کردن این مساله در کشورهای مسلمان صحبت کرد. نماینده مردم تهران تاکید کرد مساله فلسطین موضوعی است که بر آن اجماع است و همه فکر کشورهای مسلمان بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعیین روز قدس با مساله فلسطین گره خورده است. جلالی دموکراتیک‌ترین روش و راه‌حل نهایی مساله فلسطین را برگزاری همه‌پرسی سراسری در سرزمین‌های اشغالی طبق پیشنهاد مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری دانست که اگر  این راه دموکراتیک در فلسطین اشغالی باز نشود، تنها راه باقیمانده، مقاومت است. او همچنین از برگزاری سمفونی مقاومت با حضور ۷۰۰ میهمان خارجی از ۸۰ کشور مختلف در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی خبر داد.
نشست تهران، پیروزی حقیقی ملت فلسطین
در زمانه‌ای که جهان عرب به‌خاطر هجمه تروریستی و جنگ‌های نیابتی با حمایت غرب و سرمایه‌گذاری دولت‌های متمول عربی، به جنگ با خود مشغول شده تا از آرمان فلسطین غافل شود، رژیم صهیونیستی به تشدید حملات تجاوزگرانه علیه قبله نخست مسلمین (به میزان 250 برابر نسبت به 8 سال پیش) پرداخته و در پی یکسره کردن کار مسجدالاقصی باشد. در همین حال اغلب شیخ‌نشین‌ها و پادشاهی‌های عربی بویژه اردن و سعودی به جای همراهی با آرمان فلسطین، از نشست امنیتی مونیخ به عنوان تریبونی برای به چالش کشیدن کنفرانس تهران و ایران‌هراسی سوءاستفاده کرده و بر سر نزدیک شدن به اسرائیل و حمایت از طرح انگلیسی «راه‌حل 2 کشور» با هم به رقابت برخاسته‌اند.  اما در خود فلسطین، یک عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در گفت‌وگو با شبکه المیادین، هدف از ایران‌هراسی موجود توسط شیوخ عربی را زمینه‌چینی برای فرار از مواجهه با اسرائیل دانست. «عباس زکی» ضمن تمجید از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر حمایت همیشگی از ملت مظلوم فلسطین و مذمت دولت‌های عربی به‌خاطر تسلیم‌شدن‌شان در معامله با اسرائیل، نشست تهران را به‌خاطر ابعاد جهانی این رویداد یک پیروزی حقیقی برای ملت فلسطین برشمرد. زکی هرگونه حمایت رسمی کشورهای عربی از مساله فلسطین خارج از مرزهایی که از سوی آمریکا بویژه در دولت ترامپ برای آنها ترسیم شده است را بعید دانست. او روابط جنبش فتح با مصر و عربستان را مبتنی بر منافع متقابل دانست، حال آنکه ارتباط این جنبش مستقر در رام‌الله با ایران را از ناحیه مبارزه و مقابله با اسرائیل توصیف کرد.
دویست‌وهشتادوسومین شهید انتفاضه قدس
دیروز یک شهرک‌نشین صهیونیست با خودرو یک شهروند فلسطینی ساکن غرب شهر رام‌الله در کرانه باختری را زیر گرفت و او را به شهادت رساند. به گزارش العالم، صهیونیست قاتل، «حسنی جبر دراج» کارگر فلسطینی را که از یکی از شهرک‌های بین قدس و تل‌آویو عازم محل کار خود بود، با خودرو زیر گرفت. بدین ترتیب از زمان آغاز انتفاضه جدید قدس در سال 2015 دست‌کم 283 فلسطینی به دست نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. به گزارش تارنمای «پانوراما الشرق‌الأوسط»، مرکز مطالعات اسرائیلی- فلسطینی به دنبال شهادت هفته گذشته یک پیرمرد و 2 جوان فلسطینی اعلام کرده بود از ابتدای انتفاضه نوین قدس در کمتر از 2 سال، ۲۸۲ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. «سلیمان صلاح» (81 ساله) اهل بیت‌لحم توسط یک شهرک‌نشین با خودرو زیر گرفته شد و به شهادت رسید، همچنین 2 جوان به نام‌های «حسام الصوفی» (24 ساله) و «محمد الأقرع» (38 ساله) از ساکنان نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی به رفح شهید شدند. بدین ترتیب تعداد شهدای انتفاضه در یک ماه و نیم آغازین سال 2017 میلادی به11 فلسطینی از جمله 3 تن از اهالی غزه رسید. براساس گزارش مرکز مطالعات مزبور، استان الخلیل بیشترین تعداد شهدای انتفاضه قدس را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که 78 نفر از ساکنان این استان در جریان این انتفاضه به شهادت رسیده‌اند و پس از آن قدس با 62 شهید، رام‌الله 26 شهید، جنین 22 شهید، نابلس 20 شهید، بیت‌لحم 17 شهید، طولکرم 6 شهید، اراضی سال 1948 سه شهید و نوار غزه نیز 37 شهید، قرار دارند. همچنین 79 نفر از این شهدا افراد زیر 18 سال هستند که کوچک‌ترین آنها یک نوزاد 3 ماهه به نام «رمضان محمد ثوابته» است که در اثر شلیک گاز اشک‌آور در شهرک بیت فجار واقع در بیت‌لحم به شهادت رسید.
 

#Together4Palestine
در آستانه برگزاری «ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین»، پویشی با عنوان «همه برای فلسطین» از  عصر دیروز به وقت بیت‌المقدس در فضای مجازی آغاز به کار کرد. به گزارش دبیرخانه این نشست، برای این پویش که از راس ساعت 18 دوشنبه به وقت قدس شریف (۱۹:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد، 2 هشتگ #معا_لدعم_فلسطین و پویش «همه برای فلسطین» برای کاربران عرب و انگلیسی‌زبان در نظر گرفته شده است. عنوان شعارهای پویش مزبور برگرفته از شعار ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین است.
 


Page Generated in 0/0068 sec