printlogo


کد خبر: 172357تاریخ: 1395/12/3 00:00
چهارگوشه

آماده باش اسرائیلی‌ها پشت مرز غزه
در آستانه آغاز اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران، یک کارشناس نظامی صهیونیست از آماده‌باش نظامیان اسرائیلی در طول مرزهای غزه خبر داد. به گزارش تسنیم به نقل از یک تارنمای نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو، «امیر بوخبوط» گفت یک یگان نظامی وابسته به فرماندهی منطقه جنوبی ارتش صهیونیستی، در حال جمع‌آوری اطلاعات از تحرکات گروه‌های فلسطینی در طول مرزهای غزه است. این کارشناس نظامی تارنمای« والا» افزود: یگان نظامی مزبور به رصد عملیات سری گروه‌های فلسطینی در مرزهای غزه و مشخص کردن اهدافی که در جنگ آینده مورد حمله قرار خواهد گرفت، ادامه می‌دهد. به گفته بوخبوط، بهانه اسرائیلی‌ها برای آماده‌باش نظامی گزارش‌هایی است که ارتش عبری درباره اوج گرفتن سطح آمادگی‌ حماس و جهاد اسلامی برای جنگ آینده داده است. کارشناس والا به نقل از غلعاد بنفاشی، فرمانده یگان نظامی مامور جمع‌آوری اطلاعات از مرزهای غزه می‌نویسد: «حماس از لحاظ امکانات تسلیحاتی چیزی کم ندارد و میزان آمادگی شاخه نظامی آن بسیار بالاست». نافیه حاجیج یکی دیگر از مسؤولان این یگان نظامی اسرائیلی نیز می‌گوید: «از نظامیان خواسته شده است دائما هوشیار باشند، زیرا حماس در حال آماده کردن کمین برای ماست و این چالشی حقیقی است که نظامیان صهیونیست در این منطقه حساس با آن مواجه شده‌اند».

پیشروی ارتش سوریه در مثلث تدمر
ارتش سوریه در راستای عملیات بازپس‌گیری شهر تدمر از سیطره داعش یکی از ارتفاعات نزدیک این شهر باستانی را در استان حمص به کنترل خود درآورد. در همین راستا، یک افسر ارتش سوریه گزارش داد: نیروهای ارتش روز یکشنبه یکی از ارتفاعات را به نام سیریاتل و منطقه صمامات الغاز را در 15 کیلومتری غرب شهر تدمر به کنترل خود گرفتند. این افسر ارتشی افزود: عوامل مسلح داعش به سوی شهر تدمر عقب‌نشینی کردند و ارتش با پیشروی جدید خود، به 13 کیلومتری این شهر تاریخی رسیده است.

پاتریوت عربستان از کار افتاد
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله در بیانیه‌ای اعلام کرد پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی موشکی پاتریوت عربستان به نام «باک 3»، در حملات موشکی نیروهای یمنی از کار انداخته شد. به گزارش المسیره، موشک‌هایی که ارتش یمن و انصارالله به سمت اهداف نظامی عربستان شلیک می‌کنند، از دقت بالایی در هدف قرار دادن برخوردارند. پاتریوت از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی موشکی آمریکاست که ایالات متحده در سال 2016 عربستان را به آن مجهز کرد. منابع یمنی می‌گویند از کار انداختن این سامانه دفاعی موشکی «یک دستاورد بزرگ برای ارتش یمن و انصارالله در جنگ با ائتلاف سعودی محسوب می‌شود».


فروش جهانی سلاح رکورد زد
عربستان بزرگ‌ترین خریدار جنگ‌افزار در منطقه
فروش سلاح به علت تقاضای اسلحه از سوی طرف‌های درگیر در خاورمیانه و آسیا افزایش یافته است. براساس بررسی‌هایی که در موسسه «تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم» از آمار مبادلات اسلحه بین سال‌های 2012 تا 2016 به عمل آمد، واردات سلاح در آسیا و اقیانوسیه حدود 43 درصد تجارت جهانی سلاح را شامل می‌شود. این میزان در مقایسه با دوره 2011 - 2007 نشان‌دهنده افزایش 7/7 درصدی است. براساس این گزارش، حمل و نقل سلاح‌های مهم بین سال‌های 2012 تا 2016 در مقایسه با دوره‌های پنج‌ساله بعد از جنگ سرد به بالاترین سطح رسید. در دوره 2011 - 2007 سهم آسیا و اقیانوسیه کمی بیشتر از 44 درصد بود و سهم کشورهای خاورمیانه و کشورهای سلطنتی حاشیه خلیج‌فارس با جهشی قابل توجه از 17 به 29 درصد افزایش یافت. عربستان پس از هندوستان، دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان و بزرگ‌ترین خریدار در منطقه است و آمریکا نیز در صدر صادرکنندگان اسلحه در جهان قرار دارد؛ این کشور 33 درصد از بازار فروش اسلحه را در اختیار دارد. این مرکز می‌گوید روند افزایش خرید و فروش جنگ‌افزار در دوره 5 ساله، از زمان پایان جنگ سرد به این سو، در جهان بی‌سابقه است؛ دلیل آن‌هم افزایش مشخص تقاضا از سوی کشورهای خاورمیانه و آسیایی عنوان شده‌ است.

 


Page Generated in 0/0063 sec