printlogo


کد خبر: 172375تاریخ: 1395/12/3 00:00
اقتصاد در سال 1396 به نفت وابسته‌تر می‌شود
آغاز بررسی لایحه ناقص بودجه

گروه اقتصادی: کلیات لایحه ناقص بودجه 1396 آنقدر مخالف داشت که جلسه روز گذشته مجلس برای بررسی و تصویب آن کافی نبود و نمایندگان فرصت نکردند برای تصویب آن رای بدهند. به گزارش «وطن‌امروز»، کلیات لایحه بودجه 1396 دیروز در مجلس بررسی شد و با توجه به مخالفان و موافقان بسیار، بررسی بیشتر و رای‌گیری نهایی برای تصویب کلیات به جلسه بعدازظهر امروز واگذار شد. بررسی لایحه بودجه سال96 با تاخیر بسیاری انجام شده که مهم‌ترین علت آن تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه بوده است. برای مجلس تصویب قانون برنامه ششم توسعه ارجح از بررسی لایحه بودجه بود و حالا در اسفندماه نمایندگان قصد دارند در جلسات فشرده بودجه 96 را تصویب کنند اما لایحه بودجه آنقدر ناقص بوده و حرف و حدیث داشته که در همین ابتدای کار موضوع بررسی لایحه با کندی پیش رفته است. دیروز مخالفان کلیات لایحه بودجه نکات جالبی را در مخالفت خود عنوان می‌کردند که مهم‌ترین آن عدم توجه به اشتغال و غیرواقعی بودن اعداد و ارقام است که موجب کسری شدید بودجه خواهد شد؛ همان‌طور که در سال 1395 دولت با کسری بودجه باورنکردنی دست و پنجه نرم کرده است.
حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: در بودجه سال ۹۶ در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96، گفت: می‌گویند بودجه استان‌ها را در سال آینده افزایش داده‌اند، سوال این است که از کجا و با چه منابعی می‌خواهید افزایش دهید؟ وی افزود: 6 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت از بخش مالیات در بودجه سال 96 کاهش یافته و کسی هم چیزی نمی‌گوید. نماینده مردم رشت در مجلس گفت: افرادی که زیر ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از سال آینده مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه 2 اسفند قوه مقننه در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، گفت: بودجه کشور از 3 منبع فروش نفت،‌ دریافت مالیات و فروش اوراق تامین می‌شود. وی ادامه داد: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت به قیمت هر دلار 3 هزار و 300 تومان فروخته شود. نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده 27 درصد افزایش مالیات داشته باشیم. وی با بیان اینکه با توجه به درآمدها نمی‌توانستیم هزینه‌ها را افزایش دهیم، اظهار داشت: به طور مثال نمی‌توانستیم بیش از 10 درصد حقوق کارمندان را افزایش بدهیم، چون منابع درآمدی بالاتر از آنچه پیش‌بینی شده، محقق نمی‌شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در بودجه 96 انضباط مالی فراهم شده است.
بویی از اشتغال در بودجه به مشام نمی‌رسد
نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به بی‌توجهی کمیسیون تلفیق به بخش اشتغال در بودجه ۹۶ انتقاد کرد. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه دوم اسفند پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96، گفت: به طور قطع بودجه سال 96 امتیازات فراوانی دارد و در زمینه تقویت بنیه دفاعی و اقداماتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته و نیز توسعه سیاسی در بخش یارانه احزاب و اینکه مقرر شده درآمد حساب‌های قوه قضائیه به خزانه واریز شود، حرکت‌های خوبی است. وی افزود: کمیسیون تلفیق و دولت بگویند آیا بعد از اجرای بودجه 96 چیزی به توسعه اشتغال کمک کرده‌ایم؟ مهم‌ترین دغدغه و اولویت امروز کشور اشتغال است و بویی از اشتغال در بودجه سال 96 به مشام نمی‌رسد، البته شاید شامه بنده ضعیف است. کواکبیان با بیان اینکه 85 درصد مکاتبات و مراجعات مردم به وی برای ایجاد اشتغال است، گفت: بنده جوابی جز شرمندگی و خجالت برای مردم ندارم، بارها گفته‌ام که دولت غیر از بودجه‌های سالانه و برنامه، یک لایحه ضربتی برای ایجاد اشتغال ارائه کند.
 ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌کاره
نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌کاره در کشور داریم. محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، گفت: اینگونه بودجه‌نویسی در کشور اشکال دارد و مملکت را با مشکل و بن‌بست مواجه می‌کند. وی ادامه داد: دولت‌ها در سال اولی که بر سر کار می‌آیند در بودجه‌نویسی نگاه کارشناسانه دارند اما در سال پایانی اینگونه نیست. نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه حدود 500 هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌کاره در کشور داریم، گفت: باید مشخص شود از 294 هزار میلیارد تومان بودجه کشور در سال 95 چه میزان محقق شده که گویا تنها 174 هزار میلیارد آن تحقق یافته است. کوهکن با تاکید بر اینکه باید براساس درآمدها بودجه نوشته شود، اظهار داشت: نباید بودجه را روی ریل نسیه‌خوری بنویسیم. وی تصریح کرد: درآمدهای بودجه را باید واقعی و مطابق شرایط اقتصادی کشور لحاظ و هزینه‌ها را نیز مطابق آن شرایط در بودجه ذکر کنیم.
 جزئیات استقراض ۴۵ هزار میلیاردی دولت
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: سهم نفت در بودجه سال ۹۶ به ۳۵ درصد افزایش یافته که مغایر سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، گفت: سهم نفت در بودجه سال جاری 25 درصد بود اما در سال 96 این سهم به 35 درصد افزایش یافته که مغایر سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است. وی تصریح کرد: به‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه عنوان شده 30 درصد اعتبارات استانی شود اما در بودجه سال 96 این میزان 3/5 درصد عنوان شده. این رقم در سال جاری 4 درصد بود که مغایر با برنامه ششم است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه روند تأمین اداره مالی کشور بسیار خطرناک است، گفت: در بودجه سال 96 قرار است 45 هزار میلیارد تومان استقراض شود که 5 هزار میلیارد آن استقراض خارجی است. حاجی‌دلیگانی ادامه داد: با بودجه‌ای که برای سال 96 تهیه شده، قطعا دولت 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 96 نسبت به سال 95 میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 18 تا 20 درصد افزایش می‌یابد که شاهد افزایش حجم نقدینگی و تورم خواهیم بود.
بدهی۵ هزار میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش
نماینده مردم ممسنی در مجلس گفت: آنچه در لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور بیان شده تکرار همان تراژدی‌ای است که از قبل درباره فرهنگیان شاهد هستیم. مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه 2 اسفند‌ قوه مقننه و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه، گفت: باید در بودجه سال 96 به بحث مالیات‌ها برای فرار از وابستگی به نفت توجه ویژه‌ای کرد. وی با اشاره به مشکلات فرهنگیان و عدم توجه به آن در بودجه سال 96 گفت: نباید با بحث فرهنگیان به صورت شعاری، شکلی و سطحی برخورد کرد و باید نگاه توسعه‌ای به این بخش داشت. عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس تصریح کرد: کشورها و نهادهایی که توسعه پیدا کرده‌اند، تماما به دلیل پیشرفت آنها در بحث آموزش بوده که باید به بحث آموزش‌وپرورش در بودجه سال 96 توجه ویژه‌ای کرد. نماینده مردم ممسنی در مجلس افزود:‌ آنچه در لایحه بودجه سال 96 کل کشور بیان شده، تکرار همان تراژدی است که از قبل درباره فرهنگیان شاهد هستیم. وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش هم‌اکنون 5 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: حدود 20 هزار میلیارد تومان درباره زیرساخت‌ها باید به آموزش‌وپرورش اختصاص یابد.
 


Page Generated in 0/0063 sec