printlogo


کد خبر: 172414تاریخ: 1395/12/4 00:00
دادستان تهران اعلام کرد
بازداشت ۱۶ متهم ارزی
جعفری‌دولت‌آبادی از تأیید قرار تشدید تأمین متهمان پرونده بانک سرمایه در دادگاه کیفری خبر داد

گروه اجتماعی: دادستان تهران از تایید قرار تشدید تامین کیفری 3 نفر از متهمان پرونده بانک سرمایه خبر داد و درباره پرونده متهمان ارزی گفت: 16 نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. به گزارش ایرنا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در سی‌ویکمین نشست معاونان دادستانی تهران از قضات خواست تا از هیاهو و جنجال بیرونی و هجمه‌های درونی نهراسند. وی ادامه داد: کسانی که از بیت‌المال سوءاستفاده می‌کنند، انتظار دارند در قبال فساد سکوت کنیم و هر که مطابق میل آنها عمل نکند در مظان برچسب خوردن و تخریب شخصیت قرار می‌گیرد.
جعفری‌دولت‌آبادی با یادآوری اظهارات هفته گذشته خود درباره رأی دادگاه کارکنان دولت بر نقض قرار دادسرا در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، با قابل انتقاد خواندن تصمیم دادگاه کارکنان دولت از این جهت که اقدامات مفسدان اقتصادی در بستر بانک‌ها را جرم‌زدایی کرده بود، از درخواست سرپرست دادسرای پولی- بانکی دائر بر قرار تشدید تامین کیفری 3 نفر از متهمان این پرونده وفق قانون آیین دادرسی کیفری و تایید این تصمیم از سوی دادگاه مستقر در دادسرای جرائم اقتصادی خبر داد.
دادستان تهران گفت: دادگاه کیفری با تایید قرار تشدید تأمین متهمانی که به قرار جدید اعتراض کرده بودند، تصمیم مناسبی اتخاذ کرد که جای قدردانی و تشکر دارد.
تحقیق از 184 نفر در پرونده املاک شهرداری
دادستان تهران از پیگیری پرونده پلاسکو و تعیین 8 گروه کارشناسی در رشته‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی، ساختمان، مواد منفجره، بیمه و... خبر داد و با تشکر از اقدامات سرپرست دادسرای جنایی در این پرونده، اظهارکرد: در پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران تحقیقات از 184 نفر به اتمام رسیده و در مرحله ارجاع موضوع به هیأت‌های کارشناسی برای ارزیابی بهای املاک مورد نظر است.  
نقش تحقیقات در پرونده‌های قضایی
جعفری‌دولت‌آبادی همچنین از معاونان دادسرا خواست با رعایت احترام ضابطان و استفاده از تدابیر و طرح‌های مثبت آنها، مراقبت کنند که مدیریت پرونده از دست سرپرستان دادسراها خارج نشود و این انتظار برای ضابط ایجاد نشود که هرچه پیشنهاد کند دادستان و بازپرس براساس آن اقدام می‌کند.  وی یکی از مشکلات اصلی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی را ضعف تحقیقات دانست و با اشاره به اینکه بنیان پرونده بر تحقیقات بنا می‌شود، به بازپرسان و سرپرستان دادسرا تاکید کرد برای پرونده‌ها وقت بگذارند چون نتیجه چنین وضعیتی، مختومه شدن پرونده در دادسرا یا دادگاه است.
دادستان تهران از معاونان دادسرا خواست در روند تحقیقات بازپرسی حضور یابند و بر نحوه تحقیق نظارت داشته باشند. وی خطاب به معاونان دادسراها افزود: به این شیوه عمل کنید و از اینکه متهم به دخالت در پرونده‌ها شوید نگران نباشید؛ چون دادستان حق نظارت بر تحقیقات و ارائه تعلیمات به بازپرسان را دارد. دادستان تهران در عین حال گفت: البته نظارت بر تحقیقات به منزله انجام وظیفه به جای بازپرس نیست؛ چون دادستان در امر تحقیقات شأن نظارتی دارد و اگرچه عمل به این توصیه وقتگیر است اما نقش کلیدی دادستان را اجرایی می‌کند و بدانید دادستانی که در پرونده قلم نزند، به نقش و اهمیت دادستانی بی‌توجه است.  
ارتباط پرونده‌های ملی با منابع قدرت
دادستان تهران با بیان سختی کار قضایی در پرونده‌های مهم و سنگین که واجد جنبه ملی است، این موارد را در اثر ارتباط این پرونده‌ها با منابع قدرت و ثروت دانست و گفت: طبیعی است که قاضی در رسیدگی به چنین پرونده‌ای با هجمه‌هایی مواجه شود و قدرتمندان که به اهداف خود در نفوذ به پرونده‌های قضایی نائل نمی‌شوند، سعی می‌کنند با تخریب قضات رسیدگی‌کننده و برچسب زدن به آنان، روند و نتیجه پرونده‌ها را به نفع خود مصادره کنند.  جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به تجربه حاصل از رسیدگی به پرونده‌های ملی و مهم در دادسرای تهران، به عنوان مثال، هجمه‌های رسانه‌ای اخیر علیه بیژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه را مورد توجه قرار داد و گفت: آنها می‌دانند که اگر دل قضات را خالی کنند، دیگر هیچ‌کس قلم نخواهد زد و بیشترین هجمه‌ها هم نسبت به قضات دادسراهای رسیدگی‌کننده به جرائم مهم مانند دادسراهای جرائم اقتصادی، پولی- بانکی، شهید مقدس، کارکنان دولت و دادسرای فرهنگ و رسانه صورت می‌گیرد.


Page Generated in 0/0058 sec