printlogo


کد خبر: 172431تاریخ: 1395/12/4 00:00
نگاهی دوباره به کتاب «دختر شینا» به بهانه توجه رهبر انقلاب به این کتاب
تنها 45 کلمه‌

«بسمه‌تعالی. رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توان‌فرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ جهاد دشوارش باز دارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود. شهریور 91»
45 کلمه، تنها 45 کلمه کافی بود تا بار دیگر نام «دختر شینا» بر سر زبان‌ها بیفتد و دوباره این کتاب ارزشمند دست به دست و خوانده شود. آنهایی که این کتاب را خوانده بودند پس از عنایت 45 کلمه‌ای رهبر معظم انقلاب به آن، از ارزش‌هایش گفتند و آنهایی نیز که توفیق یارشان نبود که این کتاب را بخوانند این بار پس از توجه حضرت ماه به این کتاب و نویسنده‌اش، کتاب را دست گرفتند.
کتاب 263 صفحه‌ای پیش از این توانست توجه بسیاری را در کشور به خود جلب کند، کتابی که بهناز ضرابی‌زاده آن را با عشق به همسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی هژیر نوشته تا ادای دین کند به حماسه‌هایی که توسط قدم‌خیر محمدی‌کنعان در حمایت از رزمندگان با حفاظت از خانواده و فرزندان در طول سال‌های دفاع‌مقدس رقم خورده بود. «دختر شینا» در واقع روایتی از پشت جبهه است، آن هم کیلومترها دورتر از خطوط درگیری. قدم‌خیر محمدی‌کنعان یا همان «دختر شینا» با صبر و استقامت از روزهایی سخن گفته و ضرابی‌زاده نوشته که مردان این سرزمین در برابر دیو آهنین بعث ایستاده بودند و لازم بود زنان به حمایت از مردان‌شان خانواده را زیر پر و بال خود بگیرند تا مردان بتوانند مردانه در برابر دشمن ایستادگی کنند و از بابت خانواده نگرانی
نداشته باشند.
در این کتاب خواننده به جای اینکه در صحنه مبارزه و درگیری و پشت خاکریزها باشد در خانه و میان بچه‌ها و زنان است اما تصویری که از شرایط خانواده و زنان می‌بیند او را به این معرفت نزدیک می‌کند که در جبهه‌ها چه خبر است. هر چند در این کتاب شاهد روایت‌های زنانه از جنگ هستیم اما این زنانه بودن روایت سبب نشده که وجه عاطفه بر روایت غلبه کند. خواننده در کنار مباحث عاطفی که طبیعت راوی و قلم زنانه است اما از ایستادگی و مقاومت می‌خواند. از اینکه در روزگاری که مردان پنجه در پنجه دشمن انداخته بودند، زنان کیان خانه و خانواده را حراست کردند تا آب در دل مردان‌شان تکان نخورد. روایت‌های زنانه از جنگ، جنگ را به حاشیه می‌برند و انسان‌هایی را روایت می‌کنند که جنگ را به حاشیه کشانده‌ و زندگی ساخته‌اند. این کتاب روایت سختی‌ها و مشقت‌های یک همسر است آن هم در شرایطی که بسیاری از مردان در کنار همسر و خانواده خود بودند و به اصطلاح از آنها نگهداری می‌کردند ولی حاج ستار، همسر و فرزندانش را رها کرده تا مبادا دشمن به فرزندان و زنان کشورش تعرض کند. این مساله‌ای است که در تقریظ رهبر معظم انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفته و ایشان بر صبر «دختر شینا» تاکید کرده‌اند. «دختر شینا» راوی «دوستت دارم‌»های راستین؛ این یکی دیگر از وجوهی است که می‌توان در این کتاب به آن اشاره کرد. صداقت در گفتار مرحوم قدم‌خیر محمدی‌کنعان در
سطر سطر این کتاب جلب توجه می‌کند و در روزگاری که راستی سکه کمیاب بازار انسان‌هاست می‌بینیم که دختری روستایی چگونه از علاقه و عشقش به همسر شهیدش سخن می‌گوید و هیچ ملاحظه‌ای هم در این باب ندارد، در حالی که این روزها چیزی که فراوان است «دوستت دارم»های جعلی و گاهی تقلبی است.یکی از چسب‌هایی که این روزها به کتب دفاع‌مقدس به ناحق زده می‌شود عبارت «سفارشی‌نویسی» است در حالی که پیش از این از سوی بهناز ضرابی‌زاده عنوان شده بود که «این کتاب را براساس علاقه قلبی نوشتم و به عاقبت آن فکر نمی‌کردم و از این رو سفارشی در کار نبوده است». این کتاب در سومین دوره مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» معرفی شده بود و توانست به شمارگانی قریب به 200هزار نسخه دست پیدا کند که این میزان برای روایت‌های زنانه از جنگ پس از کتاب‌های «دا» و «من زنده‌ام» رکوردی قابل توجه به حساب می‌آید. «دختر شینا» کتابی است که می‌تواند برای بسیاری مایه عبرت باشد، برای ناشرانی که فکر می‌کنند فقط خودشان می‌فهمند. نویسندگانی که نوشتن این قبیل کتب را در شأن مقام نویسندگی خود نمی‌دانند نیز حتما با دیدن عنایت ولی‌فقیه به «دختر شینا» حسرت خورده‌اند. خوانندگان نیز حتما پشیمان هستند چرا در روزهایی که همه از این کتاب سخن گفتند سراغی از آن نگرفتند. «دختر شینا» از این رو می‌تواند برای بسیاری مایه توجه باشد. در ششمین آیین گرامیداشت ادبیات جهاد و مقاومت از 4 تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتب دفاع‌مقدس رونمایی شد. در این مراسم از عنایت ایشان بر کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد»، «گلستان یازدهم»، «وقتی مهتاب گم شد» و «دختر شینا» رونمایی شد.


Page Generated in 0/0096 sec