printlogo


کد خبر: 172446تاریخ: 1395/12/4 00:00
چهارگوشه

مرگ ناگهانی نماینده روسیه در سازمان ملل
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، دوشنبه‌شب در 65 سالگی در آمریکا بدرود حیات گفت. چورکین در یکی از حساس‌ترین دوره‌ها، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و شورای امنیت بود و مخالفت‌های سرنوشت‌ساز او و نماینده چین با قطعنامه‌های ضدسوری کشورهای غربی، نقش مهمی در جلوگیری از تجاوز همه‌جانبه غربی‌ها به مردم سوریه داشت. خبر ناگهانی درگذشت چورکین در حالی اعلام شد که پرسش‌هایی در برخی رسانه‌ها درباره علت مرگ ناگهانی وی و احتمالاتی همچون ترور بیولوژیک او  مطرح شده است.

جمهوری الهام به جای آذربایجان
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان همسرش را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد. طبق این گزارش، مهربان، همسر علی‌اف، روز سه‌شنبه پس از آن به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت خود را آغاز کرد که زمینه ایجاد این سمت در یک همه‌پرسی قانون اساسی در ماه سپتامبر سال گذشته فراهم شده بود. همسر علی‌اف پیش‌تر یک قانونگذار بود و ریاست یک بنیاد خیریه را برعهده داشت. علی‌اف با اتکا به ذخایر انرژی و ائتلاف‌های مستحکم خود با غرب، خود را از نفوذ روسیه در منطقه دریای خزر دور نگاه داشته است اما دولت وی به نقض حقوق‌بشر و مجازات مخالفان نیز متهم شده است. به باور مخالفان علی‌اف، اصلاح قانون اساسی که به ایجاد سمت معاون اول رئیس‌جمهور و افزایش دوره ریاست‌جمهوری از 5 به 7 سال منجر شد، عملاً آذربایجان را در مسیر پذیرش یک حکومت سلطنتی قرار می‌دهد.


ژنرال مک‌مستر مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید شد
مهره ضد کودتای ترامپ
دونالد ترامپ پست خالی و کلیدی مشاور امنیت ملی کاخ سفید را با گماشتن یک ژنرال نوگرای ضدروس در حال خدمت در ارتش آمریکا پر کرد تا هم دهان دشمنان داخلی جدی‌اش را ببندد هم وانمود کند برای جنگ‌افروزی مصمم است. ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر، یکی از نخبه‌های نظامی دانشگاهی در پنتاگون است که به‌خاطر دانش به روز و خلاقیتش به ژنرال بت‌شکن مشهور شده است. او از روز دوشنبه جانشین مایکل فیلین، ژنرال چهارستاره بازنشسته و قلب امنیتی مستعفی تیم ترامپ شد. رئیس‌جمهور آمریکا او را به جان بولتون، سفیر نومحافظه‌کار دولت‌های بوش و اوباما در سازمان ملل ترجیح داده و جایگزین کیت کلاگ، معاون و جانشین موقت فلین کرد. او بعد از کالین پاول، دومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که حین خدمت در ارتش به این سمت گمارده می‌شود بدین معنی که باید از دستور ترامپ برای انتقال ماموریت خود به کاخ سفید تبعیت می‌کرد. اما شاید مهم‌ترین دلیل انتصاب مک‌مستر 54 ساله به مقامی که به طور خودکار ریاست شورای امنیت ملی ایالات متحده را برعهده دارد، وحشتی است که ترامپ از بیم کودتا توسط چهره‌های اطلاعاتی یا نظامی برجسته دارد. او هم‌اکنون مدیر «مرکز ادغام توانمندی‌های ارتش» است، جایی که باید مشخص کند ارتش آمریکا در سال 2025 و پس از آن به چه صورتی خواهد بود. در این سمت بود که 2 سال پیش  به دولت اوباما توصیه کرد روسیه را در خط مقدم جبهه اروپای شرقی مهار کند. تمجید جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و منتقد جمهوری‌خواه ترامپ از انتصاب مک‌مستر نشان‌دهنده پلی است که کاخ سفید برای آشتی با تندروهای کنگره زده است. مک‌مستر که از جوانی تزهای جنگی نبوغ‌آمیزی ارائه می‌کرده است به دلیل تمایلش به کنار گذاشتن عقلانیت رایج شهرتی در محافل نظامی به هم زده است. او در جنگ اول خلیج‌فارس و همچنین جنگ‌های بعدی در عراق و افغانستان حضور داشت. او به همراه ژنرال دیوید پترائوس، نقشی کلیدی در بازنویسی دستورالعمل‌های عملیاتی ارتش آمریکا در مواجهه با شورش ایفا کرده است. نشریه تایم در سال 2014 به دلیل همین شاخصه مک‌مستر، یعنی خلاف جریان رایج در سیستم عمل کردن، وی را یکی از 100 فرد تأثیرگذار نامید.


Page Generated in 0/0051 sec