printlogo


کد خبر: 172460تاریخ: 1395/12/5 00:00
اخبار

جشنواره «فیلم 100» آغاز شد
یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای روز گذشته در پردیس سینمایی آزادی آغاز به کار کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، استفاده از نمایش فیلم‌های این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. این رویداد سینمایی در قالب بخش‌های «مسابقه سینمای۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» شامل 2 بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه‌های مستند، داستانی، پویانمایی و «مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان» در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی و با 3 محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار» و «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» طراحی شده و بیش از 3 هزار اثر برای بخش‌های مختلف جشنواره دریافت شده و از میان این آثار بیش از ۳۵۰ اثر توسط هیات‌های انتخاب جشنواره برای اکران در روزهای چهارم و پنجم اسفند در نظر گرفته شده است. در بخش مسابقه با عنوان «مسابقه سینمای۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» تعداد ۱۴۱ اثر به 2 بخش اصلی (مسابقه ملی) و مسیر تجربه راه یافتند. در بخش مسابقه بین‌الملل با عنوان «سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان» ۵۹ اثر از ۲۸ کشور جهان شامل: کشور‌های هند، روسیه، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلیس، برزیل، تانزانیا، پاکستان، آمریکا، فرانسه و...  به رقابت می‌پردازند. گفتنی است این جشنواره به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی به دبیری علی قربانی و با شعار سینمای اخلاق در روزهای ۴ و ۵ اسفند ماه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن روز جمعه 6 اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری پیش‌بینی شده است.

«ادبیات» قیمت تمام شده جنگ را معین می‌کند
مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری در مراسم رونمایی کتاب «پناهگاه بی‌پناه» در کرمانشاه گفت: اکنون در زمانی قرار داریم که باید به دستور زبان تعقلی بپردازیم و جنگ را آنگونه که هست باید به ثبت برسانیم. به گزارش فارس،  مرتضی سرهنگی مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در این مراسم با مهم شمردن مستندنگاری، کار نویسندگان این حوزه را بسیار سخت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما با نسل جدیدی از نویسندگان جوان در حوزه مستندنگاری روبه‌رو هستیم که تمام سختی‌های این کار را با تمام وجود پذیرفته‌اند. سرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت جنگ در تمام دنیا، این ادبیات را ادبیات امید خواند، چرا که با تمام سختی، راه روشن را پیش روی ما ترسیم می‌کند. وی با بیان این نکته که قیمت تمام شده جنگ را ادبیات جنگ معین می‌کند، عنوان داشت: تاریخ رسمی به لایه‌ها و زوایای پنهان جنگ و دفاع‌مقدس نمی‌پردازد و این ادبیات است که می‌تواند این بخش‌های پنهان ماجرا را برای همیشه بازگو کند. این مقام فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: جنگ از 2 دستور زبان تبلیغی و تعقلی برخوردار است و ما اکنون در زمانی قرار داریم که باید به دستور زبان تعقلی بپردازیم و جنگ را آنگونه که هست به ثبت برسانیم. در آخرین روزهای سال 1366 پناهگاه پارک شیرین که مأمن مردم بی‌پناه و مظلوم کرمانشاه بود توسط موشک‌های رژیم بعثی عراق مورد اصابت قرار گرفت که در جریان آن 300 نفر از جمله زنان و کودکان کشته و زخمی شدند.

۱۸ اسفند؛ اختتامیه جشنواره شعر فجر
مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ۱۸ اسفند در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود و طی آن، برگزیدگان کتاب‌های شعر منتشر شده در سال ۱۳۹۴ در 3 حوزه شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر معرفی می‌شوند. به گزارش مهر، همچنین در بخش ویژه افغانستان، بهترین کتاب‌های شعر منتشر شده طی ۱۰ سال گذشته این کشور در آیین اختتامیه جشنواره شعر فجر معرفی خواهند شد. برگزاری مراسم شعرخوانی در کنار مزار خیام و عطار در نیشابور و نیز شعرخوانی در حرم رضوی از برنامه‌های اختتامیه این دوره از جشنواره شعر فجر است که در دست تدارک برای برگزاری است. میهمانانی از روسیه و افغانستان نیز در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره شعر فجر حضور خواهند داشت. همچنین پس از برگزاری ۷ محفل در شهرهای کاشان، کرج، تهران، مشهد، ری و جزیره هرمز، هشتمین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به یاد شاعر بلندآوازه خوزستان، زنده‌یاد محمود صفارزاده و شهدای 8 سال دفاع‌مقدس در شوش دانیال برپا می‌شود. در این محفل که امروز پنجشنبه برگزار می‌شود جواد محقق، حمیدرضا شکارسری، جلیل صفربیگی و... به شعرخوانی و سخنرانی خواهد پرداخت.


Page Generated in 0/0065 sec