printlogo


کد خبر: 172488تاریخ: 1395/12/5 00:00
کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها در همایش ملی اقتصاد مقاومتی:
دولت کلید رفع مشکلات اقتصادی را بر‌عکس چرخاند

گروه اقتصادی: استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: کلید حل بسیاری از مشکلات و تنگناها در دست دولت است اما در موارد زیادی این کلید را به‌عکس چرخانده‌اند. به گزارش تسنیم، مسعود درخشان در همایش اقتصاد مقاومتی، پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد با بیان اینکه در آینده مساله اصلی ایران تعارض میان نظام‌های اقتصادی و سیاسی کشور خواهد شد، اظهار کرد: نظام استکبار جهانی به ‌سرکردگی آمریکا این حقیقت را درک کرده که برای نابودی نظام سیاسی ایران باید نظامات اقتصادی کشور را هدف قرار دهد تا از طریق ایجاد نظام تعادل در نظام اقتصادی، اهداف خود در حوزه‌های سیاسی را به دست آورد. استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب با ارائه الگوهایی مانند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، سبک الگوی اصلاح مصرف و اقتصاد مقاومتی نه‌تنها پرچم مبارزه با این خدعه دشمن را برافراشته بلکه زمینه‌های تبدیل تحریم و تهدید را به فرصت فراهم کرده است، تأکید کرد: متأسفانه دولتمردان دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های برنامه‌ریزی ظرفیت‌های لازم را برای اجرای رهنمودهای رهبری دارا نیستند. برای اثبات این مدعا باید نگاهی به فعالیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته بیندازیم و از خود بپرسیم که آیا الگوی مصرف اصلاح شده است؟ آیا سبک زندگی در راستای نظام اسلامی تغییر یافته است یا آنکه نتایجی کاملاً به‌عکس آنچه هدفگذاری شده محقق شده است؟ وی افزود: به‌عنوان مثال در حوزه‌های نفت و گاز از شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران دعوت شده است. نکته جالب آنجاست که اتفاقاً این دعوت در حوزه‌ای انجام شده است که دانش و توان مهندسان ایرانی برای برطرف کردن نیازهای داخلی کفایت می‌کرد. استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه در کارنامه عملکرد سال جاری دولتمردان موضوع دعوت از شرکت‌های خارجی در حوزه‌هایی مثل نفت و گاز نمره منفی می‌گیرد، گفت: کلید حل بیشتر مشکلات و تنگناهای اقتصادی در دست دولت‌هاست اما به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد این کلید را به‌عکس چرخانده‌اند به‌نحوی که منجر به تشدید موانع و تنگناهای قبلی شده است.  درخشان درباره واردات کالاهای لوکس، تغییر سبک زندگی به‌سمت غربی شدن، وجود انواع رانت‌ها در مدیریت‌های اقتصادی و غیراقتصادی، اختلاف طبقاتی رو به رشد، ناکارآمدی در نظام اداری، تضعیف سرمایه‌های اجتماعی، کم‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی و دلبستگی‌های غیرمنطقی به شرکت‌های خارجی،‌ تقویت خام‌فروشی و افتخار به آن، کم‌توجهی به بحران زیست‌محیطی و بی‌توجهی به مساله مهم آینده‌پژوهی گفت: همه این موارد از جمله مسائل اصلی کشور است و دولت باید برای آنها چاره‌اندیشی می‌کرد. وی با ابراز اینکه هیچ سازوکار خودکاری برای رفع این تنگناها جز عمل خود دولتمردان وجود ندارد، تأکید کرد: سوال این است که کدام جنس از دولتمردان و با کدام ویژگی‌ها می‌توانند در راستای رفع این تنگناها برای نظام اسلامی قدم بردارند؟
درخشان ادامه داد: به نظر می‌رسد پاسخ این است که تنها افرادی می‌توانند در این حوزه موفق باشند که به ظرفیت‌های داخلی تکیه کرده، محرومیت‌زدایی را راه و رسم زندگی خود قرار داده، شجاعانه مقابل نظام سلطه ایستاده و از ظرفیت‌های نظام اسلامی به‌صراحت دفاع می‌کنند. استاد دانشگاه امام صادق در ادامه تصریح کرد: این دولت‌ها هستند که باید از اقتصاد مقاومتی،‌ فرهنگ مقاومتی و سیاست مقاومتی در مقابل هجمه‌های بیرونی دفاع کنند.
قرائت‌های لیبرالی و مارکسیستی ۲ چالش اقتصاد مقاومتی است
رئیس همایش ملی اقتصاد مقاومتی نیز در این همایش گفت: 2 چالش اقتصاد مقاومتی قرائت‌های لیبرالی و مارکسیستی از آن است به همین دلیل برای عبور از این چالش‌ها باید به موضوع اقتصاد مقاومتی عمق تاریخی بدهیم تا نگاه درست و دقیق به آن شکل گیرد. موسی نجفی تاکید کرد: اگر اندیشه تحریم در مرحله جنبش ریشه اقتصاد مقاومتی بوده است، برای مرحله تمدنی که هم‌اکنون در آن قرار گرفته‌ایم باید از اندیشه‌ورزی در مقیاس گسترده کمک بگیریم. رئیس همایش اقتصاد مقاومتی گفت: برای وارد کردن اندیشه اقتصاد مقاومتی در زندگی روزمره مردم باید 3 عنصر فرهنگسازی، مقدس‌سازی و استفاده از روش‌های هنری در دستور کار قرار گیرد.  نجفی تاکید کرد: تا ابعاد اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین نشود اکتفا کردن به چند آمار کلی و بهره‌برداری از چند پروژه نمی‌تواند نتیجه قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد. همچنین موسی حقانی، دبیر عملی همایش اقتصاد مقاومتی نیز با بیان اینکه نقطه ضعف اقتصاد مقاومتی آن است که صرفا در قالب موضوعات اقتصادی به آن نگاه شده است، گفت: اگر فرهنگسازی درباره اقتصاد مقاومتی صورت نگیرد این طرح تنها در حد شعار و افتتاح پروژه‌های معمولی باقی می‌ماند.
تدریس ۱۲ تئوری مقاوم‌سازی اقتصاد در غرب
عادل پیغامی، استاد دانشگاه امام صادق نیز در این همایش گفت: به‌هم‌ریختگی در الگوی مصرف، موضوع بازار و شهرسازی در کشور ناشی از مساله بی‌هویتی و نبود ارتباط عرضی بین فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. به گفته وی، الگوی مصرف، موضوع بازار، شهرسازی و بسیاری از مسائل دیگر در ایران به دلیل بی‌هویتی به شکل ناهمگون امروزی درآمده‌اند. گذشتگان در ایران با خشکسالی‌های طولانی زندگی می‌کردند اما چون آن دانش امروز مغفول و گم شده است در حوزه‌ای مثل کشاورزی بشدت دچار مشکل شده‌ایم.
پیغامی خاطرنشان کرد: در دانشکده‌های اقتصاد ما نه‌تنها فرهنگ و سیاست تدریس نمی‌شود بلکه همان موضوع اقتصاد هم بدرستی خوانده نمی‌شود. امروز در خود غرب 12 تئوری مقاوم‌سازی اقتصاد تدریس می‌شود اما این علوم به دانشجویان ما منتقل نمی‌شود. رئیس مرکز آمار ایران نیز در این همایش از پیگیری برای استقرار نظام آماری ثبتی مبنا خبر داد و گفت: شیر قطع و وصل اعتبارات آماری باید در دست این مرکز باشد و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با این روند موافق است.
 


Page Generated in 0/0224 sec