printlogo


کد خبر: 172506تاریخ: 1395/12/5 00:00
نماینده مردم ایذه: مردم در خوزستان جلوی بیمارستان‌ها صف کشیده‌اند
«مرگ خاموش» خوزستانی‌ها!

گروه اجتماعی: نماینده مردم ایذه در مجلس با بیان اینکه عملکرد تمام وزارتخانه‌های درگیر در موضوع خوزستان ضعیف بوده، گفت: مردم استان در یک «مرگ خاموش» در حال از بین رفتن هستند؛ مردم در خوزستان جلوی بیمارستان‌ها صف کشیده‌اند.
هدایت‌الله خادمی درباره مشکلات حاد مردم خوزستان در پی گردوغبار غلیظ هوا و قطعی‌های پیاپی آب و برق استان به تسنیم گفت: عملکرد همه وزارتخانه‌های درگیر در موضوع خوزستان یعنی وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و نفت ضعیف بوده و این وزارتخانه‌ها بیشترین نقش را در به وجود آمدن این مشکلات داشته‌اند. وی با بیان اینکه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که از سازمان حفاظت محیط‌زیست انتظاری نداشته باشیم، تصریح کرد: این سازمان به دلیل اینکه زیرمجموعه دولت است، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و حتی اگر دولت خواستار اجرای طرح ضدمحیط‌زیستی شود، این سازمان نمی‌تواند کاری کند. نماینده مردم ایذه در مجلس درباره قطعی برقی در استان خوزستان متذکر شد: بعد از اینکه برق استان قطع شد، مسؤولان آمدند و با پمپ آب، مقره‌ها را تمیز کردند در حالی که اگر قرار است این مقره‌شویی انجام شود باید هر 6 ماه یک بار صورت گیرد که این کار انجام نشده است.
استفاده از «مقره‌های نانویی» در خوزستان
خادمی درباره استفاده از مقره‌های نانویی برای جلوگیری از قطعی برق در شرایط حاد گردوغبار گفت: مقره‌هایی با پوشش وجود دارد که با فناوری نانو تولید می‌شود و باید در استان خوزستان از این نوع مقره‌ها استفاده شود. وی افزود: به‌ جای هزینه 100 میلیارد تومانی برای شست‌وشوی مقره‌ها، با استفاده از کار اصولی چنین بحرانی به وجود نمی‌آمد. نماینده مردم ایذه در مجلس با بیان اینکه بی‌توجهی طولانی‌مدت به خوزستان باعث به وجود آمدن این مشکلات شد، خاطرنشان کرد: وقتی این بی‌توجهی‌ها انباشته شد، مشکلات و قطعی آب، برق، تلفن و... این استان را دربر گرفت.
مرگ خاموش در خوزستان
خادمی با اشاره به اینکه مردم در خوزستان جلوی بیمارستان‌ها صف کشیده‌اند، متذکر شد: مردم استان در یک مرگ خاموش در حال از بین رفتن هستند.
فاجعه اقتصادی در کشاورزی
علاوه بر مشکلات تنفسی مردم در خوزستان، کشاورزی با آب کارون پس از انتقال، یک فاجعه اقتصادی بوده و توسعه اقتصادی با آبگران در کویر توهم سود و نابودگر اقتصاد مقاومتی است و تنها راهکاری که برای مبارزه جدی با ریزگردها در خوزستان لازم است به اجرا در‌ آید بازگشت آب انتقال یافته از این استان است. تاکنون 6 سرشاخه کارون و سرشاخه‌های متعددی از کرخه و رودهای خوزستان ‌به‌طور کامل انتقال یافته‌اند و آبگیرهای خوزستان را تبدیل به کانون ریزگرد کرده‌اند.
منشأ داخلی ریزگردها در خوزستان
منشأ ریزگردهای داخلی خوزستان وابسته به رودهای داخلی خوزستان مانند رود کارون و جراحی (مارون) و زهره (خیرآباد) است و منشأ ریزگردهای مشترک با عراق، هورالعظیم و منشأ بیشترین ریزگردهای خارجی وابسته به رودخانه‌های کرخه، دجله و فرات در عراق است. تخریب‌های زیست‌محیطی در مسیر رودهایی مانند کارون، کرخه، دجله و فرات باعث تغییر رفتار این رودها و افزایش ریزگردها شده است. کانون داخلی ریزگرد در خوزستان که تحت تاثیر آبگیرها و علفزارهای وابسته به کارون است 350 هزار هکتار فوق بحرانی و 500 هزار هکتار بحرانی دارد و کل مساحت آن بیش از یک میلیون هکتار است که در حال افزایش است، این در حالی است که مهار ریزگردهای داخلی خوزستان با آب طبیعی رودخانه کارون و رودهای داخلی خوزستان مانند زهره امکان‌پذیر است.
2 منشأ ریزگردهای خارجی
ریزگردهایی که از خارج از ایران وارد می‌شوند 2 منشأ بزرگ دارند؛ یکی در منطقه‌ای در شمال غربی عراق و مرز با سوریه و بخشی از خاک سوریه (منطقه بین دیرالزور و رقه و حسکه) که در منطقه درگیری با داعش است و تنها منطقه کانون ناامن ریزگردهاست. کانون بزرگ ریزگرد جنوب عراق تاثیر بیشتری بر ایران دارد که در جنوب عراق و مرز ایران در مناطق نجف، کوت، سماوه، بصره، بستان و سوسنگرد است. کانون جنوبی عراق و  کانون داخلی خوزستان ایران که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کانون‌های ریزگرد هستند در منطقه امن جنوب عراق و خوزستان هستند که بدون درگیری‌های داعش است و علاوه بر این دو کانون خارجی، برخی کانون‌های خارجی ریزگرد نیز در عربستان وجود دارد که تاثیر کمتری بر ایران دارند و کانون‌های داخلی خوزستان گاهی 60 تا 70 برابر حد مجاز گرد و خاک تولید می‌کنند در حالی‌که کانون‌های خارجی تا حدود 20 برابر حد مجاز گرد و خاک ایجاد می‌کنند و غلظت گرد و خاک داخلی خوزستان بسیار زیادتر است.


Page Generated in 0/0282 sec