printlogo


کد خبر: 172512تاریخ: 1395/12/5 00:00
هلاکت فرمانده اماراتی‌ها در یمن

توان نظامی ارتش و نیروهای مردمی یمن (وابسته به انصارالله) در خاورمیانه‌ای که برخی کشورهای عربی مستقر در آن سال‌هاست با پول‌های نفتی، سرگرم انباشت سلاح و رقابت‌های فشرده تسلیحاتی هستند و به بزرگ‌ترین بازار فروش سلاح‌های آمریکایی تبدیل شده‌اند، دیگر موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. بر کسی پوشیده نیست که حمله‌های هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی یمن و کشتن غیرنظامیان، برتری نظامی محسوب نمی‌شود، بلکه قدرت این است که یک گروه انقلابی و مردمی و بدون پشتوانه قدرت‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، می‌تواند بزرگ‌ترین ژاندارم منطقه را که قدرت مالی و نظامی و رسانه‌ای آن قابل مقایسه با حریف نیست، با شلیک بی‌امان موشک‌های خود عاجز کرده و آن را به اندازه‌ای عصبانی کند که کورکورانه دست به حمله‌های هوایی و تجاوز نامشروع نظامی بزند. در همین راستا، نیروهای ارتش یمن در جریان یک حمله موشکی به شهر المخا در غرب تعز، شماری از متجاوزان و مزدوران سعودی را به هلاکت رساندند. هر چند چنین حملات موشکی یمنی‌ها بی‌سابقه نیست و تقریبا روزانه انجام می‌شود، ولی حمله روز چهارشنبه به دلیل ملیت کشته‌شده‌ها و ماهیت اهداف، حائز اهمیت ارزیابی می‌شود. منابع خبری گزارش دادند در حمله موشکی نیروهای یمنی به المخا، ناصر المشبب، فرمانده ارشد نیروهای اماراتی در یمن کشته شد. برخی منابع خبری یمن گزارش دادند فرمانده اماراتی به همراه احمد سیف الیافعی، معاون رئیس ستاد کل ارتش دولت مستعفی یمن بر اثر اصابت موشک بالستیک به شهر المخا کشته شدند. از سوی دیگر، منابع خبری یمن می‎گویند احمد سیف محسن الیافعی در حمله موشکی ارتش یمن به همراه 3 اماراتی در المخا از پای درآمد. دولت امارات هنوز به صورت رسمی کشته شدن فرمانده نظامیان خود را اعلام نکرده است. در همین بین، شرف لقمان، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت: حملات استراتژیک موشکی به رغم اندک بود نشان برای دشمن دردناک است. لقمان عملکرد مسؤولان سازمان اطلاعات کشورش را ستود و گفت: اگر اطلاعات دقیق این سازمان نبود این دستاوردها محقق نمی‌شد. ما در این جنگ بازی نمی‌کنیم و به متجاوزان می‌گوییم آنچه قبلش درباره‌اش صحبت کردیم محقق شده و حوادث غافلگیرکننده و کوبنده‌ای در انتظار شماست. شرف لقمان نیروهای زمینی عربستان را به سخره گرفت و گفت: دیگر توان مقابله با مبارزان ارتش و کمیته‌های مردمی را ندارید.
شلیک موشک به مواضع متجاوزان در باب‌المندب
یگان موشکی ارتش یمن و کمیته‎های مردمی، همچنین روز گذشته در یک عملیات موفقیت‌آمیز دیگری یک فروند موشک بالستیک میان‌برد را به محل تجمع عناصر مزدور سعودی در باب المندب شلیک کردند. یک منبع وابسته به یگان موشکی ارتش یمن به شبکه المسیره گفت: «موشک با دقت بالا به هدف مورد نظر اصابت کرد و خسارت نظامی زیادی در صف مزدوران ایجاد کرد.» وی افزود: در این حمله موشکی چندین نفر از عناصر مزدور از جمله تعدادی از فرماندهان آنها کشته شدند. نیروهای یمنی همچنین بامداد چهارشنبه مواضع شبه‌نظامیان و نظامیان وابسته به عربستان سعودی در ورود منطقه الخضرا در نجران واقع در جنوب این کشور را هدف قرار دادند.
قتل 7 غیرنظامی توسط ائتلاف سعودی
نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در واکنشی دیوانه‌وار به حملات کوبنده نیروهای یمنی، بار دیگر منازل مسکونی یمنی‌ها را اهداف بمباران جنگنده‌های خود قرار دادند. بر این اساس، جت‌های سعودی، روز گذشته منازل مسکونی در منطقه جبل‌الاحمر در بخش الحمیدات در استان مارب در مرکز یمن را بمباران کردند که در پی آن 6 شهروند یمنی، از جمله 3 کودک کشته شدند. طبق این گزارش، جنگنده‌های عربستان طی 24 ساعت گذشته بیش از 20 بار 3 استان جوف، مارب و تعز در یمن را بمباران کردند. از آغاز جنگ عربستان علیه یمن تاکنون بیش از
11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته‌ شده‌اند. بخشی وسیع از زیرساخت‌های یمن در حملات عربستان نابود شده است و شهروندان یمن نیز که از این حملات جان سالم به در برده‌اند، در وضعیتی وخیم به سر می‌برند.
 


Page Generated in 0/0065 sec