printlogo


کد خبر: 172555تاریخ: 1395/12/7 00:00
با حضور3 هزار نفر از سراسر کشور اولین نشست مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار شد
گام‌اول

گروه سیاسی: این‌بار نه در قلب یا شمال تهران که در جنوبی‌ترین نقطه شهر و نزدیک‌ترین فاصله به مرقد پیشوایی که تنها اعتمادش بر مردم بود، برای نخستین‌بار در تاریخ انقلاب اسلامی، نزدیک به 3 هزار چهره مردمی از سراسر کشور در قالب 27 قشر مردمی دور هم جمع شدند تا در «شهر آفتاب» بی‌سابقه‌ترین اقدام تشکیلاتی با محوریت و مدیریت مردم را رقم بزنند. به گزارش «وطن‌امروز»، اعضای مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی روز پنجشنبه «بزرگ‌ترین پارلمان مردمی در کشور» را به ویژه‌ترین شکل ممکن برگزار کردند تا نشان دهند می‌خواهند فصل نوینی از سیاست‌ورزی را که سال‌ها به محاق رفته بود احیا و بار دیگر «بهمن 57» را بازتولید کنند. در این مراسم نخستین موضوعی که توجه را به خود جلب کرد، نظم بی‌نظیر و همچنین همراهی مثال‌زدنی بین اعضای مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی بود. این برای نخستین‌بار بود که همایشی با این ضریب اهمیت که در تلاش است به کاندیدای واحد جبهه انقلاب برسد، به دست مردم سپرده شد. نظم ویژه این مراسم و تداوم آن، بار دیگر نشان داد هرجا به مردم اعتماد شود و مسؤولیتی به آنان سپرده شود، آن کار و برنامه به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت.  بر اساس این گزارش، نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی روز پنجشنبه با حضور 3 هزار نفر از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و با حضور بسیاری از چهره‌های جبهه انقلاب اسلامی برگزار شد. علاوه بر هیات موسس، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، غلامعلی حدادعادل، محسن رضایی، حجت‌الاسلام تقوی، محمدنبی حبیبی، محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان، محسن رضایی، محمدحسن طریقت‌منفرد، مجتبی رحماندوست، منصور کبکانیان و عبدالحسین روح‌الامینی و بسیاری از چهره‌های سیاسی، دبیران کل احزاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ادوار و برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی از شرکت‌کنندگان این مراسم بودند. همچنین از میهمانان ویژه این مراسم می‌توان به خانواده شهید احمدی‌روشن اشاره کرد. نخستین مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی با 2 دستور کار ویژه تصویب اساسنامه و مرامنامه و همچنین انتخاب 30 نفر اعضای شورای مرکزی و 10 کاندیدای نهایی جبهه برای ریاست‌جمهوری یازدهم برگزار شد. در ابتدای این مراسم که راس ساعت 8 صبح آغاز شد، پس از قرائت قرآن و پخش صلوات خاصه امام رضا(ع)، هیات موسس جبهه مردمی در جایگاه مستقر شدند. حجت‌الاسلام رحیمیان نخستین سخنران این مجمع بود. سخنرانی آیت‌الله موحدی‌کرمانی، قرائت سوگندنامه اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و سخنرانی مرضیه وحیددستجردی از برنامه‌های اصلی نوبت صبح مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی بود. پس از سخنرانی دستجردی، چهره‌های سیاسی و سخنگوی جبهه مردمی به میان خبرنگاران رفتند و به سوالات آنان پاسخ دادند. پس از آن با ادامه جلسه، اعضا به بررسی پیش‌نویس مرامنامه جبهه مردمی پرداختند و پیش‌نویس مرامنامه را به تصویب رساندند. در نوبت عصر این مجمع  نیز مهدی چمران از سازوکار رسیدن به کاندیدای واحد گفت و پس از آن نیز حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از لزوم کار تشکیلاتی در جبهه نیروهای انقلاب سخن گفت.
انتخابات؛ ایستگاه اول حرکت جبهه مردمی
حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نخستین مجمع ملی این جبهه، اظهار داشت: انگیزه‌ای که باعث شده شما عزیزان و هزاران هزار نیروی انقلابی در سراسر ایران با اشتیاق به این جبهه بپیوندند عبارت است از دغدغه و نگرانی شما و ما نسبت به شرایطی که در آ‌ن قرار داریم. نگرانی از دلبستگی و امید به دشمن و عدم توجه و تمرکز بر معیشت مردم و گرفتاری‌های اقتصادی آنها و همچنین اشتغال و مسائلی از این دست از گرفتاری‌های موجود در جامعه است که باعث حضور ما در این جبهه مردمی شده است. وی افزود: نگرانی از این است که شاهدیم دغدغه‌ها و مطالبات بحق رهبر انقلاب بر زمین مانده است و آنجا که اظهار نگرانی کرده‌اند پیگیری نشد و آنجا که مطالبه کردند همچنان بر زمین مانده است. عضو هیات مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب افزود: این جبهه جایگاهی است که نمی‌خواهد نقش پدری ایفا کند، بلکه می‌خواهد برادرانه و خادمانه همه عزیزان دغدغه‌مند را در همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب و اقوام و قومیت‌ها حول محور انقلاب و خط امام و پیروی از مقام ولایت و رهبری منسجم کند تا آنکه به خواست خداوند متعال گامی در جهت رفع مشکلات برداشته شود.
حمایت آیت‌الله موحدی‌کرمانی
در ادامه این مراسم آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با ابراز خرسندی از تشکیل چنین جمعی عظیم، دلسوز، انقلابی، بصیر و آگاه که برای انجام یکی از مهم‌ترین مسائل انقلاب جمع شده‌اند، گفت: کار خوبی که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار آغاز و انتخاب کرده، سازوکار از پایین به بالاست که این یعنی شروع از مردم باشد و مردم تصمیم‌گیری کنند چه کسی رئیس‌جمهور شود و این دستوری از بالا نیست بلکه حرکت از بطن مردم است. به گفته آیت‌الله موحدی‌کرمانی، روحانیت هم در این زمینه احساس وظیفه می‌کند که با ملت ایران همراه باشد و از هر آنچه که بیانش را لازم می‌داند مضایقه نخواهد کرد و حمایت خود را انجام می‌دهد.
جبهه مردمی 1600 نماینده استانی دارد
در ادامه این مجمع، مرضیه وحیددستجردی تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را برای بازگشت به ارزش‌ها و مردم دانست و گفت: جبهه مردمی با توجه به مشکلات اساسی، تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی، تأکیدات، سفارشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری و هشدارهای مکرر ایشان تشکیل شده است بنابراین تشکیل این جبهه، پیام و پاسخی به دغدغه‌های رهبری بود.
سخنگوی هیأت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه در 450 شهرستان مجامع را تشکیل دادیم، گفت: برای هر شهرستان 20 هزار نفری یک نماینده و برای شهرستان‌های 100 هزار نفر به بالا یک نماینده دیگر نیز برای حضور در مجمع عمومی ملی اضافه کردیم. بنابراین امروز 1600 نفر از نمایندگان شهرستانی در مراسم حضور دارند.
انصراف 9 نامزد جبهه مردمی به نفع نامزد نهایی
در نوبت عصر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، مهدی چمران، عضو هیات مؤسس این جبهه گفت: ١٠ نامزد جبهه مردمی باید تعهد بدهند در صورتی که کاندیدای نهایی نبودند انصراف خود را کتبا اعلام کنند. وی گفت: سازوکارهایی فراهم شده که اهل تسنن هم در شورای مرکزی حضور داشته باشند.
برگزاری انتخابات
اما مهم‌ترین دستور کار نخستین مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی، برگزاری انتخابات شورای مرکزی و رای‌گیری برای 10 کاندیدای نهایی جبهه مردمی بود. این نخستین‌باری است که مردم خود به صحنه می‌آیند و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را برمی‌گزینند. بر همین اساس نیز انتخابات شورای مرکزی جبهه مردمی برگزار شد تا 30 عضو شورای مرکزی جبهه مردمی انتخاب شوند.  در کنار انتخاب اعضای شورای مرکزی، انتخاب 10 کاندیدا از میان گزینه‌های موجود، دیگر دستور کار این نشست بود. بر اساس گفته سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، 50 نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق سامانه جبهه مردمی انتخاب شده‌ بودند ولی از این تعداد برخی انصراف دادند تا در نهایت اعضای مجمع، از میان 21 نفر، 10 چهره را برای ریاست‌جمهوری برگزینند. مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره‌جمالی، محسن رضایی‌میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، علیرضا زالی، محمدمهدی زاهدی، مسعود زریبافان، سیدعزت‌الله ضرغامی، محمد عباسی، ابراهیم عزیزی، سیدپرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، محمدحسن قدیری‌ابیانه، شاهین محمدصادقی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سیدمصطفی میرسلیم و علی نیکزاد گزینه‌هایی بودند که اعضا از میان آنان باید 10 نفر را انتخاب می‌کردند. اما در شرایطی که هنوز آرای شورای مرکزی جبهه مردمی مشخص نشده بود برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی درباره 10 نامزد اصلی این جبهه را منتشر کردند که مرضیه وحیددستجردی این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرد. در ادامه این روند نیز برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی درباره کاندیدای نهایی این جبهه مردمی را می‌کردند که در نهایت باعث شد جبهه مردمی اطلاعیه‌ای را در این زمینه منتشر کند. در این اطلاعیه آمده است: روال مصوب جبهه این است که 10 نفر از کسانی که بیشترین رای را در مجمع اول آورده باشند انتخاب می‌شوند و شورای مرکزی با آنها به مذاکره می‌پردازد. در این مذاکرات علاوه بر استماع برنامه‌ها، از پای‌بندی یا عدم پای‌بندی منتخبان به مکانیسم و شرایط جبهه نیز سوال خواهد شد. از آنجا که کسانی که در مجمع اول به رای گذاشته شدند معرفی شده از سوی بدنه بودند، این احتمال هست که در میان آنها کسانی باشند که مکانیسم‌های جبهه را نپذیرند. پس از اتمام این مذاکرات، شورای مرکزی اسامی 10 نفر برتر را که ضمنا مکانیسم و شرایط جبهه را هم پذیرفته باشند به مجمع دوم ارائه می‌کند. بنابراین گمانه‌زنی درباره اسامی منتخبان نهایی کاملا خلاف واقع است.  
 

متن سوگندنامه اعضای مجمع عمومی جبهه مردمی
در همایش مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام رحیمیان متن سوگندنامه اعضای مجمع عمومی را قرائت کرد. متن سوگندنامه بدین شرح است: «من به عنوان عضو مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، با اعتقاد و ایمان راسخ به خداوند قادر متعال در برابر قرآن مجید و در پیشگاه شهیدان انقلاب به ذات اقدس الهی سوگند یاد می‌کنم که دوشادوش برادران و خواهرانم در این جبهه تمام توان خود را برای پاسداری از انقلاب اسلامی و ترویج و تعمیق گفتمان انقلاب و مکتب امام خمینی و اندیشه‌های مقام معظم رهبری و ادامه راه شهیدان به کار بندم و از تلاش و مبارزه برای اجرای فرامین معظم‌له و خدمت به مردم و محرومان و مستضعفان و رفع فقر و فساد و تبعیض و تحقق عدالت و پیشرفت کشور عزیزمان ایران و مبارزه مستمر با ظلم و ظالم دمی نیاسایم، وحدت و انسجام درون جبهه انقلاب را ارج نهم و از هرگونه اقدام وحدت‌شکن و مخالف مبانی رهبری و اصول و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و آنچه در مرامنامه جبهه منعکس است اجتناب نمایم».
 

اسامی 30 عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی
پس از شمارش آرای اعضای مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، مرضیه وحیددستجردی، غلامعلی حدادعادل، مهدی چمران، محمدحسن رحیمیان،  مهدی محمدی، محمدباقر ذوالقدر، رضا روستاآزاد، نادر طالب‌زاده، حسین فدایی، فاطمه رهبر، لطف‌الله فروزنده، علیرضا مرندی، لاله افتخاری، زهره الهیان، سیدمحمد حسینی،  محمدصالح جوکار، محمود خسروی‌وفا، یحیی آل‌اسحاق، پرویز سروری، همتی، محمدحسین نجابت، محمدرضا آشتیانی، حکمتیان، منیره نوبخت، عبدالملکی، مجتبی ابراهیمی، الهه راستگو، کاشفی، محمدنبی حبیبی و جراره به عنوان منتخبان این مجمع در شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مشخص شدند.
 


Page Generated in 0/0063 sec