printlogo


کد خبر: 172557تاریخ: 1395/12/7 00:00
اظهارات حسن روحانی در اهواز درباره نتیجه ترک «معروف» و ترویج «منکر»
این گرد و غبار عذاب‌الهی است

گروه سیاسی: سفر پنجشنبه حسن روحانی به اهواز که چند هفته پس از آغاز بحران در خوزستان انجام شد، با حاشیه‌های بسیاری همراه شد. از پهن کردن فرش قرمز زیر پای روحانی روی زمین خاکی، تا اعتراض شدید نماینده اهواز به اظهارات ابتکار و مهم‌تر از همه اظهارات حسن روحانی در تشبیه وضعیت خوزستان به عذاب الهی و استدلال او درباره ریشه این عذاب، باعث شد سفری که قرار بود با خبرهای خوش برای مردم استان خوزستان همراه باشد، با حاشیه به پایان برسد.
به گزارش «وطن امروز»، همزمان با ورود روحانی به اهواز، اعتراضات مردم مقابل استانداری برای چندمین روز ادامه داشت. همزمان انتشار عکسی از روحانی در اهواز، در حالی که روی زمین خاکی برای او فرش قرمز پهن کرده بودند باعث شد در شبکه‌های اجتماعی اعتراضاتی نسبت به این حرکت رئیس‌جمهور ایجاد شود. به اعتقاد کاربران در حالی که مردم خوزستان سال‌هاست درگیر گردوغبار هستند، این اقدام رئیس دولت به عنوان رفتاری که نشان‌دهنده همدردی رئیس دولت با آنها باشد تلقی نخواهد شد.
اما اظهارات حسن روحانی در اهواز نیز قابل تامل بود.
روحانی در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری که در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه هیچکس در این کشور نباید در دل مردم بذر یاس و هراس بپاشد، گفت: ما نگران نیستیم. ‌بله! مشکل داریم؛ هم مشکل طبیعی و هم مشکل غیرطبیعی اما ما در برابر توطئه دنیا در جنگ ایستادیم؛ در همین خوزستان،‌ همین خیبر و همین بدر.
وی گفت: درست است مشکلاتی داریم و در یک منطقه ممکن است باران و سیل یا ریزگرد مشکل ایجاد کند ولی مشکل را باید حل کنیم. همه باید این موضوع را احساس کنیم و ان‌شاءالله مشکل را حل می‌کنیم. اگر یکپارچه دست به دست هم دهیم، مشکلات قابل حل است. من از همه مسؤولان،‌ مردم و همه آنها که با بیان و عمل‌شان در این ایام کمک و یاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما کار را ادامه می‌دهیم و مایوس و ناامید نیستیم، خاطرنشان کرد:‌ البته انسان وقتی می‌بیند بخشی از مردم دچار مشکل شده‌اند، ‌نگران و ناراحت می‌شود اما ریزگرد مال امروز، دیروز یا مختص ایران نیست بلکه تمام کشورهای جنوبی حوزه خلیج‌فارس با این پدیده درگیر هستند.
روحانی ‌گفت:‌ ‌در مجموع تلاش ما در این دولت بر این بوده است که تعداد روزهای پاک و سالم در همه استان‌هایی که با این مشکل مواجه هستند، بیشتر و تعداد روزهای مشکل‌دار کمتر شود و تقریبا آمارها در سال‌های 93 ، 94 و 95 همین مساله را نشان می‌دهد و شاید در خوزستان هم به همین صورت باشد که در مجموع تعداد روزهای سالم و پاک در یک سال افزایش یافته است اما روزهای سخت زیاد بوده است و پس از آن هم مشکلاتی که کمتر به آن فکر می‌شد، ضمیمه این مشکل شد.
رئیس‌جمهور افزود: ‌در واقع مشکل ریزگرد به مشکل برق و مشکل برق به مشکل آب تبدیل شد و همزمان مشکل ارتباطات هم اتفاق افتاد و همه این موارد، فضا را بسیار تنگ و سختی را مضاعف کرد. گاهی ساعت 10:30 یا 11 شب در همان ایام با آقای چیت‌چیان تماس می‌گرفتم که از اهواز چنین گزارش‌هایی رسیده است و شما چه اقداماتی کرده‌اید و ایشان هم به طور مداوم پیگیری می‌کردند. روحانی گفت: من از صدا و سیمای کشور و همه رسانه‌ها می‌خواهم یک مقایسه انجام دهند و ببینند آیا مشکل برق تنها در ایران وجود دارد یا دیگر مناطق دنیا هم با آن مواجه هستند؟ آیا مشکل گرد و خاک یا سیل تنها مختص ایران است یا در دیگر کشورهای دنیا نیز اتفاق می‌افتد؟ در هر حال ایران جزو 10 کشوری است که میزان بلایای طبیعی در آن فراوان است. وی عنوان کرد: ‌شما می‌گویید تنفس در اهواز بسیار سخت است، ‌درست می‌گویید؛ گاهی در تهران هم نفس کشیدن سخت می‌شود. اینجا ریزگرد و در تهران آلودگی حتی در زمستان نیز نفس کشیدن را سخت می‌کند. باید برویم و مشکل را حل کنیم. اگر در سال 95 نسبت به سال 94 یا در سال 94 نسبت به سال 93 تعداد روزهای پاک و سالم کمتر باشد، باید ببینیم علت آن چه بوده است اما اگر بهتر شده،‌ معلوم است که یک گام پیش رفته‌ایم ولی مشکل هنوز باقی است و باید حل شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روحانی با بیان اینکه مساله ریزگرد مساله پیچیده‌ای است که همه موارد مربوط به آن داخلی و در دست ما نیست، گفت: ‌البته ما باید همه توان خود را به کار گیریم و درباره کانون‌های خارجی نیز باید تلاش سیاسی خود را به طور پیگیر دنبال کنیم.
وی تصریح کرد:‌ برای حل این مشکل یک طرح این است که حقابه‌ها را بدهیم. حق را که ندهیم،‌ نتیجه این می‌شود. حقابه نیز جزو حقوق است، مانند حق رای که یک حق‌الناس است حقابه نیز ‌حق‌الطبیعه  و حق‌الارض و حق سرزمین است. طبیعت هم سنت خداست، آب و‌ هوا از قوانین و سنت‌های الهی هستند و اگر با طبیعت بجنگیم، طبیعت هم با ما می‌جنگد و اگر حق طبیعت را ندهیم از ما باز می‌ستاند.
روحانی با اشاره به مشکلات خشکسالی گفت‌: در برخی روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد، عذاب الهی نازل می‌شود و برخی عذاب‌ها نیز همین است که ما می‌بینیم. منکر تنها دروغ نیست و معروف هم تنها نماز و روزه نیست بلکه هر کار زشت، نادرست و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف است. اگر ما سرزمین را آباد و درختکاری را احیا کنیم نیز جزو معروف است.
وی با طرح این سوال که چه شد گرد و غبار در ایران و منطقه آغاز شد و آیا این پدیده یک روزه بوده است؟ تصریح کرد:‌ این ماجرا سال‌ها طول کشیده و قدم به قدم اشتباهات بشری و اقدامات ناحق، ما را به اینجا رسانده است. کشور ترکیه بخشی از آب دجله و فرات را گرفته و بخش عراقی هور را هم از ابتدا صدام خشک کرد و می‌خواست با افرادی که آنجا پناه گرفته بودند، بجنگد. بعد جنگ شد،‌ مشکلات بعدی پیش آمد و خشکسالی اتفاق افتاد. همه این موارد در طول 30، 40 سال دست به دست هم داده تا امروز به این نقطه رسیده‌ایم. وی تصریح کرد:‌ به مردم خوزستان می‌گویم دولت در کنار شما بوده و هست و وظیفه دارد از همه توان خود استفاده کند تا مشکلات خوزستان را به یاری خداوند متعال و کمک شما بکاهد و این کار خواهد شد کما اینکه قدم‌های خوبی برداشته شده است. روحانی ‌عنوان کرد: ‌قول ما به شما مردم خوزستان و هدیه این سفر به مردم مومن این استان،‌ این است که مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را از 2 طریق دنبال کنیم، یکی از 2 راه صندوق توسعه ملی است و در غیر این صورت از طریق فاینانس مساله آب و فاضلاب را دنبال و حل می‌کنیم و قول می‌دهیم در یک زمان کوتاه این مشکل بزرگ حل و فصل شود.


Page Generated in 0/0059 sec