printlogo


کد خبر: 172585تاریخ: 1395/12/8 00:00
سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز از حضور در کاخ‌سفید منع شدند
چراغ قرمز ترامپ به غول‌های رسانه‌ای

دونالد ترامپ ثابت کرد به حرفش درباره دشمنی رسانه‌ها اعتقاد دارد. کاخ سفید، روز جمعه برخی از غول‌های رسانه‌ای را از یک نشست غیررسمی خبری که معمولا پس از نشست خبری روزانه برگزار می‌شود، منع کرد. این در حالی بود که یک روز جلوتر حربه‌های اطرافیان ترامپ برای دور نگاه داشتن او از توئیتر با اظهارنظر جنجالی دیگری از او ناکام مانده بود. او گفته بود: «چند روز پیش رسانه‌های جعلی را دشمن مردم خواندم و می‌خواهم تاکید کنم که آنها دشمن مردم هستند».
سپس جمعه از راه رسید. روزی که شان اسپایسر، سخنگوی کاخ‌سفید قرار بود یک نشست خبری بدون دوربین برگزار کند. طبعا تمام خبرنگاران و وابسته‌های خبری رسانه‌ها در حوزه کاخ سفید که برای حضور در نشست خبری روزانه سخنگوی ریاست جمهوری در این ساختمان مشهور در قلب واشنگتن حضور یافته بودند فکر می‌کردند باید در جلسه متعاقب آن نیز حاضر شوند.
اما به گزارش سی‌ان‌ان، ناگهان دفتر رسانه‌ای کاخ سفید فهرستی سیاه ارائه داد که طبق آن حتی خبرنگاران برخی غول‌های رسانه‌ای آمریکا نیز از حضور در جلسه بدون دوربین اسپایسر منع شده بودند: شبکه سی‌ان‌ان، روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و لس‌آنجلس تایمز، نشریه پولیتیکو  و تارنمای بازفید.
در واکنش به این چراغ قرمز ترامپ رسانه‌های پشت در مانده به  این اقدام کاخ سفید اعتراض کردند از جمله اینکه نیویورک‌تایمز آن را «بی‌سابقه» خواند.
«جیک تپر» خبرنگار سی‌ان‌ان نیز تند‌ترین انتقادها را متوجه کاخ سفید کرد و گفت دولت دونالد ترامپ که گاه در بیان حقایق مشکل دارد، گام بعدی را در تلاش برای پرهیز از پاسخگویی برداشته است.
همچنین خبرنگاران آسوشیتدپرس و تایم نشست مطبوعاتی سخنگوی کاخ سفید را تحریم کردند. در مقابل شان اسپایسر در نشست مزبور به دفاع از این اقدام پرداخت و گفت: «دولت به اندازه کافی به رسانه‌ها دسترسی داده است.» بدین ترتیب جنگ ترامپ با دستگاه تبلیغاتی حاکمیت پشت‌پرده آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است؛ چالشی که می‌تواند از اعتبار هر دو نهاد قدرت مرکزی و دیپلماسی عمومی در ایالت متحده بکاهد.
بازداشت معترضان آمریکایی در داکوتا
نیروهای پلیس فدرال و ارتش آمریکا با حمله به مقر معترضان به خط لوله نفتی داکوتا، آنها را رانده و معترضان دیگر را بازداشت کردند. نحوه برخورد خشونت‌بار با معترضان انتقادهای بسیاری را در آمریکا و جهان برانگیخته است. به گزارش رویترز، شرکت پیمانکاری وابسته به ارتش آمریکا اعلام کرده احداث خط لوله نفتی داکوتا- که از وسط دریاچه میسوری و زمین‌های سرخپوستان می‌گذرد- را بزودی دوباره آغاز خواهد کرد اما این کار مستلزم جمع‌آوری همه مخالفان بود که تا جمعه گذشته بخش زیادی از آن انجام شد. بدین ترتیب ترامپ یکی دیگر از فرمان‌های باراک اوباما را لغو کرد و به ارتش آمریکا اجازه داد بساط معترضان به خط لوله نفتی جنجالی در داکوتای شمالی را با خشونت هم که شده، جمع‌آوری کنند.
بازداشت پسر محمدعلی کلی
در حالی که جنجال‌ها درباره ممنوعیت ورود اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا ادامه دارد، خبرها از بازداشت 2 ساعته پسر اسطوره مسلمان و آمریکایی سنگین‌وزن سابق بوکس جهان در فرودگاه آمریکایی حکایت دارد. محمدعلی کلی جونیور گفته او به همراه مادرش از جامائیکا به فرودگاه فلوریدا آمده بود اما در آنجا 2 ساعت بازداشت و از او 2 بار سوال شده که «آیا مسلمان هستی؟» پسر 44 ساله اسطوره فقید بوکس جهان تاکید کرده در نظر دارد علیه وزارت خزانه‌داری و امنیت داخلی آمریکا به خاطر این ماجرا به دادگاه شکایت کند.
 

آتش‌سوزی عامدانه در مسجدی در فلوریدا
مسجدی در ایالت فلوریدای آمریکا جمعه دچار حریق شد. مسؤولان می‌گویند آتش‌سوزی تعمدی بوده است. هنگام بروز آتش‌سوزی هیچ‌کس در مسجد نبوده و قسمتی از در و فرش‌های مسجد در اثر آن دچار خسارت شده‌اند. براساس گزارش‌ها، جنایات ناشی از نفرت در آمریکا پس از اعلان نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و پیروزی دونالد ترامپ افزایش‌ یافته است. به گفته منتقدان، اظهارات تحریک‌آمیز ترامپ به حملات ناشی از نفرت در برخی از شهرهای آمریکا دامن زده است. این حملات به شکل ملموسی علیه مسلمانان افزایش یافته است.
 


Page Generated in 0/0045 sec