printlogo


کد خبر: 172616تاریخ: 1395/12/8 00:00
اخبار

 واردات پرتقال از مصر و ترکیه‌ برای تنظیم بازار شب عید
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات پرتقال از مصر را تایید کرد و گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مرکبات شمال، شرکت نهاده دامی را به عنوان کارگزار و مباشر دولتی انتخاب کرده که از مصر و ترکیه برای شب عید، پرتقال وارد کند. علی‌اکبر مهرفرد اظهار داشت: ‌تراز تجاری کشاورزی در ابتدای دولت یازدهم منفی 8 میلیارد دلار بود، سال گذشته به منفی 4/3 میلیارد دلار بهبود یافت اما تلاش می‌کنیم تراز تجاری کشاورزی به صفر برسد. وی ادامه داد: زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی خوب سامان نیافته و کشاورزان ما خرد هستند که تشکل‌های بخش خصوصی باید در این زمینه به میدان بیایند، زیرا کشاورزان ما یک هلدینگ ندارند و اگر کارخانه‌ها یک ساعت شیر را از آنها نخرند، بیچاره می‌شوند.  مهرفرد گفت: در نیوزیلند 10 هزار دامدار هلدینگی به نام فونترا دارند که 5/17 میلیارد دلار درآمد دارد، چرا کشاورزان ما چنین چیزی ندارند؟ بازار ما باید ساختار داشته باشد، از تولید تا جمع‌آوری، بسته‌بندی و دسته‌بندی تا صادرات همه باید نظام داشته باشد که در همه جا مبتنی بر تشکل‌هاست. وی اضافه کرد: از یک کشاورز خرد نمی‌توانید انتظار داشته باشید به بازار جهانی راه یابد، باید سیستم بازاریابی حرفه‌ای داشته باشد، تشکل‌ها باید کار را جلو ببرند و دولت نظاره‌گر باشد. مثلا دولت نباید در درازمدت خرید تضمینی انجام دهد و ساز و کار جایگزین داشته باشیم. مهرفرد همچنین موضوع واردات پرتقال از مصر را تایید کرد.


کاهش 70 درصدی قدرت خرید مردم نسبت به اوایل دهه 80
عضو شورایعالی کار با بیان اینکه مصوبه دیروز مجلس درباره حقوق کارگران تبعیض آشکار بین کارگران و کارمندان است، گفت: برای چنین مجلسی متأسفم. انتظار می‌رفت در شرایطی که کارگران زیر خط فقر هستند مجلس و دولت حمایتی داشته باشد ولی کارگران را غریبه فرض کردند. علی خدایی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مصوبه دیروز مجلس مبنی بر تصویب معافیت مالیاتی حقوق کارمندان زیر 2 میلیون تومان و کارگران زیر 5/1 میلیون تومان گفت: برای این مجلس متأسفم، با این مصوبه کارگران را از کارمندان جدا کردند، کارگران غیرخودی و غریبه هستند، کارمندان را خودی و همسو با خود می‌دانند. عضو شورایعالی کار با بیان اینکه کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، گفت: در حالی که تعداد زیادی از کارگران حقوق‌شان از خیلی از کارمندان دولت کمتر است، انتظار حمایت از مجلس و دولت را دارند اما متأسفانه با بی‌مهری مواجه شدند. خدایی تأکید کرد: این مصوبه تبعیض آشکار بین کارگران و کارمندان است. قدرت خرید حقوق‌بگیران نسبت به اوایل دهه 80 بین 65 تا 70 درصد کاهش یافته است، همین موضوع به رکود دامن می‌زند. انتظار داشتیم دولت و مجلس مدعی فقرزدایی، از 13 میلیون کارگر حمایت کنند.


گسترش شیوع آنفلوآنزا در۲۱ استان
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش شیوع آنفلوآنزا به ۲۱ استان خبر داد و گفت: میانگین قیمت تخم‌مرغ در مرغ‌داری به ۵۰۰۰ تومان رسیده است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور تاکنون ۲۱ استان درگیر آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان شده‌اند، اظهار داشت: شیوع بیماری و معدوم کردن مرغ‌ها باعث شده نرخ تخم‌مرغ افزایش پیدا کند، به‌ طوری که در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم از این محصول در مرغداری ۵۰۰۰ تومان است. وی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل گرانی تخم‌مرغ، نزدیک شدن به ایام عید و افزایش تولید شیرینی است. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات تخم‌مرغ نیز افزود: در صورت اعلام پاکی ایران از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام، حداقل بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا صادرات تخم‌مرغ از کشور دوباره آغاز شود.
 


Page Generated in 0/0418 sec