printlogo


کد خبر: 172721تاریخ: 1395/12/10 00:00
وقتی مسؤولان به فکر قشر کم‌درآمد و ترغیب جامعه به استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیستند
کرایه اتوبوس در کرج۲۰ درصد گران می‌شود!

لایحه افزایش 20 درصدی کرایه اتوبوس در کرج در حالی که با مخالفت‌هایی روبه‌رو بود، با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید. به گزارش مهر، لایحه افزایش 20 درصدی کرایه اتوبوس در کرج یکشنبه هفته جاری در حالی به تصویب رسید که موافقان و مخالفانی داشت. رضا شریفی، عضو شورای شهر کرج در این باره اظهار کرد: لایحه‌ای که شهرداری برای افزایش نرخ ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس ارسال کرده است نیازمند بررسی است. وی گفت: مطلع هستیم نرخ کرایه فعلی برای رانندگان اتوبوس بویژه برای بخش خصوصی کافی نیست.  عضو شورای شهر کرج به وجود 2 مشکل اساسی در این باره اشاره کرد و گفت: اخیرا برای نرخ تاکسی افزایش ۱۲ درصدی مصوب شده است. وی با اشاره به اینکه میان نرخ اتوبوس و تاکسی باید همخوانی وجود داشته باشد، گفت: درصد کمی از اقشار جامعه راننده اتوبوس هستند و معمولا اقشار
کم درآمد جامعه برای رفت‌وآمد از سیستم حمل‌ونقل عمومی بویژه اتوبوس استفاده می‌کنند. وی در ادامه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس را با ‌
تک رقمی کردن تورم توسط دولت در تضاد دانست و گفت: بنده معتقدم باید افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و به رانندگان اتوبوس خدمات دیگری در قالب بیمه ارائه شود. در ادامه سعید فیروزگاه، عضو شورای شهر کرج ضمن مخالفت با افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با اشاره به اینکه از محل فروش بلیت حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود، پیشنهاد داد این مبلغ در قالب ماده ۱۶ به سازمان اتوبوسرانی پرداخت شود تا هزینه کرایه اتوبوس رایگان شود. روح‌الله کیان در واکنش به سخنان فیروزگاه با اشاره به اینکه وقتی در شهر کرج آپارتمان‌های غیرمجاز متری ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، رایگان شدن بلیت اتوبوس و و کارهایی از این دست به مهاجرپذیر بودن شهر کرج کمک می‌کند، گفت: چنین خدماتی اگر در روستاها ارائه شود بهتر است؛ رایگان شدن بلیت اتوبوس به صلاح شهر نیست. کیان با اشاره به پیشنهاد فیروزگاه درباره پرداخت 4 میلیاردی به سازمان اتوبوسرانی در قالب ماده ۱۶ گفت: بنده پیشنهاد بهتری دارم؛ مبلغی برای بازسازی ناوگان عمومی اختصاص داده شود. این عضو شورای شهر کرج در خاتمه سخنان خود اعلام کرد با ارزان شدن نرخ کرایه اتوبوس نیز مخالفم. فیروزگاه نیز در واکنش به سخنان روح‌الله کیان گفت: باید کاری کنیم که شهر گران شود یا بهتر است بگوییم ارزان نشود، زیرا فردی در تهران با فروختن یک خانه می‌تواند در کرج چندین خانه خریداری کند. در ادامه مهرداد کیانی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج ضمن دفاع از لایحه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس گفت: مقایسه کرایه اتوبوس در کرج کاملا اشتباه است؛ در شهری مثل مشهد مسافت طی شده به وسیله اتوبوس و تاکسی در یک مسیر مشابه است، حال اینکه مساله در کرج متفاوت است و حداقل طول مسافتی که اتوبوس‌ها در یک مسیر طی می‌کنند 5/2 برابر تاکسی‌ها در همان مسیر است. کیانی با اشاره به اینکه کرایه تاکسی در حال حاضر چند برابر اتوبوس است، گفت: در اکثر خطوط اتوبوسرانی کرج مسافر یکبار سوار و پیاده می‌شود یعنی مسافر در میدان شهید سلطانی سوار اتوبوس می‌شود و در کمالشهر پیاده می‌شود این در حالی است تاکسی در همان مسیر 4 الی 5 بار مسافر را سوار و پیاده می‌کند. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج تاکید کرد: عادلانه نیست نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس یکسان دیده شود. کیانی با تاکید بر اینکه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با توجه به هزینه‌ها در این بخش کاملا منطقی است، گفت: متاسفانه طی 3 سال اخیر وزارت کشور به تعهداتش عمل نکرده است، زیرا باید یک‌سوم هزینه بلیت اتوبوس را پرداخت می‌کرد. وی با اشاره به اینکه کرایه‌ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود، واقعی نیست، گفت: بنده معتقدم کرایه اتوبوس باید افزایش ۵۰ درصدی داشته باشد که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد. کیانی به کسری بودجه ۲۳ میلیاردی سازمان اتوبوسرانی کرج اشاره کرد و گفت: این کسری حاصل عدم انجام تعهد وزارت کشور درباره پرداخت یک‌سوم هزینه بلیت است. در ادامه علی ترکاشوند، شهردار کرج گفت: در حال حاضر کرایه مسیر میدان بلال تا پیشاهنگی ۴۸۰ تومان است؛ این مبلغ برای بخش خصوصی نیز مقرون به صرفه نیست. در پایان پس از ارائه نظرات موافقان و مخالفان، لایحه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با اکثریت آرا به تصویب رسید.
 


Page Generated in 0/0071 sec