printlogo


کد خبر: 172744تاریخ: 1395/12/10 00:00
چهارگوشه

داعش در مرز عراق با اردن و عربستان به دنبال چیست؟
احتمال بازگشایی گذرگاه طریبیل
حمله روز شنبه عناصر داعش به نیروهای مرزبانی عراق در نزدیکی نوار مرزی بین طریبیل و عرعر (میان خاک عراق و اردن و عربستان) و سفر از پیش اعلام‌نشده عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در روز یکشنبه به بغداد، حکایت از آن دارد که این گروه تروریستی در مرزهای عربستان و همچنین اردن فعال‌تر شده و قواعد بازی با این دو رژیم عربی را تغییر داده است. طبق این گزارش، تروریست‌های داعش پیش از ظهر شنبه گذشته با عوامل انتحاری، خودروهای بمب‌گذاری شده و سلاح‌های مختلف به مقر هنگ دوم تیپ مغاویر در استان الانبار حمله کردند. طبق اعلام منابع نظامی عراقی، این حمله از چندین محور صورت گرفته و موجب کشته شدن 15 تن از مرزبانان شده است. یک مسؤول امنیتی در استان الانبار نیز با اعلام اینکه داعش تعدادی از سربازان گارد مرزی را در نوار مرزی بین طریبیل و عرعر محاصره کرده است، نسبت به تمام شدن مهمات این نیروها بعد از خنثی کردن حملات داعش به مقرهایشان هشدار داد. در همین راستا، ابراهیم سرهید، عضو شورای استانداری الانبار عراق اعلام کرد وی با مسؤولان فرماندهی عملیات جزیره و البادیه درباره محاصره سربازان عراقی به دست داعش تماس گرفته اما آنها هیچ اقدامی اتخاذ نکرده‌اند، چراکه این منطقه خارج از دامنه اختیارات آنهاست و تنها جزو اختیارات فرماندهی عملیات الانبار است. وی خواهان اتخاذ اقدام فوری برای شکستن محاصره این سربازان قبل از تمام شدن مهمات‌شان است. کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز پیشنهاد داد فرمانده گارد مرزی به دلیل حمله داعش به گذرگاه طریبیل احضار شود. از سوی دیگر، منابع عراقی اعلام کردند دولت اردن به بغداد اطمینان داده که نیروهای گارد مرزی اردن حضور نظامی خود را در گذرگاه طریبیل تشدید کنند و امان آماده ارائه هر گونه کمک نظامی به عراق برای بیرون راندن داعش از مرزهای 2 کشور است.

قطع آب پایتخت شیلی
بارندگی‌های شدید و جاری ‌شدن سیلاب و وقوع رانش زمین در بسیاری از مناطق شیلی باعث شده مقامات آب آشامیدنی میلیون‌ها نفر را در سانتیاگو، پایتخت این کشور قطع کنند. به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از مقامات دولت خانم باچله، آب ورودی به شهر از منبع رودخانه مایوپو تا زمانی که آب گل‌آلود ناشی از سیلاب، پاکیزه نشود، قطع است. گزارش شده است بین ۴ تا ۵ میلیون نفر تحت تاثیر قطع آب قرار گرفته‌اند. همچنین تاکنون 3 نفر در اثر سیل کشته و دست‌کم ۲۰ نفر ناپدید شده‌اند.


مراسم یادبود شهدای زاریا
مردم نیجریه خواهان آزادی زکزاکی شدند
نیجریه‌ای‌ها مراسمی را برای همبستگی با صدها نفری که در حمله ارتش به مسلمانان شهر زاریا در آذر 94 کشته شدند، برگزار کردند. در این مراسم که اعضای جنبش اسلامی نیجریه نیز شرکت داشتند، معترضان از دولت خواستند شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش را آزاد کند. به گزارش پرس‌تی‌وی از آبوجا، مردم نیجریه از شهرهای مختلف کشور در این مراسم شرکت کردند تا یاد قربانیان جنایت رژیم ژنرال بوهاری را از جمله 6 پسر شیخ زکزاکی و صدها نفری را که به دست ارتش در کشتار شهر زاریا در آذر 94 شهید  شدند، گرامی بدارند. آنها همچنین همبستگی خود را با کسانی که هنوز زندانی هستند، نشان دادند. در این مراسم آیاتی از قرآن کریم تلاوت و ترانه‌هایی به یاد شهدای زاریا پخش شد. دهیره یحیی، سخنران اصلی این مراسم، گفت: «کسانی که [در زاریا] کشته شدند، شهید هستند. ما به حکومت که این اقدام بی‌رحمانه را انجام داده پیامی می‌دهیم: ما هرگز قربانیان کشتار زاریا و ایثار آنان را از یاد نمی‌بریم. آنها قهرمانان ما هستند». سخنرانان این مراسم کشتار زاریا را نقض آزادی اندیشه، آزادی سیاسی، حقوق افراد و تمام چیزهایی دانستند که مردم نیجریه آرزو دارند و از دولت بوهاری خواستند شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد کند. عبدالحمید بلو، از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، دراین‌باره گفت: «زکزاکی نماد آزادی و عدالت در کشور ماست. او نشان‌دهنده حق آزادی مذهبی است. وی معنای بسیاری از آرمان‌های ما در این کشور است، هم برای مسلمانان و هم غیرمسلمانان».


Page Generated in 0/0081 sec