printlogo


کد خبر: 172759تاریخ: 1395/12/11 00:00
حمله بی‌سابقه دولت طلبکار به مجلس!
جهانگیری‌ با وجود تأخیر دولت در ارائه لایحه برنامه ششم و ناقص بودن لایحه مصوبات مجلس را ناکارآمد دانست

گروه اقتصادی: دولت یازدهم که برنامه پنج‌ساله ناقصی را تقدیم مجلس کرده بود طلبکار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، بیشتر کارشناسان و نمایندگان مجلس دهم اذعان داشته‌اند لایحه برنامه ششم توسعه نواقص بسیاری دارد و دولت اصلا به برخی موضوعات توجه نکرده است. این در حالی است که دولت پرمدعا لایحه برنامه ششم را دست‌کم با تاخیر یک‌ساله ارائه کرده بود و نواقص فراوان آن موجب شد نمایندگان وقت  بسیاری برای بررسی و حذف و اضافه‌های برنامه ششم بگذارند.  حالا دولت طلبکار شده و برنامه ششم توسعه را بی‌خاصیت می‌داند و می‌گوید گرهی از مشکلات باز نمی‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور در هجمه‌ای بی‌سابقه به مجلس و برنامه ششم گفت: مجلس برخی مسائل مهم را با طرح نمی‌تواند حل کند و با تصویب آنها کشور را دچار مشکل می‌کند. برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست. اسحاق جهانگیری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: مجلس برخی مسائل مهم را با طرح نمی‌تواند حل کند و با تصویب آنها، کشور را دچار مشکل می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: دولت قبول کرد با مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه همکاری کند اما لایحه‌ای را که دولت با 34 ماده به مجلس فرستاد، مجلس با 140 ماده به دولت بازگرداند. جهانگیری تصریح کرد: برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست. به گزارش تسنیم، پیش از این خبرهایی مبنی بر اینکه دولت یازدهم اعتقادی به تصویب برنامه 5 ساله در مجلس ندارد، از سوی برخی نمایندگان مجلس اعلام شده بود. جهانگیری مهم‌ترین چالش کشور را بیکاری دانست و افزود: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار در جامعه اضافه می‌شود که عمده آنها افراد فارغ‌التحصیل جامعه هستند. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال 75، 14 میلیون و 600 هزار نفر در کشور شاغل بودند که این تعداد در سال 84 به 20میلیون و 600 هزار نفر رسید و در سال 91 هم همین تعداد بود. جهانگیری افزود: اقتصاد ایران در بهترین حالت، سالانه توانایی جذب 600 هزار متقاضی کار را دارد. وی با بیان اینکه دولت یازدهم سالانه 700هزار شغل جدید ایجاد کرده، گفت: این بدان معناست که در این مدت هم سالانه 500 هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برای رفع معضل بیکاری، هیچ راهی ‌جز افزایش سرمایه‌گذاری و تولید نداریم. وی درباره حواشی پیش‌آمده برای برنامه ششم توسعه و اختلاف نظر دولت و مجلس در این باره، گفت: این را بگویم که این برنامه واقعاً گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست. برنامه‌‌های سوم، چهارم و پنجم برنامه‌هایی است که خود دولت آن را به مجلس برد و تصویب شد و دولت نیز خودش مدعی اجرای آن برنامه بود اما الآن ببینید چند درصد آن برنامه‌ها اجرایی شده است؟ معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ برنامه‌ای که می‌خواهیم تدوین کنیم باید مشخص کند که کشور در 5 سال آینده به کجا می‌خواهد برسد. الان از هر نماینده‌ای در مجلس بویژه کسانی که در نگارش آن دخیل بودند سوال کنید در 5 سال آینده قرار است ایران به چه نقطه‌ای برسد، نمی‌داند. جهانگیری گفت:‌ ما قبول کردیم با مجلس شورای اسلامی درباره برنامه ششم توسعه همراهی کنیم تا برنامه به‌گونه‌‌ای تدوین شود که برای دولت قابل قبول باشد، به همین دلیل 34 ماده ارائه کردیم اما الآن تبدیل به 140 ماده شده است.
مگر دولت می‌تواند قانون را اجرا نکند؟
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس با بیان اینکه مگر دولت می‌تواند قانون را اجرا نکند، گفت: اگر دولت لایحه برنامه ششم را ارائه می‌داد، بسیار خوشحال می‌شدیم ولی ارائه نداد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با الف، درباره اختلافات دولت و مجلس در برنامه ششم و هجمه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار کرد: ضمن تشکر از همه افرادی که نسبت به برنامه ششم نقد دارند و حق طبیعی آنهاست اما محور این برنامه 5 ساله عدالت اجتماعی است. وی افزود: تا امروز را که بررسی کردیم، بیشترین مخالفت‌ها با برنامه ششم، به دلیل ماده‌ای است که در رابطه با حقوق‌های نجومی و محدود شدن آن، همسان‌سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری و همچنین همسان‌سازی حقوق‌بگیران تامین اجتماعی است. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس ادامه داد: دلیل مخالفت‌ها با برنامه ششم مصوبه مجلس این است که مردم حقوق‌های دریافتی مدیران را مشاهده خواهند کرد. برنامه ششم، یک برنامه عدالت‌خواه مردمی است و در جهت نفی بعضی رفتار‌های غلط مثل اشرافی‌گری و... که امروز در جامعه وجود دارد، تصویب شده است. حاجی‌بابایی تصریح کرد: برخی مخالفت‌ها از جمله از سوی دولتی‌ها، در این باره است که در برنامه ششم، باید پاسخگو باشند و شفاف‌سازی از ویژگی‌های آن است. در برنامه ششم مسیر دستیابی به پیشرفت و رشد اقتصادی پایدار و تکلیف برای کاهش نرخ بیکاری و تورم و ایجاد رونق اقتصادی دیده شده است. به گفته وی، برنامه ششم توسعه با 22 اولویت نوشته شده که می‌تواند تحرک زیادی در کشور ایجاد کند. برخی اعتقاد دارند توان همراهی با برنامه ششم و آن سرعتی که لازم است داشته باشند را ندارند و نگرانی آنها به این دلیل است. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس تاکید کرد: مجلس برنامه‌ای نوشته و مصوب کرده است که می‌تواند منبع و منشأ تحرکی برای مردم باشد، زیرا نگاه ما نسبت به وضعیت کنونی، پاسخ «نه» است که باید آن را اصلاح کرد. حاجی‌بابایی در پاسخ به این سوال که دولت اعتقاد دارد خودش باید برنامه را بنویسد و مجلس فقط مجوزهای آن را باید تصویب کند، گفت: اعتقاد داشته و داریم که دولت باید لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه دهد و اگر لایحه برنامه را ارائه می‌داد، بسیار خوشحال می‌شدیم و واقعا حق بر این بود. وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند اولی این است که دولت لایحه برنامه را ارائه دهد و اگر دولت تدبیر و امید به هر دلیلی آماده ارائه برنامه به مجلس نبود یا اعتقاد یا آمادگی نداشت که لایحه برنامه ششم را به مجلس بدهد، مجلس باید برنامه بنویسد.
هجمه‌ بی‌سابقه جهانگیری به برنامه ششم
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه برنامه ششم با مشارکت کارشناسان دولتی تدوین شده است، گفت: اگر هر مسؤول دولتی به برنامه ششم تمکین نکند باید از عرصه اجرایی کنار رود. عبدالرضا مصری با اشاره به این موضوع که در تمام جلسات کمیسیون تلفیق برنامه، همواره بین 10 تا 15 کارشناس دولتی عمدتا از سازمان برنامه و بودجه حضور داشته‌اند، گفت: طبیعتا برخی مواد تعیین شده در کمیسیون تلفیق مورد نظر دولت نبوده اما این روندی است که همواره در کشور اتفاق می‌افتد و نکته مهم آن است که کشور نمی‌توانست بدون قانون و برنامه مدیریت شود. وزیر پیشین رفاه با بیان اینکه دولت حداقل یک سال چیزی به عنوان لایحه برنامه به مجلس ارائه نکرد و به همین ترتیب یک سال عقب‌افتادگی از اجرای برنامه ایجاد شد، ادامه داد: بعد از اصرار نمایندگان در نهایت دولت 2 برگه را که شامل چند جدول بود با امضای آقای نوبخت به عنوان لایحه ارائه کرد که این موضوع مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت.
 آقای جهانگیری واضح نقد کند تا جواب دهیم
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم در واکنش به هجمه جهانگیری به مجلس و برنامه ششم، گفت: این دولت برای نخستین بار به مجلس برنامه نداد و زحمتش گردن مجلس افتاد. کشور را که بدون برنامه نمی‌توان اداره کرد. آقای جهانگیری نقد خود را واضح بیان کند تا جواب دهیم. محمد خدابخشی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به انتقاد شدید جهانگیری از برنامه ششم و اظهارات وی مبنی بر اینکه «مجلس کشور را دچار مشکل می‌کند»، گفت: نخستین بار بود که دولت به جای ارائه برنامه به مجلس، لایحه‌ای داد که شامل احکام کلی بود. برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه نشد.  سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کشور نمی‌تواند بدون برنامه باشد»، افزود: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب برای نخستین بار مجلس با استفاده از نظرات کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس با حدود 6 ماه زحمت فراوان این برنامه را تهیه کرد.


Page Generated in 0/0173 sec