printlogo


کد خبر: 172798تاریخ: 1395/12/11 00:00
نیاز یونایتد به ایبرا در فصل آینده

جاناتان ویلسون: منچستریونایتد از منظر دفاعی نمایش ضعیفی مقابل ساوتهمپتون داشت و خط میانی‌اش هم  در نیمه اول کارآیی لازم را نداشت، با این حال آنها جام اتحادیه را فتح کردند. معمولا برای انتخاب بهترین بازیکن زمین مهاجمانی که گل زده‌اند گزینه‌هایی دم دست هستند اما در این بازی زلاتان ابراهیموویچ به واقع لیاقت کسب این عنوان را داشت، مهاجمی که با قدرت تمام‌کنندگی‌اش عامل اصلی قهرمانی تیمش شد.
2 گلی که ابراهیموویچ در این شب زد نشانگر جنبه‌های مختلف بازی و توانایی‌های متفاوتش بود. گل اول او از روی یک ضربه ایستگاهی بسیار زیبا به دست آمد و گل دومش روی یک ضربه سر در چند قدمی دروازه فریزر فورستر. ابراهیموویچ هم قادر به زدن گل‌های سخت، از فواصل دور و زوایای عجیب و با ضربات آکروباتیک است و هم در ضمن قدرت تمام‌کنندگی یک مهاجم کلاسیک شماره 9 را دارد. او با 2 گلی که در فینال جام اتحادیه زد آمار کلی‌اش به 480 گل در 831 بازی رسید. نکته مهم درباره این آمار به ثمر رسیدن 224 گل از گل‌های او بعد از 30 سالگی است. البته که پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن نقش مهمی در این راه داشته اما به هر صورت این آماری واقعا چشمگیر است. هیچکس انتظار نداشت فصل جاری برای ابراهیموویچ تا این حد خوب پیش برود. همه از آمادگی بدنی او در 35 سالگی خبر داشتند اما هیچکس انتظار نداشت او را آماده‌ترین بازیکن یونایتد در تمرینات پیش‌فصل ببیند. ابراهیموویچ در دقایق پایانی فینال جام اتحادیه خسته به نظر می‌رسید اما این وضعیت برای هر بازیکنی که در 11 روز 4 بار بازی کرده و 6 گل هم زده باشد طبیعی جلوه می‌کند. ژوزه مورینیو بعد از پایان فینال، در حالی که در یکی از همان حال و هواهای غریب و خشک خاصش فرو رفته بود، هیچ تقدیری برای خودش به خاطر اعتماد به ابراهیموویچ و آوردنش به یونایتد قائل نشد. مورینیو ابراهیموویچ را پیش از این از یک فصل حضور مشترک‌شان در اینتر (2009-2008) می‌شناخت و همین یک فصل برای اعتقادش به مهاجم سوئدی کافی بود.
«من زلاتان را می‌شناختم، چون قبلا مربی‌اش بودم. من قابلیت‌های او را می‌دانستم. وقتی بازیکنی 35 ساله است و به اندازه زلاتان افتخار به دست آورده فقط در شرایطی تصمیم می‌گیرد به انگلیس بیاید که مطمئن است اینجا هم موفق می‌شود. چه کسی این حس را بهتر از بقیه می‌فهمد و می‌تواند درباره‌اش تصمیم بگیرد؟ نه من، نه شما، بلکه فقط خودش. وقتی او در 35 سالگی تصمیم گرفته با آمدن به انگلیس و باشگاهی مثل منچستریونایتد چنین چالشی را بپذیرد پس حتما آماده بوده».
هیچ بازیکنی این فصل به اندازه ابراهیموویچ در لیگ برتر شوت به دروازه حریفان نداشته (میانگین 3/4 در هر بازی). این آمار البته شاید نشان‌دهنده درجه‌ای از فرصت‌هایی که او از دست داده هم باشد. ابراهیموویچ این فصل 26 گل در رقابت‌های مختلف برای یونایتد زده اما بیشتر از هر بازیکن دیگری در لیگ هم فرصت‌های صددرصد گل از دست داده (11). این آمار در مقیاس کلی البته نکته‌ای ناچیز قلمداد می‌شود و اصولا انتقادی به حساب نمی‌آید. یکی از وظایف اصلی هر مهاجمی پدید آوردن فرصت شوت زدن برای خودش است. از میانگین 3/4 ضربه‌ای که ابراهیموویچ در هر 90 دقیقه این فصل داشته، 3/1 ضربه‌اش خارج از باکس بوده و از 15 گل او در لیگ 3 گلش هم از همین منطقه زده شده است.
دیگر نکته‌ای که می‌تواند به صورت انتقاد از ابراهیموویچ مطرح شود این است که بیش از هر بازیکن دیگری در این فصل از لیگ برتر در آفساید قرار گرفته (میانگین 5/1 بار در هر بازی). این آمار هم البته اشتهای بالای او برای فرار پشت مدافعان حریف و قرار گرفتن در موقعیت گل زدن را نشان می‌دهد. در ضمن ابراهیموویچ این فصل میانگین 3 پیروزی در نبردهای هوایی در هر 90 دقیقه را داشته و از این منظر یازدهمین مهاجم برتر لیگ است.
قرارداد ابراهیموویچ در پایان این فصل تمام می‌شود اما مورینیو باور دارد ستاره تیمش یک فصل دیگر هم در اولدترافورد باقی خواهد ماند: «من هیچ‌وقت به هیچ بازیکنی التماس نمی‌کنم که قراردادش را تمدید کند. من هیچوقت به بازیکنی التماس نمی‌کنم که بماند. یک روز زلاتان تصمیم گرفت از اینتر به بارسلونا برود. من از این تصمیمش ناراحت شدم ولی هیچ کاری برای تغییرش نکردم. من هیچوقت به بازیکنی اصرار نمی‌کنم اما اگر لازم باشد فکر می‌کنم هواداران یونایتد می‌توانند به در خانه‌ زلاتان بروند و تا صبح بایستند و از وی بخواهند بماند. اگه لازم باشد... باور داریم زلاتان یک فصل دیگر هم با ما می‌ماند». با توجه به شرایط حال حاضر، یونایتد برای یک فصل دیگر هم به زلاتان نیاز خواهد داشت.


Page Generated in 0/0061 sec