printlogo


کد خبر: 172800تاریخ: 1395/12/11 00:00
افزایش تاریخی بودجه پنتاگون نشانه چیست؟
نظامی‌گری درون‌گرایانه ترامپ

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با پیشنهاد افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه پنتاگون در سال آتی میلادی در حال سوق دادن آمریکا به سوی یک جنگ دیگر است.
البته رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا طبق وعده‌اش برای تهاجمی‌تر کردن وزارت دفاع عمل کرده است چرا که پیش‌تر گفته بود با بالا بردن قابلیت‌های تهاجمی و دفاعی آمریکا یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های تاریخ آمریکا را پایه‌ریزی می‌کند. با این حال یک مقام اداره مدیریت و بودجه ایالات متحده اعلام کرده است که کاخ سفید به همین میزان از هزینه‌های غیردفاعی خود خواهد کاست و بخش زیادی از کمک‌های مالی خارجی آمریکا کاسته خواهد شد. به این ترتیب اگر تصمیم ترامپ در کنگره تصویب شود، بودجه سال مالی ۲۰۱۷ پنتاگون ۶۰۳ میلیارد دلار خواهد شد. همچنین کاخ سفید اعلام کرد ترامپ قصد دارد شمار ارتش آمریکا را از ۴۸۰ هزار نفر به ۵۴۰ هزار نفر برساند. عبدالله شهبازی، محقق و تاریخ‌نگار کشورمان در مقاله‌ای با عنوان «ترامپ چه می‌کند؟‌» در صفحه فیس‌بوک خود، افزایش ۱۰ درصدی بودجه وزارت دفاع آمریکا را افزایشی تاریخی خوانده‌ که اگرچه ترامپ در وهله نخست با این بودجه عظیم جنگی خیز بزرگی به سوی نظامی‌گری برمی‌دارد ولی تأمل در جزئیات اندکی که تاکنون اعلام شده نشان می‌دهد ماجرا به گونه‌ای دیگر است:  «ترامپ قصد دارد رقم ۵۴ میلیارد دلاری افزایش بودجه پنتاگون را از طریق کاهش ارقامی از بودجه سایر وزارتخانه‌ها و نهادها تأمین کند که در خارج از ایالات متحده آمریکا خرج می‌شود. این کاهش از جمله شامل ۳۶ میلیارد دلار از بودجه سال ۲۰۱۷ وزارت خارجه است که باید به عنوان «کمک» در خارج از آمریکا خرج می‌شد.
به عبارت دیگر، رویکرد ترامپ در این تصمیم «درون‌گرایانه» است یعنی او می‌خواهد ۵۴ میلیارد دلار از مصارف خارج از کشور را حذف کند و به گفته او در نوسازی زیرساخت‌های صنایع نظامی آمریکا و در داخل این کشور خرج کند.  این اقدام ترامپ بخش مهمی از «مجتمع صنعتی- نظامی»‌ آمریکا را خشنود می‌کند زیرا صرف نوسازی و گسترش صنایع عظیم آنان خواهد شد و نیز به افزایش اشتغال در داخل آمریکا کمک خواهد کرد. در مقابل، بخشی از «پیمانکاران» آمریکا، یعنی کسانی که از این ۵۴ میلیارد دلار در خارج از آمریکا سود می‌بردند، قطعاً ناراضی خواهند شد.  بودجه رسمی پنتاگون در پایان دولت جورج واکر بوش (۲۰۰۹) ۶۹۸ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۰ به اوج خود یعنی ۷۲۱ میلیارد دلار (7/20 درصد از کل بودجه دولت فدرال) رسید و سپس رو به کاهش رفت. در آخرین سال مالی دولت اوباما (که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶ به پایان رسید) ۵۸۴ میلیارد دلار بودجه در پنتاگون هزینه شد».
 


Page Generated in 0/0053 sec