printlogo


کد خبر: 172801تاریخ: 1395/12/11 00:00
ارتش سوریه با پیشروی در شرق حلب راه ترکیه را بست
نیروهای رزمی آمریکایی در حومه منبج

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در ادامه پیشروی‌ها در شرق استان حلب، دوشنبه‌شب موفق شدند شهرک‌های «جب‌السلطان، الزعروره، جب‌الحمام و جب‌الخفی» در جنوب شهر منبج را از داعش پس بگیرند. نیروهای مقاومت پس از این پیشروی توانستند خود را به روستاهای «ام‌خرزه و حوته» برسانند که در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد. در واقع این مساله یک رخداد مهم در جنگ سوریه است و در صورتی که ارتش یا نیروهای دموکراتیک بتوانند مواضع خود را تثبیت کنند، خواهند توانست یک راه زمینی ایجاد کنند که از دیریک در شمال شرق سوریه تا حلب و عفرین در شمال غرب این کشور امتداد خواهد داشت. این پیشروی نه‌تنها نقشه درگیری‌ها در مرز با ترکیه را تغییر داده، بلکه دستاوردی سیاسی، نظامی و اقتصادی است. از نظر سیاسی و نظامی باید گفت با این پیشروی، مرزهای سوریه و ترکیه به صورت کامل بسته شد و به صورت موقت مناطق جرابلس، الباب، الراعی، مارع و اعزاز از سوریه جدا شده تا در مرحله بعد نیروهای مقاومت بتوانند ارتش ترکیه و تروریست‌های همپیمان آن در عملیات موسوم به «سپر فرات» را کاملا از سوریه خارج کنند. افزون بر این مساله، ترکیه دیگر نمی‌تواند به صورت غیرقانونی در نبرد الرقه مداخله کند، چرا که راه زمینی نیروهای این کشور قطع شده است. از نظر اقتصادی نیز این راه زمینی سبب بهبود اقتصاد خواهد شد، چرا که فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی به حلب، دمشق و منطقه ساحلی سوریه می‌رسد و محصولات مناطق ساحلی و حلب و دمشق به این منطقه خواهد رسید. این پیشروی همچنین سبب شد طرح فدرال کردها به صورت قدیمی آن دیگر به پایان برسد و در حال حاضر از نظر سیاسی و نظامی به هماهنگی علنی با دمشق نیاز دارند، البته اگر کردها بخواهند از کوبانی به عفرین بروند. به هر حال، راه کوبانی به عفرین از 2 منطقه می‌گذرد: مناطق تحت سیطره ارتش سوریه و مناطق تحت اشغال ترکیه و سپر فرات که فعلا تحقق آن یک مساله دشوار است.
از این رو نیروهای کرد از مناطق تحت اشغال ترکیه که نمی‌توانند عبور کنند و عبور از مناطق تحت سیطره ارتش سوریه نیز نیاز به هماهنگی با این کشور دارد. با این حال، یک مقام ترکیه مدعی شده است کشورش قصد دارد با ایجاد معبر از شهر تل‌ابیض (گری‌سپی) در مرز ترکیه، نیروهایش را برای حمله به الرقه انتقال دهد که برای تحقق این امر، موافقت آمریکا ضروری است. در همین حال، دریادار جف دیویس، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است: ارزیابی‌های گذشته نشان می‌دهد تنها نیروهای کارآمد برای بازپس‌گیری سریع الرقه، نیروهای عربی و نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) هستند. در همین راستا، اتاق عملیات موسوم به «خشم فرات» که توسط نیروهای کرد فرماندهی می‌شود، اعلام کرد نیروهای آن در آستانه قطع راه‌های داعش منتهی به الرقه و جدا کردن این شهر از دیرالزور قرار دارند. سخنگوی اتاق عملیات خشم فرات با اعلام این خبر، تأکید کرد در جریان کمتر از یک هفته کنترل مناطق زیادی را در ریف الرقه و دیرالزور به دست گرفته‌اند.
 مداخله نظامی آمریکا در الرقه
همزمان با گسترش خطوط تماس نیروهای مورد حمایت ترکیه و نیروهای شورای نظامی منبج و نیز خطوط تماس جدید بین نیروهای نظام سوریه و نیروهای شورا در 16 کیلومتری منبج، منابع موثق از استقرار نیروهای رزمی آمریکایی در اطراف این شهر خبر می‌دهند. طبق این گزارش، گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) اعلام کرد نیروهای آمریکایی فعال در صفوف ائتلاف بین‌المللی، نیروهای رزمی و تجهیزات خود و نیروهای ائتلاف را در اطراف منبج و مناطق تحت تسلط شورای نظامی منبج در حومه شمال شرقی حلب مستقر کرده‌اند. طبق این گزارش، ائتلاف آمریکایی ضد داعش این نیروها و تجهیزات نظامی را به منظور ممانعت از وقوع درگیری بین نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای «سپر فرات» که مورد حمایت ترکیه هستند در اطراف منبج مستقر کرده است. روزنامه ساندی‌تایمز انگلیس نیز چند روز پیش از تصمیم دولت جدید آمریکا برای اعزام نیروی زمینی ارتش این کشور به سوریه جهت مشارکت در عملیات الرقه خبر داد. خبر اعزام بیش از 500 سرباز نیروی زمینی ارتش آمریکا به خاک سوریه در حالی منتشر می‌شود که واشنگتن در استراتژی جدید خود در چند سال گذشته، بر عدم حضور نیروی زمینی در کشورهای خارومیانه تأکید داشت و حملات خود را بر ضد گروه‌های تروریستی تنها به حملات هوایی محدود کرده بود.
درگیری لفظی هیأت معارضان با خبرنگاران
نمایندگان تروریست‌هایی که تحت عنوان «هیات ریاض» به ژنو رفته‌اند، به بهانه حضور خبرنگار تلویزیون العالم در جمع پرسشگران، از پاسخ به تمام خبرنگاران گریختند. طبق این گزارش، نماینده شورای معارضان سوری موسوم به «هیأت ریاض» که از هرگونه بیان حقیقت و افشای ارتباط‌شان با سازمان‌های جاسوسی بین‌المللی واهمه دارند، این بار برابر دوربین‌ها حضور خبرنگار العالم را بهانه کرد و به هیچ خبرنگار دیگری هم پاسخ نداد. پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی هیات ریاض، خبرنگاران قصد داشتند پرسش‌های خود را از وی بپرسند اما او به سرعت از محل بیرون رفت و مسؤول هماهنگی اسامی خبرنگاران در هیأت ریاض نیز خطاب به حسین مرتضی، خبرنگار العالم گفت: «تو حق نداری چیزی بپرسی! تو با ارتش سوریه هستی و درگیری‌ها را پوشش می‌دهی و با جنازه‌ها عکس می‌گیری!» حسین مرتضی هم پاسخ داد: «شما حق ندارید با خبرنگاران اینگونه برخورد کنید. شما یک کارمند هستی و برای سازمان ملل کار می‌کنی و حق نداری تعیین کنی که چه کسی سوال کند. این کار بسیار زشت است. هیأت شما خودش سرکرده تروریست‌هاست و با جبهه النصره ارتباط دارد». پس از این سخنان مرتضی، در میان خبرنگاران همهمه‌ای ایجاد شد و اغلب آنان از این رفتار مسؤول هماهنگی هیات ریاض و نحوه برخورد وی با خبرنگاران ابراز ناراحتی کردند.
گفتنی است، نشست ژنو 4 در حالی برگزار شده که معارضان سوری به سبب شکست‌های پیاپی مزدوران مسلح‌شان در بدترین شرایط به سر می‌برند و بدون هیچ برگ برنده‌ای در نشست حاضر شده‌اند و در مقابل هیات دولت سوریه به پشتوانه دستاوردهای منحصر به فرد میدانی در این نشست شرکت کرده است. در همین راستا رئیس هیات معارضان در تلاش است دیداری با مقام‌های روس در ژنو ترتیب دهد و از مسکو تضمین‌هایی را درباره نتایج این مذاکرات بگیرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec