printlogo


کد خبر: 172830تاریخ: 1395/12/14 00:00
آمار اشتباه معاون اول رئیس‌جمهور درباره قیمت گوشت در بازار
خرید گوشت قرمز 40 درصد کاهش یافت

گروه اقتصادی: بازار خرید و فروش گوشت قرمز این روزها نابسامان شده و دولت نیز برای ساماندهی این بازار مهم آن هم در آستانه نوروز که بازار با افزایش تقاضا روبه‌رو است نتوانسته بخوبی عمل کند، چرا که اکنون قیمت هر کیلو گوشت قرمز در برخی مناطق به حدود 50 هزار تومان نیز رسیده است. به گزارش نسیم‌آنلاین، یک تهیه و توزیع‌کننده گوشت گفت: قیمتی که آقای جهانگیری اخیرا درباره بهای گوشت اعلام کردند، قیمت گوشت وارداتی ارزان و کم‌کیفیت نسبت به دام‌های ایران از ارمنستان است، این در حالی است که گوشت دام‌های داخل با قیمت بسیار بالاتر از این رقم به فروش می‌رود. فرهاد موسی‌زاده، تهیه و توزیع‌کننده گوشت درباره دلایل گرانی قیمت گوشت در بازار بیان داشت: اکنون یکسری گوشت‌های وارداتی از کشورهای ارمنستان و قزاقستان در بازار توزیع می‌شود که قبل از گران شدن‌‌های اخیر گوشت، نرخ لاشه گوسفندی کیلویی 29000 تا 29500 تومان بود. وی تأکید کرد: این نوع محصول وارداتی قیمتش 22 تا 23 هزار تومان بود که الان با رشد بهای گوشت قیمت آن نیز تقریبا چیزی حدود 6 هزار تومان گران‌تر شده است که البته کیفیت این نوع گوشت قابل مقایسه با کیفیت گوشت دام ایرانی نیست. وی افزود: در حال حاضر در جنوب شهر تهران قیمت راسته گوسفندی با استخوان حدود 39 هزار تومان و قیمت ران گوسفندی 45 تا 46 هزار تومان است که این قیمت برای مناطق بالاتر حداقل چیزی حدود 4 تا 5 هزار تومان فرق می‌کند و حتی تا کیلویی 50 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. این توزیع‌کننده گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: سال گذشته در چنین زمانی ما لاشه گوسفند را 24 هزار تومان بار می‌کردیم و الان در کشتارگاه تهران 36 هزار تومان شده است یعنی 12 هزار تومان افزایش قیمت طی یک سال و این میزان افزایش چیزی نیست که در خریدها تأثیر نگذارد. موسی‌زاده افزود: همین افزایش قیمت‌ها موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و بار روی دست توزیع‌کننده می‌ماند و براحتی فروش نمی‌رود به طوری که نسبت به ماه‌های تیر و مرداد که هوا بسیار گرم است و خرید گوشت کاهش چشمگیری دارد چیزی حدود 30 تا 40 درصد فروش کاهش داشته است. وی درباره سخنان معاون رئیس‌جمهور در رابطه با میانگین قیمت گوشت گوسفندی که 33 هزار تومان بیان کرده بود، گفت: این قیمت گوشت‌های وارداتی است و قیمت گوشت‌ دام داخل بالاتر از این حرف‌هاست.
ماهی هم گران شد
یکی از فعالان حوزه تولید و توزیع عمده پرورش ماهی قزل‌آلا گفت: متاسفانه همچون بسیاری از دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، ماهی قزل‌آلا نیز در بند واسطه‌گری و دلالی گرفتار شده است. حمید فریمان در تشریح قیمت و نرخ فروش عمده ماهی قزل‌آلا در بازار اظهار داشت: قیمت و نرخ فروش عمده ماهی قزل‌آلا از سوی فعالان حوزه پرورش این ماهی قریب به 8 هزار تا 8 هزار و 500  تومان است اما نرخ‌گذاری آن برای فروش و عرضه به مصرف‌کننده حدود 15 هزار تومان لحاظ می‌شود. فریمان عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌ها نیز آنچنان که باید به گلایه‌ها و انتظارات پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا نمی‌پردازند و گویی دغدغه‌های فعالان این عرصه در لابه‌لای مشکلات ریز و درشت اقتصادی گم یا پنهان شده است. این فعال حوزه پرورش و توزیع عمده ماهی قزل‌آلا گفت: یکی از چالش‌های اساسی ما به زنجیره معیوب، ناقص و مساله‌دار حلقه‌های پرورش تا توزیع و فروش ماهی به مصرف‌کنندگان باز می‌گردد. وی افزود: در برخی فصول سال همچون مرداد و شهریور، قیمت قزل‌آلا تا 6 هزار تومان نیز افت می‌کند اما در بهترین شرایط ممکن این محصول در بازار خرده‌فروشی حدود12 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. وی  گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رسم و سنت ایرانی‌ها برای خرید ماهی و مصرف آن در شب عید تا شب سیزدهم فروردین ماه، نرخ ماهی قزل‌آلا با افزایش هر چه بیشتری همراه می‌شود و برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال افزایش نرخ این ماهی تا 17 هزار تومان را نیز پیش‌بینی می‌کند. این فعال حوزه پرورش و توزیع عمده ماهی قزل‌آلا در استان تهران عنوان کرد: می‌طلبد نظارت و کنترل هر چه بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط برای کوتاه کردن دست سودجویان و دلال‌ها در این عرصه  لحاظ شود تا دهک‌های پایین و اقشار آسیب‌پذیر جامعه (از حیث اقتصادی) از توان کافی برای تهیه و خرید این خوراک ارزنده (از حیث غنای غذایی) برخوردار شوند.
مشکلات پرداخت پول در صادرات گوشت ایرلند به ایران
وزیر کشاورزی ایرلند با اشاره به مشکلات کشورش برای دریافت وجوه صادرات گوشت به ایران گفت: ایران می‌تواند دروازه فروش محصولات ایرلند به نقاط دیگر نظیر روسیه باشد. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، درحالی که انگلیس، بزرگ‌ترین مشتری صنعت مواد غذایی و نوشیدنی 21 میلیارد دلاری ایرلند، خود را آماده می‌کند تا از اتحادیه اروپا خارج شود، ایرلند در حال بازگشت به غرب آسیاست. وزیر کشاورزی ایرلند خاطرنشان کرد، ایرلند مقادیر عظیمی گوشت گاو و گوسفند در دهه‌های 1980 و 1990 به ایران صادر کرده اما نتوانسته است از قرارداد تجاری که در ماه اکتبر برای صادرات گوشت گوسفند به ایران منعقد شد، به علت مشکلات دریافت مبالغ محصولات صادراتی از ایران بهره کافی ببرد. ایران می‌تواند دروازه‌ای برای فروش محصولات ایرلند به نقاط دیگر دنیا نظیر روسیه باشد، اکنون صادرات برخی محصولات غذایی اتحادیه اروپا به روسیه نظیر محصولات لبنی به علت تحریم‌ها ممنوع است. وی افزود: «اگر بتوانیم وارد بازار ایران شویم، فرصت‌ها برای صادرات مجدد به دیگر کشورها از طریق این کشور بسیار چشمگیر است».
 


Page Generated in 0/0050 sec