printlogo


کد خبر: 172844تاریخ: 1395/12/14 00:00
اجتماعات مردمی درسالروز شهادت حضرت‌زهرا‌(س) در سراسر کشور
ایران سراسر فاطمی

گروه اجتماعی: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سراسر کشور شاهد برگزاری مراسم‌های گوناگون عزاداری و تجمعات مردمی بود. در پایتخت هم میادین اصلی شاهد حضور صد‌ها هزار نفری مردم عزاداری بود که در عزای حضرت زهرا(س) گردهم آمده بودند، در پایتخت تجمع بزرگ عزاداران بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) با قرائت زیارتنامه و سوگواری در سالروز شهادت آن حضرت با حضور پرشور مردم در میادین اصلی مانند فاطمی، هفت‌تیر، امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) برگزار شد.
اقامه نماز جماعت عزاداران
تجمع بزرگ عزاداران برترین بانوی دو عالم، با قرائت زیارتنامه حضرت زهرا(س) در میادین اصلی برگزار و پس از آن نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد.  در تهران یکی از تجمعات اصلی عزاداران فاطمی در میدان فاطمی برگزار شد. هیأت‌های مختلف از جمله هیأت عشاق‌العباس(ع)، هیأت الرضا(ع) و هیأت مکتب‌الزهرا(س) و سایر هیات‌ها نیز به صورت انفرادی و جمعی از دور و نزدیک خود را به محل تجمع عزاداران فاطمی رساندند. همچنین مراسم مناجات‌خوانی برگزار و مداحان اهل بیت(ع) زیارت خانم حضرت زهرا(س) را همراه با عزاداران زمزمه کردند، پس از آن، عزاداران فاطمی نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی اقامه کردند.
اجتماع فاطمی در 40 مسجد
علاوه بر این با همکاری 40 مسجد و هیات در محله شوش تهران اجتماع بزرگ فاطمی برگزار شد. اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران امسال نیز در سالروز شهادت دخت گرامی رسول مکرم اسلام برپا شد این مراسم به شکل خودجوش و مردمی و مستقل از کمک‌های داوطلبانه سازمان‌ها و نهادهای دولتی بود اما نهادهای امدادی و انتظامی برای برگزاری آن کمک‌رسانی کردند.
مراسم امسال این اجتماع بزرگ مردمی ساعت 10 صبح روز پنجشنبه دوازدهم اسفند ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از میدان شوش تهران آغاز شد و عزاداران فاطمی تا محدوده تیردوقلو که به همت مردم منطقه سیاهپوش شده بود، راهپیمایی و عزاداری کردند.
عزاداری در سراسر کشور
علاوه بر تهران مراسم عزاداری فاطمی در سراسر کشور برگزار شد که از آن جمله می‌توان به تجمع باشکوه عزاداران فاطمی در همدان اشاره کرد. در سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) همزمان با سراسر کشور تجمع عزاداران فاطمی در همدان برگزار شد. مراسم عزاداری با حضور هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی همدان برگزار شد. با وجود برودت هوا در دارالمومنین همدان هیات‌های عزادار فاطمی با به راه انداختن دسته‌های عزاداری، در معابر عمومی شهر حرکت کرده و در اجتماع عزاداران فاطمی در مسجد جامع همدان شرکت کردند. مردم همدان در مسجد جامع شهر همدان با شرکت در مراسم عزاداری پس از سخنرانی حجت‌الاسلام طالقانی، میزبان هیات‌های عزاداری شدند. هیات‌ها و دسته‌های عزاداری که امسال حضورشان در این «اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی» پررنگ‌تر بود با عبور از بازار اصلی همدان به ترتیب وارد مسجد جامع شهر شده و پس از بیان مصیبت آل‌الله(ع) مسجد جامع را ترک کردند تا فضا برای حضور دیگر دسته‌های عزاداری فراهم شود.
علاوه بر این آیین سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) با قرائت زیارتنامه حضرت زهرا(س) در جوار شهدای نایین برگزار شد. دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در روز شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) با نوحه‌سرایی، زنجیرزنی و سینه‌زنی در سوگ شهادت آن حضرت اشک ماتم ریختند. عزاداران در نایین، انارک، بافران و محمدیه در روز شهادت یگانه دخت نبی اکرم(ص) با حضور دسته‌ها در حسینیه، بقعه متبرکه شهدای گمنام و مساجد، به سمت امامزاده سلطان سید علی(ع) حرکت کردند و در آنجا به سوگواری یکپارچه پرداختند. سفره‌های نذری فاطمی هم به عشق بانوی دو عالم گسترده شد و ارادتمندان به اهل بیت(ع) از سوگواران و عزاداران با توزیع‌ آش و غذای نذری پذیرایی کردند.
اجتماع بزرگ در کرمانشاه
در سالروز شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی در کرمانشاه برپا شد. در سالروز شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در کرمانشاه برگزار شد. عزاداران در پایان مراسم عزاداری نماز ظهر را به امامت حضرت آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کرمانشاه در مسجد جامع اقامه کردند.
عزاداری فاطمیون اردبیل
همزمان با سالروز شهادت دخت نبی گرامی اسلام حضرت فاطمه (س) آیین‌های عزاداری در شهرستان‌های مختلف استان اردبیل از جمله تجمع بزرگ فاطمیون در خلخال برگزار شد. در تجمع فاطمیون خلخال که با حضور اقشار مختلف مردم مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام عزیرالله عابدی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه این شهرستان در سخنانی به بیان ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و بانوان را به الگوگیری از زندگانی آن حضرت توصیه کرد. وی گفت: بانوان با الگوگیری از زندگانی آن حضرت در تربیت درست فرزندان و داشتن خانواده‌ای با بنیان اعتقادی مستحکم موفق خواهند شد.  گفتنی است، علاوه بر مواردی که در این گزارش به صورت نمونه اشاره شد، مردم مومن ایران اسلامی در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های دیگر کشور مانند زاهدان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، کنگاور، صومعه‌سرا، درگز، قم، دلیجان، لاهیجان و لرستان هم در سوگ حضرت فاطمه زهرا(س) به عزاداری پرداختند.


Page Generated in 0/0061 sec