printlogo


کد خبر: 172845تاریخ: 1395/12/14 00:00
آزادسازی دوباره تدمر

سوریه با اعلام  خبر آزادسازی مجدد شهر باستانی پالمیرا(تدمر) از چنگال تروریست‌های تکفیری، از همدستی آمریکا با داعش در جریان اشغال 3 ماه پیش این شهر در شرق استان حمص پرده برداشت. ارتش سوریه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای دولتی پس از عملیات گسترده نظامی و با پشتیبانی هوایی روسیه و همچنین «نیروهای متحد و دوست» موفق شده‌اند کنترل کامل پالمیرا را به دست گیرند. مقامات روسیه نیز پیش‌تر بیانیه‌ای مشابه صادر کرده بودند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همان روز اعلام کرده بود سرگئی شویگو، وزیر دفاع به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و فرمانده کل ارتش روسیه درباره آزادی کامل این شهر تاریخی گزارش داده است.
به گزارش المیادین، نیروهای ارتشی و داوطلب با حمایت هوایی روسیه از چهارشنبه‌شب به دنبال نبردی سنگین با داعشی‌ها وارد محله غربی پالمیرا شدند. این شهر که مارس 2016 و در پی عملیات 2 هفته‌ای ارتش سوریه آزاد شده بود، همزمان با اوج تمرکز سوریه و متحدانش برای آزادسازی حلب در شمال کشور با حمله غافلگیرانه تقریبا تمام نیروهای رزمی موجود داعش در رقه، بار دیگر در دسامبر 2016 اشغال شد. این شهر باستانی نخستین‌بار در سال 2015 از سوی داعش اشغال شد و تکفیری‌ها بسیاری از بناهای باستانی آن را که از دوران شکوه رومی پالمیرا به عنوان مهم‌ترین بخش جاده ابریشم در شامات برجای مانده بود ویران کردند.
وزارت دفاع روسیه ماه گذشته تصاویری پهپادی را منتشر کرد که نشان می‌داد تروریست‌های داعش چندین بنای تاریخی و باستانی تدمر از جمله ستون‌های بنای چهار وجهی (تتراپیلون) را از بین برده‌اند.
جعفری : نیروهای ترکیه را بیرون می‌کنیم
اما بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد به دنبال آزادی مجدد تدمر، پنجشنبه در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: «قبل از اینکه اعضای داعش شهر پالمیرا را اشغال کنند، نیروی هوایی آمریکا مواضع ارتش سوریه را در شهر دیرالزور هدف قرار داد و با این اقدام، این فرصت را برای نیروهای داعش فراهم کرد تا از عراق به پالمیرای سوریه بروند». به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، بشار جعفری که در عین حال رئیس هیات اعزامی دولت سوریه به مذاکرات صلح ژنو است، هیات نمایندگی معارضان سوری که از سوی سعودی‌ها حمایت می‌شود را مسؤول هرگونه شکست در مذاکرات ژنو دانست. او اعلام کرد نه‌تنها برخی اعضای این هیات عضو گروه‌های تروریستی هستند که از حمایت ترکیه و اسرائیل برخوردارند بلکه شماری از اعضای هیات معارضان خود وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و ترکیه هستند. مداوای معارضان زخمی نیز در سرزمین‌های اشغالی با هزینه رژیم عربستان و قطر انجام می‌شود. او با تاکید بر اینکه دمشق تنها با معارضان مستقلی گفت‌وگو می‌کند که وابسته به بیگانگان نبوده و به دنبال تجزیه سوریه نباشند به تلاش دولت سوریه برای ادامه مذاکرات سوری- سوری با هدف توقف خونریزی‌ها اذعان کرد. جعفری همچنین بار دیگر مداخله نظامی ترکیه را در سوریه محکوم کرد و گفت: «از هر ابزاری برای بیرون راندن نیروهای ترکیه از اراضی سوریه استفاده می‌کنیم».
 


Page Generated in 0/0061 sec