printlogo


کد خبر: 172877تاریخ: 1395/12/15 00:00
عراقچی:
برجام کارش را کرد!
روحانی: چرا برخی نیمه خالی لیوان را می‌بینند

نزدیک به 4 سال پس از آغاز وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 و 3 سال و نیم پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی و بیش از یک سال پس از اجرای برجام توسط 1+5، حالا عباس عراقچی آب پاکی را روی دست همه مردم ریخت و گفت برجام آنچه باید می‌کرد را کرده و موانع غیربرجامی را باید برداشت! حسن روحانی نیز که پیش از این وعده داده بود همه مشکلات اعم از اقتصادی و زیست‌محیطی با برجام رفع خواهد شد، حالا همزمان با عباس عراقچی گفته است مشکلات معیشتی و اقتصادی مشکلات ملی هستند. به گزارش «وطن امروز» به نظر می‌رسد دولتی‌ها به دنبال آن هستند با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و رسیدن موعد حساب‌کشی از وعده‌های حسن روحانی، صورت مساله را تغییر داده و موانع جدیدی به عنوان موانع عدم بهبود معیشت مردم درست کنند. آنها که پیش از این وعده داده بودند همه مشکلات را با برجام حل خواهند کرد، حالا در پسابرجام مدعی هستند برجام تکالیفش را انجام داده و باید سراغ موانع غیربرجامی رفت. عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیر امور خارجه و رئیس کمیته رسیدگی به برجام در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی که صبح دیروز در وزارت امور خارجه برگزار شد با تاکید بر اینکه در برجام یکی از حوزه‌هایی که کمک زیادی به ما کرد نفت‌وگاز کشور بود، گفت: برجام کاری را که باید انجام می‌داد انجام داد. موانع و مین‌گذاری‌هایی را که بر سر راه اقتصاد کشور بود، پاکسازی کرد و اجازه داد اقتصاد پیشروی داشته باشد. به گفته عراقچی، در حال حاضر برجام تمام موانعی را که باید برمی‌داشت از سر راه برداشته است و کسی نمی‌تواند خلاف این را ادعا کند اما ما نیز مدعی نیستیم موانع غیربرجامی وجود ندارد. به گزارش فارس، وی تصریح کرد: به اعتقاد من برجام حالش خوب است و به رغم برخی دعواها که می‌دانیم منظورشان چیز دیگری است برجام اوضاعش خوب است. معاون وزیر امور خارجه در ادامه به پیش‌بینی رفتار دولت جدید آمریکا در قبال برجام پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر ترامپ در حال ارزیابی برجام است که تا آخر اردیبهشت بیشتر طول نمی‌کشد و تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست. این مقام مسؤول ادامه داد: در هر صورت نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند. به گفته عراقچی اگر برجام نبود، ترامپ علیه ایران اجماع بین‌المللی تشکیل می‌داد. در حالی که در شرایط کنونی اجماع علیه ترامپ است لذا چاره‌ای جز تمدید برجام ندارد مگر اینکه سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که بخواهد ما از برجام خارج شویم. وی خاطرنشان کرد: اگر ترامپ بخواهد برجام را پاره کند هزینه‌های آن به خودش تحمیل می‌شود، بنابراین در این شرایط ما نیز باید هوشمندانه و هنرمندانه حرکت کنیم که هزینه‌ها شامل حال ما نشود.
ملت؛ شریک ناکارآمدی دولت!
همزمان با این اظهارات عباس عراقچی که حالا با ناکارآمد جلوه کردن برجام، موانع غیر برجامی را مطرح کرده است، حسن روحانی هم مشکلات اقتصادی را مشکلات ملی دانسته است. حسن روحانی صبح دیروز در مراسم آیین‌ تجلیل از نشان‌آوران المپیک و پارالمپیک 2016 و قهرمانان سال 94 که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت:  تمامیت ارضی یک موضوع ملی است، همچنین حاکمیت ملی یک موضوع ملی به شمار می‌رود. از سوی دیگر انتخابات سراسری یک موضوع ملی است، همچنین هنر ایرانی، علم و دانش ایرانی و ایرانیان یک موضوع ملی است. از سوی دیگر برخی مشکلات ما ملی است؛ مسائل و نارسایی‌ها در زمینه محیط‌زیست ملی است، نارسایی‌ها در زمینه آب، مسائل اقتصادی و معیشتی ملی است، ما یک ملت واحدیم و یک قانون اساسی داریم، دارای یک کشوریم، یک رهبر عزیز و بزرگوار داریم و یک دولت و مجلس داریم و همه تلاش ما باید غرور و افتخار و عظمت این سرزمین و ملت باشد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: عده‌ای هستند که می‌خواهند مردم را همواره به هر بهانه‌ای ناامید کنند. ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است. همچنین ایجاد ناامیدی مأیوس کردن جامعه از حقیقت است. چرا بعضی لیوان آب را همیشه نصفه خالی‌اش را می‌بینند و نصفه پر آن را هیچ موقع متذکر نمی‌شوند؟! روحانی تأکید کرد: یک ملت نیاز به امید دارد برای پیشرفت و حرکت، آن هم نیاز به سبد امید دارد که یک بخشش اقتصاد است. همچنین یک بخش دیگر آن فرهنگ و هنر است، وقتی هنر شما در سطح جهانی درخشش پیدا می‌کند، وقتی فیلم و موسیقی شما می‌تواند در سطح منطقه و جهان بدرخشد این جزو سبد امید شماست، وقتی دیپلماسی شما در سطح جهان حرکت درست دارد و موفقیت‌ها را می‌آفریند و توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و حقوق ملت را تثبیت می‌کند و روابط ما را در جهان در مسیر تعامل قرار می‌دهد، این دیپلماسی و امید به آینده جزو سبد امید ما است.
اظهارات روحانی در حالی است که او اساسا به این موضوع اشاره نکرده است که 3 سال و نیم از دولت او می‌گذرد و در این مدت او نه تنها نتوانسته باری از مشکلات بردارد، بلکه بر عمق مشکلات معیشتی مردم نیز افزوده شده است. روحانی در حالی مشکلات معیشتی مردم را به ملی‌گرایی گره می‌زند که پیش از این همه شؤونات زندگی مردم را به برجام گره زده بود.  حسن روحانی 8 اردیبهشت سال گذشته و در شرایطی که هنوز برجام مورد توافق ایران و 1+5 قرار نگرفته بود، در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست گفته بود: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست». این اظهارات واضح حسن روحانی قبل از برجام است. اظهاراتی که با مواضع این روزهای رئیس‌جمهور و مسؤولان وزارت خارجه درباره مشکلات معیشتی مردم و نیز مشکلات زیست‌محیطی کاملا متفاوت است!


Page Generated in 0/0100 sec