printlogo


کد خبر: 172921تاریخ: 1395/12/15 00:00
چهارگوشه

تظاهرات «عذاب شدید» در صنعا
مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در صنعا، ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی را محکوم کردند. به گزارش المسیرع، تظاهرکنندگان از جامعه جهانی خواستند به مسؤولیت خود در قبال پایان دادن به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی عمل کنند. تظاهرکنندگان یمنی پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن عبارت‌هایی در تقدیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نوشته شده بود. این تظاهرات با عنوان «عذاب شدید» با هدف تایید تحولات چشمگیر نیروی موشکی ارتش یمن و اداره صنایع نظامی و در راستای سومین مرحله از کمپین «أشداء علی الکفار» برگزار شد.  

تداوم سرکوب تظاهرات بحرینی‌ها
مردم بحرین جمعه‌شب نیز به نشانه حمایت از زنان بازداشت‌شده و بدرفتاری با زندانیان در زندان مرکزی جو، تظاهرات کردند. این تظاهرات در ستره، النویدرات، المعاییر، شهرکان و عذاری برگزار شد و در آن شرکت‌کنندگان بر استمرار حرکت‌های انقلابی تا پیروزی تأکید کردند. نیروهای امنیتی بحرین نیز به سمت تظاهرات‌کنندگان حمله کرده و به سمت آنها گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. مزدوران امنیتی آل‌خلیفه همچنین هفته گذشته نیز از برگزاری نماز جمعه شیعیان در منطقه محاصره شده الدراز ممانعت به‌عمل آوردند.

لوپن: همه‌پرسی خروج از اتحادیه برگزار می‌کنم
رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات بهار آتی، همه‌پرسی «فرگزیت» را درباره خروج فرانسه از اتحادیه اروپایی برگزار می‌کند. مارین لوپن همچنین گفت «تمام توافقات اروپایی فرانسه» را مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار خواهد داد. او که در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته درباره نامزدها دومین بخت رسیدن به کاخ الیزه محسوب می‌شود در یک سخنرانی انتخاباتی، خروج فرانسه از اتحادیه اروپایی را قطعی دانست و گفت فقط  باید زمان و  شرایط آن مشخص شود. لوپن سپس یورو را مرده‌ای متحرک دانست.

تحریم کوکا و پپسی در جنوب هند
نهادهای هندی خواهان ممنوعیت فروش نوشابه‌های آمریکایی کوکاکولا و پپسی در ایالت تامیل نادو واقع در جنوب این کشور شدند. 2 اتحادیه تجاری بزرگ در این ایالت ممنوعیت فروش محصولات این دو شرکت آمریکایی را با هدف حمایت از محصولات داخلی از 11 اسفند خواستار شده بودند. فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های ایالت تامیل نادو نیز به این خاطر به تحریم فروش کوکاکولا و پپسی می‌پردازند که شرکت‌های آمریکایی سازنده آنها برای تولیدات‌شان بیش از اندازه از آب رودخانه‌ها که مورد نیاز کشاورزان محلی است استفاده می‌کنند.

جزیره‌فروشی مالدیو به سعودی‌ها
در حالی که سلمان پادشاه سعودی قرار است در چارچوب سفر منطقه‌ای به 6 کشور آسیای جنوب‌شرقی به مالدیو برود و یکی از جزایر مرجانی این کشور را خریداری کند، مخالفان دولت مالدیو درباره پیامدهای جدی این طرح هشدار دادند. اعضای «حزب دموکرات مالدیو» هشدار دادند تصمیم دولت عبدالله یمین عبدالقیوم، رئیس‌جمهور مالدیو به فروش یکی از 26 جزایر مرجانی این کشور به نام «فافو» به عربستان سعودی باعث گسترش وهابیت در مالدیو می‌شود. گزارش‌ها حاکی است شمار بسیاری از اعضای گروه تروریستی- تکفیری داعش که علیه دولت‌های عراق و سوریه می‌جنگند، از مالدیو به این دو کشور جنگ‌زده رفته‌اند. احمد نسیم، وزیر خارجه سابق و عضو «حزب دموکرات مالدیو» گفت دولت مالدیو در تصمیم به فروش جزیره فافو به عربستان، رضایت مردم را در نظر نگرفته است. نسیم با اشاره به محدود بودن زمین در مالدیو افزود در گذشته، فروش زمین مالدیو به خارجی‌ها، خیانت بزرگی محسوب می‌شد و مجازات مرگ داشت. در همین حال، روزنامه تایمز هند در گزارشی فروش بالقوه این جزیره مرجانی به عربستان سعودی را «چالش امنیتی دیگری» در مجاورت هند دانست. به نوشته این روزنامه، هند تمایلی به مداخله در امور داخلی مالدیو ندارد اما با این تصمیم مالدیو شاید لازم باشد دهلی‌نو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور موضع‌گیری کند.

 


Page Generated in 0/0129 sec