printlogo


کد خبر: 172932تاریخ: 1395/12/16 00:00
عقبگرد ۳۶۸ واحدی شاخص کل
بورس تهران روز به روز افت می‌کند!

گروه اقتصادی:  معامله‌گران بورس تهران اولین روز هفته جاری را در حالی سپری کردند که در اغلب نمادهای معاملاتی غلبه عرضه بر تقاضای سهام هویدا بود. بازاری که امیدش را به بورس شب عید از دست داده با افت ۳۴۰ واحدی شاخص کل روبه‌رو شد. اما یک روز پس از این ریزش، بورس تهران دیروز نیز همزمان با بازگشایی برخی نمادهای قدیمی بازار شاهد کاهش فشار فروش در بیشتر نمادهای معاملاتی بود؛ بازاری که شاهد رشد قیمت‌ها در تک‌سهامی که تعدیل مثبت قابل توجه سود را تجربه می‌کنند است. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه 15 اسفند 95 با کاهش 368 واحدی روی رقم 76 هزار و 766 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 79 واحدی عدد 15 هزار و 608 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 388 واحدی به عدد 84 هزار و 99 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با کاهش 492 واحدی در حالی عدد 54 هزار و 288 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با افزایش 510 واحدی به رقم 164 هزار و 507 واحد رسید. شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش یک واحدی به عدد 870 واحد دست یافت. دیروز بازار سهام با پایان مدت قانونی پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده پارس‌خودرو شاهد توقف این نماد معاملاتی به قیمت پایه هر سهم یک ریال بود؛ حق تقدمی که به‌رغم هشدار سازمان بورس به سهامداران این شرکت برای عدم تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده اما پس از پایان دوره پذیره‌نویسی آن برای سهامداران به یکباره شاهد جنجال‌ها بر سر پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده «خپارس» به قیمت هر سهم یک ریال بود. نبود اختیار معامله‌گران برای واگذاری مجدد این دارایی تا قبل از عملیات سپرده‌گذاری و تبدیل به سهام و همچنین پرداخت مبلغ 100 تومانی به ازای هر سهم به حساب کارگزار باعث شده هیاهو بر سر خسارت‌های تحمیل شده بر سهامداران بالا بگیرد. هرچند که با توجه به رویه معمول شرکت‌ها برای اعلام تعدیل مثبت سود پس از پایان عملیات پذیره‌نویسی حق‌تقدم استفاده نشده خرید سهام جدید، به طور حتم خریدار عمده این دارایی متحمل زیان نخواهد شد اما باید برای سهامداران این شرکت خودرویی مثال خودکرده را تدبیر نیست زد. بنا به این گزارش، دیروز بورس تهران شاهد کاهش فشار فروش سهام با جذاب شدن قیمت‌ها و همزمان با انتشار برخی گزارش‌های مالی قابل قبول در نمادهای پراقبال بازار بود. دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی کاهش فشار فروش و افزایش تقاضا در شرکت‌های کوچک و برخی از تک‌سهم‌ها را دنبال می‌کرد، بازاری که هنوز از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.
 عدم اصرار بر تسویه معاملات اعتباری در شب عید
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مشکل ناپدید شدن سهام تضامین فریز شده برخی مشتریان کارگزاری‌ها برطرف شده، عنوان کرد: لزومی برای اصرار کارگزاری‌ها مبنی بر تسویه معاملات اعتباری در پایان سال نیست. وی در گفت‌وگو با فارس گفت: طی 2 روز معاملاتی در اوایل هفته گذشته، سهام تضمین مشتریان برخی کارگزاری‌ها از حالت فریز خارج و بدون اطلاع کارگزار ناظر به کارگزاری دیگری منتقل شده بود که با پیگیری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) و کانون کارگزاران این مشکل به سرعت برطرف شد. روح‌الله میرصانعی با بیان اینکه بروز این مشکل ناشی از اشتباه سهوی بوده و اهمیت چندانی برای بازار ندارد، درباره دلیل واکنش سریع کانون کارگزاران در نامه‌نگاری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد: این موضوع از آن جهت برای کارگزار اهمیت دارد که در ازای قبول تضامین و فریز سهام اقدام به ارائه تسهیلات اعتباری شده ولی یک مرتبه با ناپدید شدن این تضامین در حساب‌ها مواجه شده است. این مقام مسؤول در برابر این پرسش که فشار فروش سهام از سوی برخی معامله‌گران به دلیل آنچه اصرار بر تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در روز‌های پایانی سال عنوان شده تا چه حد می‌تواند روند بازار سهام را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد؟ پاسخ داد: در حال حاضر رقم دقیقی از حجم اعتبارهای تخصیص شده از سوی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان در دست نیست اما اینکه عنوان می‌شود اصرار کارگزاری‌ها ناشی از فشار بانک‌ها برای تسویه تسهیلات اعطایی بوده، به دلیل تعامل شرکت‌های کارگزاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین موعدهای زمانی تعیین شده برای تسویه اعتبارات، حرف قابل اتکایی نیست. میرصانعی تاکید کرد: اینکه لزوماً بر تسویه معاملات اعتباری مشتریان از سوی کارگزاری‌ها در پایان سال تاکید شود، اقدام درستی نیست.
آغاز معاملات پسته در بورس کالای ایران از امروز
با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاملات پسته در بورس کالای ایران آغاز خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز ۱۵ اسفند با حضور جمعی از مقامات ارشد دولتی از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، شرکت تعاونی پسته رفسنجان و مدیران ارشد بازار سرمایه معاملات پسته در تالار کشاورزی بورس کالای ایران به طور رسمی افتتاح می‌شود. بر اساس این گزارش، پسته ایران دارای مزایای زیادی چه از نظر ارزش غذایی و چه از نظر اقتصادی است و امروز توانسته جایگاه خوبی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.  به این ترتیب بورس کالای ایران در راستای بهبود تجارت پسته به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی کشور در بخش کشاورزی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و شرکت تعاونی پسته رفسنجان اقدام به راه‌اندازی معاملات پسته کرده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec