printlogo


کد خبر: 172946تاریخ: 1395/12/16 00:00
چهارگوشه

پیشروی ارتش سوریه به سمت فرات
رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که نیروهای دولتی شماری دیگر از روستاهایی که پیش از این در اشغال گروه تروریستی داعش بود را به تصرف خود درآورده و در مناطق شمالی این کشور، به سوی رود فرات، در حال پیش‌روی هستند. بر این اساس، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه «طی یک‌ ماه و نیم گذشته، نزدیک به 90 روستا» را پس گرفته‌اند. در تحولی دیگر، مقام‌های ترکیه، بامداد یکشنبه خلبان هواپیمای نظامی سوریه را که در نزدیکی مرزهای مشترک با ترکیه ساقط شده بود، پیدا کردند. طبق اعلام این منابع، خلبان سوری مجروح شده است.

افزایش 7 درصدی بودجه نظامی چین
فو اینگ، سخنگوی مجلس چین دیروز با اشاره به مداخله‌های خارجی در دریای چین جنوبی از افزایش حدوداً 7 درصدی بودجه نظامی این کشور در سال 2017 خبر داد. او گفت: «ما خواهان حل شدن مسالمت‌آمیز (مناقشه‌ها) از طریق گفت‌وگو و مشاوره هستیم. در عین حال ما باید توانایی حفاظت از حق حاکمیت، منافع و حقوق خود را داشته باشیم». به نظر می‌رسد این اقدام پکن واکنشی مستقیم به  افزایش 10 درصدی بودجه نظامی ایالات متحده توسط دونالد ترامپ باشد. بودجه نظامی چین در سال 2016 حدود 138 میلیارد دلار بود که با احتساب افزایش
7 درصدی رقم بودجه نظامی چین در سال 2017 معادل حدوداً یک چهارم بودجه نظامی آمریکا در 2017 خواهد بود. بودجه نظامی آمریکا با رقم حدود 600 میلیارد دلار در سال سنگین‌ترین بودجه نظامی کنونی در کل جهان است.

بحران مالی در اتحادیه عرب
یک روزنامه مصری از استعفای ۱۵ نفر از کارکنان اتحادیه عرب به دلیل بحران مالی خبر داد. الشروق نوشت دبیرکل اتحادیه عرب با استعفای 15 نفر از کارکنان این اتحادیه به دلیل بحران مالی موافقت کرد و این مساله از سال 1989 تاکنون بی‌سابقه بوده است. به نوشته این روزنامه، احمد ابوالغیط با برخی کشورهای عربی تماس برقرار کرده است که به تعهدات خود برای پرداخت سهم‌شان جهت تامین بودجه اتحادیه عرب که نزدیک به 60 میلیون دلار است، عمل کنند.

خشکسالی در سومالی
سومالی دستخوش خشکسالی شدیدی شده است و این نخستین آمار رسمی رسمی از پیامدهای این بحران است. آمار دقیقی از تبعات و پیامدهای کلی موج خشکسالی در این کشور به دست نیامده است. سازمان‌های بشردوست درباره موج فراگیر گرسنگی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. حدود 3 میلیون نفر در این کشور با بحران کمبود غذا روبه‌رو هستند و طبق اعلام نخست‌وزیر از روز جمعه 110 سومالیایی از گرسنگی جان‌شان را از دست داده‌اند.


ششمین سفر یک رهبر اسرائیلی به مسکو طی کمتر از یک سال
نتانیاهو به دیدار پوتین می‌رود
سخنگوی دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر «بنیامین نتانیاهو» به مسکو در روز پنجشنبه آتی برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه درباره سوریه و ایران خبر داد. نتانیاهو قرار است درباره تحولات سوریه و آنچه او تلاش‌های ایران برای تقویت قوای نظامی خود می‌خواند با ولادیمیر پوتین بحث و گفت‌وگو کند. دیروز تارنمای «دبکا» وابسته به موساد خبر داد نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه گفته است قصد دارد درباره موضوع ادعایی حضور دائمی ایران در سوریه با پوتین در مسکو گفت‌وگو داشته باشد. پیش از این مقامات روسیه از سفر احتمالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو در فصل بهار خبر داده بودند. این ششمین سفر رئیس رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر کابینه آن طی کمتر از یک سال به مسکو است و نشان از آن دارد که منافع اسرائیل با اتحاد روسیه و ایران در موضوع سوریه و تحولات اخیر جهانی و منطقه‌ای به خطر
 افتاده است.
 


Page Generated in 0/0056 sec