printlogo


کد خبر: 173053تاریخ: 1395/12/18 00:00
آغاز اجلاسیه دوم از دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با انتقادات صریح آیت‌الله جنتی درباره نابسامانی اقتصادی در کشور
برخی نان ندارند بخورند
چه کسی در مقابل مشکلات معیشتی مردم مسؤول است؟

اجلاسیه دوم از دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز به ریاست آیت‌الله احمد جنتی برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، آیت‌الله جنتی که پس از برگزاری انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان، با کسب اکثریت آرا به ریاست این مجلس برگزیده شده است، روز گذشته سخنان مهمی درباره مسائل اقتصادی و نیز برخی مسائل سیاسی مطرح کرد. آیت‌الله خطاب به دولت گفت هرچه سریع‌تر گزارشی درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه دهد و در صورتی که دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده، باید از مردم عذرخواهی کند. رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی خود درباره معضلات مهمی مانند بیکاری نیز مطالبی بیان کرد.  پس از سخنان آیت‌الله جنتی، حسن روحانی در حاشیه اجلاسیه خبرگان به خبرنگاران گفت دولت تا پایان سال گزارش می‌دهد در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کرده است.
آیت‌الله جنتی که در جایگاه دبیری شورای نگهبان نیز رسالت مهمی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بر عهده دارد، در سخنرانی دیروز خود بار دیگر بر خط قرمز بودن مساله فتنه و فتنه‌گران 88 تاکید کرد. آیت‌الله همچنین درباره وضعیت نابسامان رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها مطالبی را گوشزد کرد.
اما اجلاسیه دوم از دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دیروز در حالی آغاز شد که عکسی از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی روی صندلی او گذاشته شده بود. هاشمی‌رفسنجانی که در اجلاسیه اول دوره پنجم نتوانسته بود از اعضای مجلس خبرگان اعتماد لازم برای ریاست این مجلس را بگیرد و رقابت را به آیت‌الله جنتی واگذار کرده بود، دی‌ماه امسال به دلیل ایست قلبی درگذشت. به رسم همیشگی در مجلس خبرگان رهبری، روی صندلی مرحوم هاشمی عکسی از او گذاشته شده بود.
تأکید آیت‌الله بر درمان معیشت
آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری سخنرانی خود در اجلاسیه دوم از دوره پنجم این مجلس را با تاکید بر رفع مشکلات معیشتی مردم بویژه فقر و بیکاری آغاز کرد. رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما امروز مشکلات زیادی در مملکت داریم، تصریح کرد: عمده مشکلات مردم معیشت است و فقر و بیکاری دردهایی محسوب می‌شود که باید احساس کرده و برای درمان آن کاری کنیم. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: باید روی بیکاری فکر کنیم و بررسی شود که چه عوارضی می‌تواند داشته باشد چراکه امروز جوانی می‌گوید کار و شغل ندارم و بیکارم، ما باید روی این بیکاری‌ها فکر کنیم، یعنی چه که یک جوان کار ندارد و این بیکاری زمانی شکل مضاعف به خود می‌گیرد که آن جوان متأهل هم باشد. امروز افرادی هستند که صبح که از خواب بلند می‌شوند نان ندارند بخورند و سرگردان هستند. وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی دامنگیر افراد زیادی از جامعه است، گفت: ما مشکلات سیاسی و فرهنگی و مشکلات گوناگون دیگر داریم اما مشکلات اقتصادی بسیار بیشتر است. چه کسی باید جواب اینها را بدهد و چه کسی در مقابل مشکلات معیشتی مردم مسؤول است؟ به گزارش فارس، آیت‌الله جنتی همچنین با اشاره به تأکید مکرر مقام معظم رهبری درباره اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: رئیس‌جمهور گزارشی از عملکرد اقتصاد مقاومتی را به مردم بدهد و بگوید عملکرد ما روی زمین این بوده است. وی افزود: به گفتار و آمال نمی‌شود تکیه کرد. آقایان بگویند روی زمین چه‌کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند، اگر به اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید عمل نشده از مردم عذرخواهی کنند و بگویند دلیلش چه بوده است.
فتنه‌گران دنبال براندازی اسلام بودند
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنرانی خود به موضوع فتنه و برنامه‌های فتنه‌گران اشاره کرد. آیت‌الله جنتی به مسائل سیاسی بویژه فتنه پرداخت و گفت: فتنه هم سر جای خود است، مساله فتنه را نباید سبک گرفت، فتنه اگر مساله اول ما نباشد مساله دوم ما است. چه کسی باید بگوید که هنوز فتنه خاموش محسوب نشده است، عده‌ای دنبال فتنه هستند. آیت‌الله‌ جنتی گفت: فتنه یعنی براندازی اسلام، نه براندازی انقلاب؛ چون این انقلاب برای اسلام بنا شده است و دشمنی آمریکا با ما هم دشمنی با اسلام است چون از اسلام سیلی خوردند. وی با اشاره به اقدامات فتنه‌گران در سال 88، گفت: آنها به مملکت آسیب رساندند و خدا خواست که سر جای خود بنشینند اما آنها بیکار ننشستند و سمت‌هایی در اختیار فتنه‌گران قرارگرفته است. نظاره کنید آنها چطور با بچه حزب‌اللهی و مردم برخورد می‌کنند، ما باید اینها را بشناسیم و آنها را نفوذی در نظام تلقی کنیم. رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح موضوع آشتی ملی، گفت: آشتی ملی یعنی چه، آشتی ملی یعنی اینکه ما هر بلایی دل‌مان خواست سر مملکت و مردم بیاوریم و الان هم دنبال نمایندگی مجلس و کرسی‌های مدیریتی هستیم تا به ما جایگاه بدهند، آنها درواقع می‌گویند به ما جایگاه بدهید. آیت‌الله جنتی ضمن تقدیر از مواضع انقلابی رهبر انقلاب درباره برخورد با طرح آشتی ملی، گفت: خداوند رهبری را حفظ کند که پاسخ آنها را داد البته اینها را باید علما به مردم بگویند. وظیفه علما سنگین و وظیفه خبرگان سنگین‌تر است. شما تریبون در اختیار دارید و مردم هم به شما اعتماد دارند که رأی داده‌اند. وی با تأکید بر اینکه موضوع دشمنی آمریکا را نباید ساده گرفت، گفت: مبادا عده‌ای در کشور باشند که طرح دوستی با آمریکا بریزند. همه بدانند ما ضعیف نیستیم، نباید اظهار ضعف کنیم چراکه مملکت امکانات، نیروی انسانی بالا و معادن زیرزمینی فراوانی در اختیار دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود می‌توانیم روی پای خود بایستیم.
نظارت مصیبت‌بار بر انتخابات شوراها
رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین درباره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اشاره و خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم چون دو انتخابات مهم را پیش‌رو داریم. آیت‌الله جنتی نظارت بر انتخابات شوراها را مصیبت دانست و گفت: هیچ حساب‌وکتابی در این انتخابات وجود ندارد و به صلاحیت‌ها بخوبی رسیدگی نمی‌شود. 400 هزار نفر وارد این انتخابات می‌شوند، چه کسی صلاحیت آنها را بررسی می‌کند که اینها چه کسانی هستند. به گفته وی، در بسیاری از شهرها برخی عملکردها نشان داده که منتخبان افراد صالحی نبودند و کارشان به دادگاه کشیده شده است. آیت‌الله جنتی با اشاره به اصل 115 قانون اساسی، گفت: این اصل از قانون اساسی 9 شرط را برای رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرده که باید احراز شود. یکی از این شرط‌ها بحث رجل مذهبی و سیاسی بودن است که باید بررسی شود به چه کسی رجل سیاسی و مذهبی می‌گویند. رئیس مجلس خبرگان رهبری به شرایط مدیر و مدبر بودن در قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت: مدیر یعنی در حد اداره مملکت نه مدیریت مدرسه و اداره و درباره مدبر بودن نیز شخص باید بداند راه گریز از مشکلات چیست. وی امانت و تقوا را یکی دیگر  از ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده عنوان و تأکید کرد: مدیریت، امانتداری، تقوا و شجاعت رئیس‌جمهور براساس قانون باید احراز شود و اگر این شرایط توسط شورای نگهبان که مسؤولیت سنگینی نیز به عهده‌ دارد احراز نشود نمی‌توان هیچ‌گونه اظهارنظری کرد.


Page Generated in 0/0062 sec