printlogo


کد خبر: 173059تاریخ: 1395/12/18 00:00
واکنش کارشناسان به تذکر دولت به وطن‌امروز به‌خاطر ابوموسی اشعری
تذکر به هیأت نظارت

تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه «وطن امروز» به دلیل انتشار مطلبی درباره بررسی تاریخی عملکرد ابوموسی‌ اشعری در مقطع حکومت امام علی(ع) علاوه بر فضای مجازی، واکنش‌هایی نیز بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران حوزه اندیشه اسلامی در پی داشت. آنان با سلیقه‌ای دانستن تذکر هیات نظارت بر مطبوعات، تاکید کردند با معیار هیات‌ نظارت بر مطبوعات، سریال امام علی(ع) باید توقیف می‌شد! حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی، مدیرگروه اندیشه سیاسی و انقلاب پژوهشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی‌(ص) اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه «وطن‌امروز» گفت: در اینگونه برخوردها یا اغراضی وجود دارد که می‌خواهند اختلاف بین مسلمان‌ها ایجاد کنند یا اینکه از روی جهالت و نادانی اینگونه برخوردها صورت می‌گیرد که در هر دو صورت این موضوع قابل تذکر است، البته به طرف مقابل و به هیات نظارت بر مطبوعات باید تذکر داد نه به روزنامه انقلابی «وطن‌امروز»، به عبارتی هیات نظارت بر مطبوعات باید حواس جمعی بیشتری داشته باشد تا در اینگونه موضوعات تذکرات حساسیت‌برانگیز را ندهد و موجبات خدشه‌دار شدن وحدت مسلمانان را فراهم نکند. وی در ادامه افزود: کسانی مثل ابوموسی اشعری را که مدیریت‌شان هم از نگاه شیعه و هم از نگاه خود اهل تسنن زیر سوال است نباید با طرح اینگونه تذکرات بزرگنمایی کنند و در واقع مسائلی را که در میان مسلمانان مبتلابه است نباید درشت کنند، حتی وظیفه هیات نظارت بر مطبوعات این است که اگر مسائلی ممکن است وحدت مسلمانان را موجب اشکال کند تلطیف کند.
سخاوتی در ادامه با اشاره به اینکه اینگونه تذکرات موجبات حساسیت بیشتر برادران اهل سنت را فراهم می‌کند، گفت: برادران اهل سنت و شیعه اکنون در نظام جمهوری اسلامی وحدت مثال‌زدنی دارند و این وحدت نباید با برخی موضع‌گیری‌ها و تصمیمات سیاسی مورد خدشه قرار گیرد.
هیأت نظارت بر مطبوعات اجتهاد نکند
یکی دیگر از منتقدان برخورد سلیقه‌ای هیات نظارت بر مطبوعات، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی است. او با تاکید بر اینکه هیات نظارت بر مطبوعات باید در چارچوب مسائل کارشناسی و قانون، نظارت خود را اعمال و از هرگونه طرفداری یا ملاحظه جناحی پرهیز کند، به عملکرد ابوموسی اشعری اشاره کرد و گفت: ما همیشه در طول تاریخ از افراد بی‎بصیرت که دارای جایگاه اجتماعی یا دینی هم بودند ضربه خوردیم و بیم آن نیز وجود دارد که این ضربه‎ها را بخوریم و امروز شاهد هستیم برخی افرادی که در جایگاه و مسؤولیت بالایی هم هستند اظهارنظرهایی می‎کنند که این مطالب عنوان مجرمانه دارد و لازم است تذکر داده شود و پیگیری‎های جدی صورت گیرد اما نه توجهی به آن می‎شود و نه برخوردی صورت می‎گیرد.
 وی در ادامه تصریح کرد: این سوال مطرح است که چرا درباره یک بیان تاریخی که اتفاق هم افتاده است نباید مطلبی عنوان شود لذا این مساله نمی‎تواند شامل موضوع تذکر قرار گیرد و این نوع برخورد هیات نظارت، سلیقه‎ای و برخورد دوگانه است.
با معیار هیأت‌ نظارت بر مطبوعات، سریال امام علی(ع) باید توقیف می‌شد!
در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی، مدیر مسؤول نشریه 9 دی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز متاسفانه شاهد واگذار کردن حقوق و امتیازات ملت ایران هستیم و اگر کسی به ابوموسی اشعری چیزی بگوید به آقایان برمی‌خورد، بنابراین تذکر دادن به روزنامه «وطن‌امروز» به خاطر این مطلب به خاطر نگرانی اهل سنت نیست، بلکه برادران اهل سنت هم خودشان نسبت به این شخصیت‌ها تقدسی به این معنا
ندارند.
مدیر مسؤول نشریه 9 دی با عنوان اینکه هیات نظارت بر مطبوعات مدعی شده است این مطلب اهانت به اهل سنت بوده اما این درحالی است که اهل سنت نیز به نحوه مدیریت ابوموسی‌ اشعری در مقاطعی از حکومت امام علی(ع) انتقاد‌های جدی دارند، اظهار داشت: اگر برادران
اهل سنت نسبت به این موضوع تقدسی داشتند، سریال فاخر و مذهبی امام علی(ع) نیز باید توقیف می‌شد، چرا که در آن سریال هم ابوموسی اشعری نقد شد، البته این موضوع در منابع ما و در برنامه‌های تلویزیونی نیز وجود دارد و ابوموسی اشعری کماکان نقد می‌شود.
رسایی عنوان کرد: برخی نگرانی ها برای اهل سنت نبود بلکه به عقیده من چون منطق رفتاری برخی آقایان با این مطلب با تطبیقی که با ابوموسی اشعری داده می‌شود زیر سوال می‌رود، طبیعی است به این آقایان بربخورد و ناراحت شوند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون هیات نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه 9 دی را 4 بار توقیف کرده است و ما هر 4 بار در دادگاه تبرئه شده‌ایم و بدون اینکه تذکر بگیریم رفع توقیف شدیم و در حال حاضر نیز به لطف خدا این هفته‌نامه منتشر و توزیع می‌شود.
وی در پایان افزود: رفتارهای هیات نظارت بر مطبوعات رفتارهایی سیاسی است و این رفتارهای سیاسی خودش گاهی باعث توهم و ایجاد حساسیت می‌شود، اگر جایی بتوان به هیات نظارت بر مطبوعات تذکر داد، درباره این رفتارها به هیات نظارت بر مطبوعات تذکر خواهیم داد.


Page Generated in 0/0069 sec