printlogo


کد خبر: 173062تاریخ: 1395/12/18 00:00
بازتاب فرمان مهاجرتی جدید ترامپ

دونالد ترامپ با امضای فرمان ضدمهاجرتی جدید بار دیگر مخالفانش را در سراسر آمریکا به خیابان‌ها کشاند. به موجب فرمان جدید که صبح دوشنبه گذشته در واشنگتن به امضا رسید، برای اتباع 6 کشور مسلمان ایران، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی موقتاً به مدت 90 روز ویزا صادر نخواهد شد و پناهجویان نیز تا 120 روز نمی‌توانند وارد آمریکا شوند.  تنها نام عراق از فهرست کشورهای مزبور حذف شده است، یعنی تنها کشوری که به دنبال فرمان ضدمهاجرتی  نخست ترامپ در هفتم بهمن‌ماه به طور جدی طرح مقابله به مثل با اقدام دولت آمریکا را در مجلسش تصویب کرده بود.تلاش اولیه دولت ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع 7 کشور عمدتاً مسلمان با تظاهرات گسترده ضدترامپ و ضدنژادپرستی در شهرهای بزرگ و ایالات مختلف آمریکا، شکایت دادستانی‌های چندین ایالت، حکم دادگاه فدرال واشنگتن به تعلیق آن و در نهایت لغو کامل آن با حکم دادگاه فرجام فدرال کالیفرنیا بی‌نتیجه ماند. طرح جدید که به‌اصطلاح اصلاح‌شده طرح نخست است 7 تفاوت با فرمان اولیه دارد و از 16 مارس (26 اسفند) اجرایی خواهد شد. این طرح شامل  افرادی از 6 کشور مزبور که اقامت دائم آمریکا و ویزاهای معتبر دیگر دارند را شامل نمی‌شود. جز حذف نام عراق، تفاوت‌های فرمان جدید با قبلی چنین است: تمام افراد دارای روادید معتبر معاف شده و در عین حال از سفر مسافرانی که در زمان اجرایی شدن عازم آمریکا هستند جلوگیری نمی‌شود. دارندگان کارت سبز (گرین کارت) از محدودیت‌ها مستثنا هستند، حذف اولویت‌دهی به اقلیت‌های مذهبی(بویژه یهودیان) کشورهای مزبور به عنوان موارد خاص مجاز به ورود به آمریکا، لغو منع کامل ورود پناهجویان به خاک آمریکا و چراغ سبز به آن دسته از پناهجویانی که قبلا گزینش شده‌اند، منفک نکردن پناهجویان سوری از سایرین. این‌بار هم مثل فرمان ماه گذشته ترامپ، گروه‌های حامی حقوق مدنی و مسلمانان واکنش سرسختانه‌ای به قانون جدید اجرایی ضدمهاجرتی نشان داده‌اند. این گروه‌ها دستور  مزبور را «اقدامی تبعیض‌آمیز و غیرقانونی» توصیف کرده‌‎اند. دیگر گروه‌های حامی حقوق‌بشر از جمله دیده‌بان حقوق‌بشر، ائتلاف بین مذاهب، اتحادیه کارگران مزارع آمریکا و ائتلاف مهاجران نیویورک نیز با آن مخالفت کرده‌اند. خاخام جک مولین، مدیر اجرایی ائتلاف بین مذاهب، گفت: «حتی در نسخه اصلاح‌ شده، دستور ممنوعیت ورود مسلمانان ترامپ نقض اصول قانون اساسی و تضعیف جایگاه آمریکا در جهان به شمار می‌آید. ما باید شفاف باشیم. تبعیض علیه میلیون‌ها نفر فقط براساس مذهب‌شان، آمریکا را امن‌تر نخواهد کرد». عمر جودت، مدیر این گروه حامی حقوق مدنی، در بیانیه‌ای گفت: «دولت ترامپ پذیرفته است که [دستور اولیه] ممنوعیت مسلمانان غیرقابل‌دفاع بود. متأسفانه این دستور با دستوری جایگزین شده که همان نقص‌های مرگبار را به همراه دارد». او افزود: «تنها راهی که به‌واقع ممنوعیت ورود مسلمانان حل شود، این است که ممنوعیتی برای ورود مسلمانان وجود نداشته باشد. در عوض ترامپ مصمم به اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز است. انتظار می‌رود تصمیم او نارضایتی مراجع قضایی و مردم را به همراه داشته باشد».
نابودی 70 درصدی رؤیای آمریکایی
از هر 10 آمریکایی 7 نفر معتقدند هویت ملی آمریکا در حال نابودی است. بر اساس نتایج نظرسنجی آسوشیتدپرس که یکشنبه گذشته منتشر شد، تنها 28 درصد از شرکت‌کنندگان نظری مخالف اکثریت 71 درصدی داشته و فکر می‌کنند هویت ملی ایالات متحده همچنان وجود دارد. ساختار قضایی عادلانه و حاکمیت قانون، آزادی‌های قانون‌مند در پرتو قانون اساسی، توانایی برای کسب مشاغل مطلوب و تحقق به‌اصطلاح رؤیای آمریکا، از جمله مواردی است که بیشتر دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و همچنین پاسخ‌دهندگان مستقل، بخشی از هویت و اصالت کشورشان می‌دانند. این در حالی است که نظر شرکت‌کنندگان درباره موضوع مهاجرت با اختلاف همراه بوده است. 47 درصد از شرکت‌کنندگان، مهاجران غیرقانونی را تهدیدی برای سبک زندگی در آمریکا دانسته و حتی 15 درصد گفته‌اند مهاجرت قانونی نیز آمریکا را در معرض همین تهدید قرار می‌دهد.
هشدار شدیدالحن آلبا به دولت ترامپ
در حالی که وخامت در روابط واشنگتن-کاراکاس با روی کار آمدن دولت ترامپ تشدید شده، رهبران کشورهای عضو اتحاد «آلبا» در بیانیه‌ای شدیدالحن از سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ونزوئلا انتقاد کردند. سران آلبا یا اتحادیه بولیواری 11 کشور سوسیالیستی منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی به مناسبت سالمرگ هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در کاراکاس گرد آمدند و با لحنی قاطع از دولت دونالد ترامپ خواستند هر چه زودتر تحریم‌ها علیه ونزوئلا را لغو کرده، از دخالت در امور داخلی این کشور دست بردارد.  این بیانیه تند در حقیقت واکنشی بود به گزارش وزارت خارجه آمریکا که مدعی «دولت استبدادی» در ونزوئلا و «شکست نمادین» آن در مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده بود و همچنین نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را در فهرست سیاه قرار داده بود.
 


Page Generated in 0/0064 sec