printlogo


کد خبر: 173091تاریخ: 1395/12/18 00:00
در مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» مطرح شد
زبان فارسی، زبان اول انقلاب و زبان دوم جهان اسلام است

کتاب امین زبان و ادب پارسی صبح دیروز با حضور ادیبان معرفی شد. موسوی‌گرمارودی این اثر را به شکوه و نظم ستون‌های تخت جمشید تشبیه کرد. به گزارش تسنیم، مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» شامل بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب صبح دیروز 17 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، علی موسوی‌گرمارودی شاعر و جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی در سازمان هنری- رسانه‌ای اوج برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست با اشاره به ضرورت گسترش و پاسداشت زبان فارسی در کشور و جهان گفت: هرکسی که ایران برایش به عنوان مساله افتخارآمیز مطرح است باید نسبت به زبان فارسی دغدغه دینی و ملی داشته باشد و هر کس دغدغه انقلابی دارد، باید از این وجه به زبان فارسی توجه داشته باشد، چرا که زبان فارسی، زبان اول انقلاب و زبان دوم جهان اسلام است. وی ادامه داد: ما همین نگرشی که رهبر فرزانه انقلاب نسبت به زبان فارسی دارند، باید به جامعه و نسل جوان منتقل کنیم. سیدعلی موسوی‌گرمارودی، شاعر و پژوهشگر ادبی نیز در ادامه این مراسم ضمن یاد از زنده‌یاد احمد عزیزی، گفت: نام کتاب امروز «امین زبان و ادب پارسی» است که متن اصلی آن به هفت فصل تقسیم شده و هریک از آنها زیرفصل‌هایی دارد که بیانات مقام معظم رهبری را در هر بخش بیان کرده است. این اثر مقدمه‌ای به قلم غلامعلی حدادعادل دارد. وی به برخی بخش‌ها و فصل‌های کتاب «امین زبان و ادب پارسی» اشاره کرد و افزود: در بخشی از این کتاب سخنرانی‌های رهبر انقلاب در رابطه با زبان فارسی یاد شده است. کتاب اگرچه در 7 فصل است اما آنقدر مطالب از تنوع سرشار است که می‌توان از آن با عنوان دانشنامه ناب در حوزه زبان فارسی یاد کرد. کتاب با شعری آغاز می‌شود که می‌توان از آن به عنوان دری به باغ بسیار درخت یاد کرد؛ غزلی که می‌توان آن را یکی از بهترین‌ها برشمرد:
سرخوش ز سبوی غم پنهانی خویشم
چون زلف تو سر گرم پریشانی خویشم
در بزم وصال تو نگویم ز کم و بیـــش
چون آینه خو کرده به حیرانی خویشم...
محمدحسن مقیسه، پژوهشگر و گردآورنده کتاب «امین زبان و ادب پارسی» نیز در بخشی از این مراسم گفت: به این فکر کردم چرا اندیشه‌ها و نظریات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی رهبران جهان معرفی می‌شود اما نظریات ادبی و فرهنگی آنها نه. بر اساس همین فکر 4 سال تلاش کردم نظریه‌های فرهنگی رهبر را بشناسانم؛ رهبری که قبل از یک سیاستمدار، یک رهبر دینی و یک تاریخ‌نگار باشد یک ادیب بود. ایشان قبل از اینکه نظام جمهوری اسلامی را هدایت کند، به گفته خودشان، هزار رمان خوانده‌اند. ایشان ما را با ادبیات فرانسه و روسیه آشنا کردند. ایشان فرموده‌اند تاریخ فرانسه را از رمان‌های این کشور مطالعه کرده‌اند. پرداختن به آرا و اندیشه‌های ادبی رهبر انقلاب که برای نخستین‌بار در این کتاب گردآوری شده از لازمه‌های زمانه است.
مگر نام فرزند خود را فرانسوی می‌گذارید؟
گردآورنده کتاب «امین زبان و ادب پارسی» تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این زبان غنی بودن آن است. کشور تا پیش از انقلاب همواره مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار گرفته، به عنوان نمونه، 3 سلسله ترک‌زبان 500 سال در ایران حکومت کردند، بعد از آن مغول‌ها آمدند. زبان فارسی در این برهه‌ها مضمحل نشد و فرهنگ آنها از بین نرفت. بعد از اسلام نیز ما مسلمان شدیم ولی عرب‌زبان نشدیم. زبان فارسی روی شاه‌پر خود مفاهیم اسلامی را گسترش داد. دلربایی، دارای وزن بودن و گسترش زبانی این زبان به حدی است که شاعری مانند اقبال که به انگلیسی می‌نوشته و صحبت می‌کرده و به زبان آلمانی مسلط بوده، 9 هزار بیت به زبان فارسی دارد. به او اعتراض کردند چرا به اردو شعر نمی‌گویی؟ گفت زبان اردو خواسته‌های مرا نمی‌تواند بیان کند.  وی عنوان کرد: در بازدیدی که چند سال پیش از یکی از کارخانه‌های خودروسازی داشتیم دست‌اندرکاران به رهبر انقلاب گفتند این خودرو را ما ساختیم و نامش را مینیاتور گذاشتیم؛‌ رهبر انقلاب فرمودند چرا اسم فارسی برای آن انتخاب نمی‌کنید؟ مگر نام فرزند خود را فرانسوی می‌گذارید؟ همین دقت نظر ایشان را در جاهای دیگر هم دیده‌ایم. ایشان دستور داده‌اند در پروازهای داخلی به زبان فارسی صحبت کنند. مقیسه در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب فقط یک اثر علمی نیست که فقط در دانشکده‌ها مورد توجه قرار گیرد، بلکه این اثر راهکارهای علمی و عملی رهبر انقلاب درباره پویش زبان فارسی است.


Page Generated in 0/0161 sec