printlogo


کد خبر: 173100تاریخ: 1395/12/18 00:00
میشل عون آب پاکی را روی دست عربستان ریخت
سلاح حزب‌الله سد سفر سلمان به لبنان

در حالی که پادشاه عربستان با سفر به لبنان موافقت کرده بود ولی منابع خبری منطقه‌ای لغو این سفر را اعلام کردند. شبکه تلویزیونی اوتی‌وی (OTV) لبنان که وابسته به جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان است، دوشنبه گزارش داد مقامات لبنانی 2 روز پیش پیامی رسمی را از جانب ریاض دریافت کردند که طی آن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با دعوت میشل عون برای سفر به بیروت موافقت کرده بود. در پی سفر میشل عون به عربستان صفحه جدیدی در روابط بین 2 کشور گشوده شد به طوری که عربستان درصدد تعیین سفیر جدید خود در لبنان و نیز بازنگری در حمایت از ارتش لبنان برآمده است. این در حالی است که منابع سفارت عربستان در بیروت به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی گفتند، هیچ‌گونه مقدمه‌ای برای سفر ملک سلمان به لبنان در نظر گرفته نشده است اما کادر سفارت از چند روز پیش آماده‌باش هستند. روزنامه النهار لبنان نیز در این باره نوشت: پس از سفر میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان به عربستان (در 9 نوامبر) و مثبت توصیف کردن این سفر توسط عون و نیز افزایش اعتماد در این باره که رئیس‌جمهور جدید لبنان فاصله لازم با سیاست‌های حزب‌الله و مواضع این جنبش را حفظ کند، نظر بر این بود که پادشاه عربستان به لبنان سفر کند. النهار افزود: قرار بود زمان این سفر قبل از اجلاس سران عرب در اردن (از 23 تا 27 ماه مارس) یا بلافاصله پس از آن باشد و ملک سلمان سفر خارجی خود به چند کشور را که بارزترین آن ژاپن، چین، مالزی، اندونزی، برونئی، مالدیو و سرانجام اردن بود، با این دیدار به پایان برساند. در ادامه این گزارش آمده است: علت لغو این سفر که محافل دیپلماتیک عربستان نه آن را تایید و نه تکذیب کرده‌اند مواضع میشل عون درباره سلاح حزب‌الله و نیز مواضع «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله است؛ میشل عون کمی قبل از سفرش به قاهره، سلاح حزب‌الله را سلاح مکمل ارتش لبنان توصیف و وجود آن را ضروری اعلام کرده بود. سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود عربستان، امارات، بحرین و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بشدت مورد انتقاد قرار داد. النهار به نقل از منابع آگاه عربستانی نوشت: اطلاعاتی در دست است که حاکی از تلاش مراجع رسمی لبنان برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب در مصر و اردن و ایفای نقش میانجی میان این دو کشور عربی و محور دمشق-تهران است، موضوعی که با سیاست عربستان در تناقض است.
افشای طرح ترور پادشاه سعودی در مالزی
رئیس پلیس مالزی، روز سه‌شنبه اعلام کرد یک عملیات تروریستی ضد پادشاه عربستان را ناکام گذاشته است. خالد ابوبکر در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: 7 نفر از جمله 4 یمنی در این توطئه تروریستی دست داشتند و نیروهای امنیتی آنها را در فوریه دستگیر کردند. وی افزود: بازداشت‌شدگان با گروه تروریستی داعش در ارتباط بودند. خالد ابوبکر خاطرنشان کرد: آنها نقشه‌ای را برای حمله به پادشاه عربستان در جریان سفرش به کوالالامپور طرح‌ریزی کرده بودند. به گفته رئیس پلیس مالزی، این افراد قبل از آنکه بتوانند جرمی مرتکب شوند، دستگیر شدند. پلیس مالزی پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود 2 نفر از دستگیرشدگان مالزیایی و اندونزیایی هستند و آنان نقشه داشتند حمله‌ای بزرگ را با استفاده از یک خودرو یا کامیون بمبگذاری شده انجام دهند و پس از آن به داعش بپیوندند. براساس اطلاعات منتشر شده، این متهمان 26 ساله و 33 ساله هستند و در 26 فوریه در جریان یک عملیات ضد تروریستی (همزمان با رسیدن پادشاه عربستان به کوالالامپور) دستگیر شدند. پادشاه عربستان 26 فوریه نخستین سفر رسمی خود به مالزی را انجام داد.

هلاکت 16 نظامی سعودی در یمن طی4 ماه
نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله عملیات نظامی خود علیه مزدوران سعودی در مرزهای 2 کشور را افزایش داده‌اند به‌گونه‌ای که یگان تک‌تیرانداز ارتش یمن به مهم‌ترین یگان عملیاتی تبدیل شد که این روزها ضربه بزرگی را به ائتلاف متجاوز وارد می‌کند. طبق اعلام روز سه‌شنبه منابع نظامی یمن، در جریان عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی 4 ماه اخیر 16 سرباز عربستانی به دست تک‌تیراندازهای یمنی کشته شده‌اند.


Page Generated in 0/0102 sec