printlogo


کد خبر: 173102تاریخ: 1395/12/18 00:00
نشست صوری رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های ترکیه، روسیه و آمریکا
بی‌کلاه ماندن سر آنکارا در آنتالیا

نشست سه‌جانبه رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های ترکیه، روسیه و آمریکا در آنتالیا برای بحث و تبادل‌نظر درباره وضعیت در سوریه و عراق به نتیجه خاصی ختم نشد. در واقع آمریکا و روسیه در حالی که ارتباط دیپلماتیک‌شان از روزهای پایانی ریاست جمهوری اوباما گسسته است، از این نشست به عنوان مهملی برای تفاهم بیشتر فرستادگان ترامپ و پوتین به بهانه موضوع سوریه بهره بردند. ظاهرا هدف اصلی این دیدار که دیروز سه‌شنبه با حضور ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و جوزف دانفورد و والری گراسیموف، همتایان آمریکایی و روس او انجام شد، هماهنگی بیشتر بین 3 طرف خارجی درگیر در سوریه بود. اما طرف‌های آمریکایی و روس حتی از صدور بیانیه مشترک با ارتش ترکیه پرهیز کردند. دانفورد و گراسیموف در نهایت اصرار آنکارا برای مشارکت نظامیان ترک در عملیات آزادسازی رقه - پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در سوریه - را بی‌پاسخ گذاشتند. گفته می‌شود عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا موسوم به نیروهای دموکراتیک از شهر منبج از دیگر موارد مطرح‌شده در این جلسه سه‌جانبه بود که تصمیمی در این باره گرفته نشد. این در حالی است که ترکیه بشدت به دنبال کسب اجازه از 2 قدرت بین‌المللی مزبور برای حمله به منبج است. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه  دوشنبه طی سخنانی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، گفته بود: «بدون هماهنگی آمریکا و روسیه دست به چنین کاری نخواهیم زد، چرا که نتیجه زیادی به دست نمی‌آید و شرایط ممکن است پیچیده‌تر شود». دولت آنکارا عملیات موسوم به «سپر فرات» را از سوم شهریور در شمال سوریه آغاز و هدف از این عملیات را مبارزه با تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی مرزهای ترکیه عنوان کرد. مسلحین ارتش آزاد در عملیات موسوم به عملیات سپر فرات تحت حمایت ارتش ترکیه تا ساحل غربی فرات پیش رفته‌اند اما در نزدیک منبج پشت سد نیروهای ارتش سوریه و کردهای دموکراتیک و همچنین داعشی‌ها متوقف شده‌اند.
پرونده ترکیه روی میز شورای امنیت
به دنبال امتناع ترکیه از دستور دادگاه لاهه در آزادی آیدین صفا آکای، قاضی ترک‌تبار این دادگاه که از سال گذشته به اتهام دست داشتن در کودتای ترکیه زندانی است، لاهه اعلام کرد پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده است. آکای یکی از قضات دادگاه جرائم بین‌المللی سازمان ملل بود که در پرونده نسل‌کشی روآندا حضور داشت. بر اساس مکانیزم دادگاه کیفری بین‌المللی، ترکیه تا 14 فوریه فرصت داشت آکای را آزاد کند.

باج‌خواهی رسمی ترامپ از امیر کویت
ترامپ تصمیمش برای باج‌گیری امنیتی از شیوخ عربی را به اجرا گذاشت.  رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی اخیر خود با امیر کویت به شکلی باورنکردنی درخواست باجی 9 میلیاردی را از او کرده است. به گزارش رای‌الیوم، یک مسؤول دپیلماتیک بلندپایه عرب فاش کرد ترامپ از شیخ صباح الاحمد خواسته است 9 میلیارد دلار بابت اخراج نیروهای عراقی از این کشور در سال 1991 بپردازد. امیر کویت در پاسخ گفته این کشور تمام مبالغ درخواستی را پیش‌تر پرداخت کرده بود که نزدیک به 100 میلیارد دلار برآورد می‌شود ولی ترامپ بر پرداخت این مبلغ اصرار کرده است که باعث نگرانی امیر کویت شده است. گمان می‌رود به همین منوال فاکتورهای دیگری نیز برای دیگر شیخ‌نشین‌های عربی حوزه خلیج‌فارس ارسال شده باشد، زیرا ترامپ پیش‌تر از آنها خواسته بود بهای حمایت آمریکا از آنها را بپردازند. معلوم نیست آیا پرداخت این باج‌ها از مجاری رسمی صورت می‌گیرد یا تمام مبلغ به حساب‌های شخصی واسطه‌های ترامپ واریز می‌شود؟


Page Generated in 0/0052 sec