printlogo


کد خبر: 173103تاریخ: 1395/12/18 00:00
بین‌النهرین

سرکرده‌های داعشی به الرقه فرار می‌کنند
آزادسازی ساختمان‌های دولتی در موصل
در ادامه پیشروی نیروهای عراقی در غرب موصل، این نیروها توانستند ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان استانداری نینوا در محله الدواسه را به عنوان اصلی‌ترین ساختمان دولتی آزاد کنند. عبدالامیر محمداوی، سخنگوی نیروهای واکنش سریع اعلام کرد: نیروهای ویژه عراقی روز سه‌شنبه تروریست‌های داعش را از ساختمان اصلی دولتی موصل که آخرین مقر اصلی آنها در عراق است، بیرون کردند. بازپس‌گیری ساختمان‌های دولتی در الدواسه به معنای نهایی شدن  80 درصد از عملیات در غرب موصل است. عبدالامیر یارالله، معاون فرماندهی عملیات مشترک و فرمانده عملیات نینوا نیز روز گذشته از آزادسازی ساختمان دولتی استانداری نینوا و تسلط بر پل دوم استان خبر داد. وی همچنین از آزادسازی موزه آثار باستانی موصل توسط نیروهای پلیس فدرال خبر داد. المیادین نیز گزارش داد، نیروی هوایی عراق تحرکات داعش را در خیابان‌های الدواسه هدف قرار می‌دهد. نیروهای عراقی بدون هیچ خسارتی ساختمان استانداری را آزاد کردند. فرمانده یگان پنجم پلیس فدرال نیز به المیادین گفت: عملیات آزادسازی ساختمان استانداری نینوا 4 ساعت طول کشید و این عملیات برای داعش غافلگیرکننده بود. یک منبع امنیتی عراق نیز تصریح کرد: نیروهای پلیس فدرال و واکنش سریع وابسته به وزارت کشور توانستند بر خیابان الدواسه و ساختمان‌های مجتمع دادگاه‌ها، اداره پلیس و ادارات آب و برق در غرب موصل تسلط یابند و بعد از آن به سمت ساختمان استانداری نینوا حرکت کنند. جنگنده‌های ارتش عراق هماهنگ با پیشروی‌های نیروهای پلیس فدرال 64 عضو داعش را کشته و یک خودروی بمب‌گذاری شده و 2 موتوسیکلت را منهدم کردند و همچنین مقرهای تروریست‌ها در محله الدواسه را به تصرف خود درآوردند. تلویزیون عراق نیز اعلام کرد پرچم عراق بر فراز ساختمان‌های آزادشده به اهتزاز درآمده است. نیروهای پلیس فدرال نیز در بیانیه‌ای گفتند اداره پلیس و مجتمع دادگاه‌ها را به طور کامل آزاد کردند. از سوی دیگر، در پی آزادی ساختمان‌های دولتی در غرب موصل، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه برای بازدید از مناطق جنگی و نیروهای حاضر در این مناطق وارد شهر موصل شد.

فرار سرکرده‌های داعش
در پی پیشروی سریع نیروهای عراقی و کنترل آنها بر ساختمان‌های دولتی در موصل،  داعش دستور عقب‌نشینی فوری فرماندهان به‌اصطلاح «ارتش خلافت» خودخوانده را از شهر موصل به شهر الرقه سوریه صادر کرد. منابع محلی در شهر موصل با اعلام این خبر، تصریح کردند این دستورات از سوی فرماندهی نظامی داعش در رقه برای بقیه فرماندهان در استان نینوا صادر و از آنها خواسته شده مقرهای‌شان را هرچه سریع‌تر تخلیه و به آتش بکشند و اعضای‌شان را گردهم آورده و عقب‌نشینی کنند. شهر موصل آخرین مقر داعش در عراق محسوب می‌شود. پیش‌تر کریم النوری، از فرماندهان حشدالشعبی اعلام کرده بود داعش تلاش داشت با اعزام 2 گردان از استان حلب به سمت منطقه تلعفر و البعاج در شمال غرب عراق، محاصره تروریست‌ها را بشکند که ناکام ماند.

طرح آمریکا برای ترور فرماندهان حشدالشعبی
 برخی منابع مطلع اعلام کردند آمریکا با آموزش برخی از توانمندترین نیروهای ارتش عراق، آنها را برای ترور فرماندهان بارز حشدالشعبی (بسیج مردمی) آماده می‌کند. این منابع آگاه به وبگاه «اسکای پرس» گفتند نیروهای آمریکایی حدود 400 تن از شایسته‌ترین نیروهای عراقی را آموزش داده‌اند و فقط 50 نفر را از میان آنها با عنوان «یگان تایگر» انتخاب کرده‌اند و این یگان، ویژه ترور فرماندهان بارز حشدالشعبی است، بویژه فرماندهانی که با حضور نیروهای آمریکایی موافق نیستند. در ادامه این گزارش آمده است: این نیروها توسط افسران اطلاعات آمریکا و نیز مهندسان فنی آموزش دیده‌اند تا قادر به تعیین مکان‌های تمام اشخاص و فرماندهان باشند.


Page Generated in 0/0100 sec