printlogo


کد خبر: 173104تاریخ: 1395/12/18 00:00
چهارگوشه

ورود نخستین محموله تاد به کره‌جنوبی
در شرایطی که کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی خود را تمرینی برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی خوانده، آمریکا سه‌شنبه نخستین محموله‌های سامانه موشکی تاد را در کره‌جنوبی مستقر کرد. ارتش‌های آمریکا و کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کردند موشک‌اندازها و دیگر تجهیزات لازم برای برپا کردن سامانه موشکی تاد دوشنبه وارد فرودگاه نظامی اوسان در شهر پیونگ‌تائک شد. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد هدف از استقرار این سامانه موشکی – که نگرانی روسیه و چین را به همراه داشته – منهدم کردن موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد است.

مکان‌یابی سفارت آمریکا در قدس!
شبکه سی‌ان‌ان، تصاویری از روی دی‌سانتیس، نماینده صهیونیست کنگره آمریکا منتشر کرد که در حال قدم زدن در یکی از مناطق بیت‌المقدس دیده می‌شود که گمان می‌رود محل ایجاد سفارت ایالات متحده باشد. این ویدئو دی‌سانتیس را در جریان سفر یک روزه هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی در حال قدم زدن در منطقه تلفیوت بیت‌المقدس نشان می‌دهد. با آنکه برخی رسانه‌ها درباره عوض شدن تصمیم دونالد ترامپ برای جابه‌جایی سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس گمانه‌زنی کرده‌اند اما دی‌سانتیس، نماینده حزب جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت فلوریدا برای مذاکره در این باره با هیاتی اسرائیلی به ریاست شخص نتانیاهو به همراه چند تن از اعضای کنگره به بیت‌المقدس رفت. او گفت مطمئن است ترامپ این انتقال را انجام خواهد داد.

تشدید تنش در روابط کره‌شمالی و مالزی
در پی شدت گرفتن تنش میان کره‌شمالی و مالزی بعد از قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در کوالالامپور، وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد از روز سه‌شنبه جلوی خروج شهروندان مالزیایی را می‌گیرد تا زمانی که از امنیت دیپلمات‌های خود در مالزی مطمئن شود. مالزی فورا واکنش نشان داد و معاون نخست‌وزیر مالزی گفت دیپلمات‌ها و کارکنان کره‌شمالی هم موقتا نمی‌توانند مالزی را ترک کنند. البته این ممنوعیت اندکی بعد تنها به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت کره‌شمالی محدود شد. نخست‌وزیر مالزی همچنین اقدام کره‌شمالی در ممنوعیت خروج شهروندان مالزیایی را معادل گروگانگیری دانست.


ونیز غرق می‌شود؟!
آیا شهر تاریخی ونیز قرن بیست‌ودوم میلادی را خواهد دید؟ مطالعات جدید اقلیمی آژانس امور فناوری‌های جدید، انرژی و توسعه اقتصادی پایدار ایتالیا (اِنه‌آ) حاکی از آن است که اگر تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش نیابد ونیز- یکی از زیباترین و رویایی‌ترین شهرهای جهان- ممکن است طی 100 سال آتی زیر آب فرو رفته و ناپدید شود. بر این اساس شهر ونیز که مجموعه‌ای از چندین جزیره و آبراه‌های میان‌ آنهاست در صورت افزایش دمای کره زمین که باعث ذوب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها خواهد شد با خطر ناپدید شدن مواجه است. علاوه بر ونیز، مناطق دیگری در امتداد ساحل دریای آدریاتیک در شرق ایتالیا و  مجموعا 33 بخش دیگر در سراسر ایتالیا از جمله شهرهای ساحلی توسکانی، لاتزیو، کامپانیا و جزایر ساردینیا و سیسیل بشدت در معرض خطر افزایش سطح دریا و وقوع سیل‌ هستند. فابریتزیو آنتونیولی، پژوهشگر آژانس امور فناوری‌های جدید، انرژی و توسعه اقتصادی پایدار ایتالیا گفت: «نتیجه مطالعات به این شرح است؛ ظرف هزار سال گذشته سطح آب دریا
30 سانتیمتر افزایش یافته است. بر اساس این تحقیق، سطح آب دریای مدیترانه تا سال 2100 بین 90 تا 140 سانتیمتر افزایش می‌یابد و شهر ونیز و چند منطقه دیگر که در معرض خطر شدید هستند، زیر آب فرو می‌روند». اگرچه ایتالیایی‌ها امیدوارند بتوانند ونیز را با کمک پروژه 5/4 میلیارد یورویی موج‌شکن‌های موس شامل سدهای متحرکی که در هوای توفانی جلوی موج‌ها را می‌گیرد، نجات دهند اما ارمت ریالاچی، رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس سفلای ایتالیا معتقد است پروژه سیل‌شکن باید به طور کامل بازبینی شود، چرا که شدت تهدید دست‌کم گرفته شده است.


Page Generated in 0/0059 sec