printlogo


کد خبر: 173205تاریخ: 1395/12/21 00:00
نتانیاهو بلندگوی ترامپ در مسکو
هاآرتص: روسیه پای مقاومت می‌ماند

در دیدار روز پنجشنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور روسیه تنها مسائل اسرائیل در منطقه خاورمیانه مطرح نشده است بلکه بنیامین نتانیاهو در مسکو، بلندگوی دونالد ترامپ نیز بوده است. به نوشته روزنامه عبری هاآرتص، نتانیاهو در کرملین به دنبال اخذ مجوز پرواز آزادانه در مناطقی از سوریه بود که از نظر امنیتی برای اسرائیل مهم هستند. علاوه بر این سفر او به روسیه برای رساندن پیام ترامپ به پوتین برای ایجاد جبهه خلیجی- اسرائیلی است با هدف رویارویی با نفوذ ایران در منطقه. موضوعی که عمیقا با چشم‌انداز راهبردی روسیه مغایرت دارد. گفته می‌شود نتانیاهو از پوتین درخواست کرده است به هواپیماهای اسرائیلی اجازه دهد بدون هیچ مانعی از حریم هوایی سوریه برای حمله به پایگاه‌ها و محل استقرار نیروهای حزب‌الله استفاده کنند. کاخ کرملین دیروز به محض مطرح شدن این شایعه توسط رسانه‌های صهیونیست آن را قویا تکذیب کرد. همزمان با سفر نتانیاهو به مسکو که مجموعا ششمین سفر رئیس حکومت صهیونیستی و نخست‌وزیر آن به روسیه طی یک سال اخیر محسوب می‌شد، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ تل‌آویو نیز در واشنگتن با مایک پنس معاون ترامپ، جیمز ماتیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه  آمریکا وارد گفت‌وگو شد. محور گفت‌وگوهای مزبور بر جلوگیری از حضور نظامی دائمی (حزب‌الله) در سوریه متمرکز بود. در عین حال احتمالا پیام مخفی ترامپ به پوتین از طریق نتانیاهو، این موضوع را به روسیه یادآوری کرده است که اگر خواهان تجدید روابط با آمریکاست باید از شراکت راهبردی با ایران در سوریه دست بردارد. آمریکا و متحدان عرب و صهیونیستش هم از واکنش‌های ایران نسبت به هر گونه حمله احتمالی در کل منطقه و هم از  جنگ محدود با حزب‌الله لبنان  و توازن بازدارندگی راهبردی این گروه واهمه دارند. بر اساس تحلیل هاآرتص، بعید است مسکو برای دستاوردهای احتمالی بیش از حد به زور و قدرت خود اتکا کند، زیرا مقاومت که نتانیاهو امیدوار است برای مقابله با آن کمک روسیه را به دست آورد، به قدرتی رسیده است که اجازه نمی‌دهد در موضع ضعف و ناتوانی
ظاهر شود.
استقرار تفنگداران آمریکایی داخل خاک سوریه
بنا بر اعلام مقام‌های آمریکایی، یک یگان توپخانه‌ای تفنگداران دریایی این کشور برای کمک به نیروهای محلی در عملیات الرقه، در سوریه مستقر شده است. سخنگوی ائتلاف آمریکایی، پنجشنبه گفت نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه با «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) همکاری خواهند کرد اما در خطوط مقدم جنگ حضور نخواهند داشت. جان دوریان با اشاره به حضور تقریباً 500 نظامی آمریکایی که پیش‌تر به سوریه اعزام شده بودند، شمار نفرات این یگان تازه اعزام‌شده را 400 نفر عنوان کرد.
دعوت آمریکا به مذاکرات آستانه
وزارت خارجه قزاقستان از ارسال دعوتنامه برای آمریکایی‌ها به منظور شرکت در دور تازه مذاکرات آستانه خبر داد. بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا دعوتنامه مشارکت در مذاکرات آتش‌بس در سوریه را که قرار است طی روزهای چهاردهم و پانزدهم مارس (24 و 25 اسفند) در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، دریافت کرده است. البته به گفته مقامات قزاق، سطح مشارکت آمریکا در مذاکرات آستانه باید از سوی خود واشنگتن مشخص شود. جز دولت سوریه و هیات نمایندگان معارضان مسلح این کشور و همچنین ترکیه، ایران و روسیه به عنوان 3 کشور ضامن آتش‌بس، در دور جدید مذاکرات مزبور آمریکا، اردن و سازمان ملل نیز دعوت دارند.
 


Page Generated in 0/0136 sec