printlogo


کد خبر: 173209تاریخ: 1395/12/21 00:00
چهارگوشه

آمریکا بغدادی را فراری داد
جواد الطلیباوی، از فرماندهان ارشد الحشدالشعبی در عراق، روز پنجشنبه اعلام کرد اطلاعات حاکی است نظامیان آمریکایی به ابوبکر البغدادی، رهبر ارشد گروه تروریستی داعش برای فرار از ساحل راست موصل (غرب موصل) به ناحیه القیروان کمک کرده‌اند. الطلیباوی گفت: «تیم اطلاعاتی ما تایید کرده است ابوبکر البغدادی بین ناحیه القیروان و بخش الحضر (در ۸۰ کیلومتری جنوب موصل) در حال تردد و انتقال است.» پنتاگون، روز چهارشنبه اعلام کرد احتمال می‎رود البغدادی شهر موصل را ترک کرده و در مناطق صحرایی مخفی شده است.

ترکیه آب فرات را بست
مقام‌های ترکیه روز پنجشنبه آب رود فرات را که منبع اصلی آب مورد نیاز برای ساکنان شمال سوریه است به روی مردم این منطقه بستند. این اقدام ترکیه بر اساس توافقنامه‌های بین‌المللی درباره تقسیم منابع آبی بین کشورها، نقض حقوق سوریه به شمار می‌رود. این اقدام ترکیه درست چند روز پس از سفر جان‌ مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به این کشور و بازدید وی از مناطق مرزی ترکیه و سوریه صورت گرفته است. بستن آب فرات از سوی ترکیه که پیش از این بارها انجام شده است، با هدف کسب دستاوردهای سیاسی در منطقه صورت می‌گیرد.

سقوط بالگرد ترکیه
منابع محلی می‌گویند روز جمعه یک بالگرد آتش‌نشانی در بخش اروپایی شهر استانبول واقع در ترکیه سقوط کرده است. گفته می‌شود این بالگرد درپی برخورد با آنتن یک ایستگاه تلویزیونی، روی بزرگراهی در منطقه بویوک چکمجه سقوط کرد. شهردار این منطقه کشته شدن دست‌کم 5 تن در این حادثه را اعلام کرد. طبق این گزارش، این بالگرد مدل «سیکورسکی 76 - S» متعلق به یک شرکت خصوصی با 7 سرنشین شامل 4 تبعه خارجی از فرودگاه آتاتورک برخاسته و 5 دقیقه بعد سقوط کرد.

سخنگوی مرسی ناپدید شد
سخنگوی حزب منحل شده «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی جمعیت اخوان‌المسلمین در مصر اعلام کرد: یاسر علی، سخنگوی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری معزول مصر در دوران زمامداری‌اش، از روز چهارشنبه به دلایل نامعلومی ناپدید شده است. این سخنگو  مسؤولیت ناپدید شدن یاسر علی را متوجه دستگاه امنیتی مصر دانست و گفت: شخصیتی چون یاسر علی امکان ندارد ناپدید شود و دستگاه اطلاعاتی مصر از آن بی‌اطلاع باشد. نیروهای امنیتی مصر ابتدای سال 2014، پس از برکناری مرسی از مقامش، یاسر علی را بازداشت کردند.

حمله با تبر به مسافران قطار در آلمان
شامگاه پنجشنبه مردی با تبر به مسافران ایستگاه قطار شهر دوسلدورف در غرب آلمان حمله کرد. بر اثر این حمله شماری زخمی شدند. مردی که اقدام به این کار کرد دستگیر شده است. این نخستین حمله با تبر به مسافران قطار در آلمان نیست. در ماه ژوئیه گذشته یک پناهجوی 17 ساله با چاقو به مسافران قطار محلی در نزدیکی شهر وورتسبورگ حمله کرد. این پناهجو در یک ویدئو خود را وابسته به داعش معرفی کرده بود. پلیس، تروریستی بودن این حادثه را تایید نکرده است.


فرودگاه‌های برلین فلج شدند
دیروز اعتصاب صدها تن از کارکنان 2 فرودگاه اصلی پایتخت آلمان، فعالیت‌های آنها را فلج کرد. خبرگزاری آلمان به نقل از یکی از سخنگویان اتحادیه کارگری برگزارکننده اعتصاب خبر داد که روز جمعه همه پروازهای 2 فرودگاه  تاگل و شونه‌فلد در شهر برلین، شامل صدها پرواز لغو شده‌اند. شرایط در ترمینال‌های هوایی برلین بحرانی بوده و  بسیاری از مسافران با اطلاع از اعتصاب ترجیح دادند اصلا به فرودگاه نروند. به دنبال دعوت این اتحادیه از حدود 2 هزار پرسنل فرودگاه‌های یادشده در فرودگاه تاگل، 455 تن و در شونه‌فیلد 204 نفر دست از کار کشیدند. اعتصاب از ساعت 4 صبح جمعه آغاز شده و تا 5 بامداد امروز ادامه دارد اما احتمالا به شکل محدودتری طی روز شنبه ادامه می‌یابد.
 


Page Generated in 0/0055 sec