printlogo


کد خبر: 173320تاریخ: 1395/12/23 00:00
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد
اعزام 3 هزار گروه جهادی به سراسر کشور
برنامه‌های گذشته، حال و آینده آستان قدس

گروه اجتماعی: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فاز اول پروژه «زائرشهر» بیش از 60 درصد پیشرفت کار داشته است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه زائرشهر رضوی شرایط اسکان برای 24 هزار زائر بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نخستین سالگرد حکم مقام معظم رهبری، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به‌طور زنده از حرم مطهر رضوی پخش می‌شد، با اشاره به پروژه زائرشهر رضوی، اظهار کرد: بخشی از زائران بارگاه قدس رضوی از طبقات کم‌درآمد و متوسط جامعه هستند؛ این اقشار عموماً در کمپ‌های سطح شهر مشهد و پارک‌ها اسکان می‌یابند که به ‌هیچ‌عنوان در شأن زائران حضرت رضا(ع) نیست از همین رو با هدف فراهم آوردن شرایط اسکان شایسته برای زائران کم‌درآمد، پروژه زائرشهر رضوی در تابستان سال جاری آغاز شد. عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فاز اول این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت کار داشته است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه زائرشهر رضوی شرایط اسکان برای
24 هزار زائر بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌شود. وی یکی از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی را فراهم آوردن شرایط زیارت آسان، توأم با آرامش و آسایش برای زائران دانست و بیان کرد: برای زائرشهر رضوی 2 نوع اسکان برای زائران گروهی به‌صورت سالنی و برای تشرف خانوادگی به‌ صورت سوئیت پیش‌بینی‌ شده است، همچنین زائرسرایی به مساحت 8 هکتار در 2 کیلومتری حرم مطهر با ظرفیت 3 هزار و 500 نفر در حال احداث است. وی افزود: همچنین در مرز میرجاوه برای زائران پاکستانی که مخلصانه‌ترین زیارت را دارند، زائرسرایی در حال احداث است و تعداد استراحتگاه‌های میان‌راهی در جاده‌های منتهی به مشهد در حال افزایش است.
تسهیل زیارت و کمک به محرومان
عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان گفت: 2 موضوع تسهیل زیارت و کمک به محرومان، سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوی قرار گرفته است. در حوزه کمک‌رسانی به محرومان نیز عموم توجه ما رسیدگی به مناطق محروم و رفع نیازهای اساسی ساکنان آن مناطق است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشرف زائران زیارت اولی به بارگاه قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی فراهم آوردن شرایط برای تشرف نیازمندانی است که به دلیل مشکلات مالی یا تاکنون به حرم مطهر تشرف نیافته‌اند یا از آخرین تشرف آنها مدت زیادی گذشته است که در همین راستا از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 هزار زائر زیارت اولی از سراسر کشور به حرم مطهر امام علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مشرف شده‌اند.
وی در ادامه به تأسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه در منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب به آستان قدس رضوی، توجه به محرومان و نیازمندان مورد تأکید قرار گرفته بود، لزوم ایجاد سازوکاری مدون و منظم برای خدمت‌رسانی به نیازمندان احساس می‌شد که در همین راستا معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی شکل گرفت.
ارسال 20 هزار درخواست
وی تعداد درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی از ابتدای امسال تاکنون را حدود 20 هزار مورد اعلام و بیان کرد: درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی توسط معاونت امداد مستضعفان بررسی می‌شود که تلاش شده با ارتباط با مراکز درمانی، خدمات پزشکی ارائه و با همکاری کمیته امداد و خیریه‌ها جهیزیه نوعروسان تا حد امکان تهیه شود، همچنین خدمات متنوع دیگری نیز به محرومان در حال ارائه است.
اعزام 3 هزار گروه جهادی
تولیت آستان قدس رضوی اعزام 3 هزار گروه جهادی به مناطق محروم سراسر کشور را یکی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: تابستان امسال و با مشارکت بسیج سازندگی، 3 هزار گروه جهادگران رضوی به مناطق محروم سراسر کشور اعزام شدند تا تحت لوای پرچم امام‌الرئوف علی بن موسی‌الرضا(ع) به نیازمندان خدمت‌رسانی کنند.
رفع مشکلات اقتصادی
وی یکی از بیشترین درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی را مربوط به حوزه اشتغال دانست و تصریح کرد: امروز حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای کشور است و آستان قدس رضوی در حد توان تلاش دارد با توسعه اقتصاد روستایی و کارگاه‎های زودبازده در راه ایجاد اشتغال گامی بردارد. وی افزود: امروز مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ما است و تمام توان آستان قدس رضوی، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای امدادرسان تنها بخشی از مشکلات نیازمندان کشور را می‌تواند رفع کند؛ بی‌تردید حل مشکلات اساسی کشور و رفع بیکاری در گروی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی این کشور است. وی از آغاز احداث مجموعه‌های مسکونی زوج‌های جوان در مشهد و بیرجند، توزیع کمک‌های غذایی در حاشیه شهر و نقاط محروم بویژه در ماه مبارک رمضان و توزیع روزانه
120 هزار غذای متبرک در میان زائران دهه پایانی سفر به‌عنوان برخی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی طی سال جاری یاد کرد.

سوغات ایرانی در بازارچه‌ای با «مهر درخشان»
نمایشگاه مهر درخشان برای دومین بار و این بار با حمایت از کالاهای تولید داخل با 120 غرفه برپا شده تا جدا از حمایت کالاهای ایرانی و کارآفرینان این مرز و بوم، بازتعریف جدیدی در حوزه سوغات داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»،  محمد‌امین توکلی‎زاده، مدیرکل روابط‌عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی در توضیحاتی برای نمایشگاه مهر درخشان2، گفته است:  «نمایشگاه «مهر درخشان 2» تکمیل‌کننده 2 نمایشگاه قبلی در حوزه حمایت از تولید داخل است و بر این اساس این نمایشگاه نیز همانند نمایشگاه‌های پیشین در  مرکز نمایشگاه‎ها و همایش‎های آستان قدس رضوی برگزار شده است». به گفته مدیرکل روابط‌عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «مهر درخشان 2» در 3 بخش محصولات فرهنگی، سوغات زیارت و اقتصاد درون‌زا خدماتی را به کارآفرینان ارائه می‌دهد که در این ارتباط در این نمایشگاه سعی شده با ارائه غرفه به صورت رایگان بستر را جدا از عرضه کالا برای تکمیل شبکه توزیع و نیز بسط و گسترش دادن سوغات ایرانی ایجاد ‌کند؛ سوغاتی که با وجود آنکه یک فرهنگ ایرانی است اما کشورهای بیگانه در تامین آن نقش کلیدی دارند.


Page Generated in 0/0056 sec