printlogo


کد خبر: 173340تاریخ: 1395/12/23 00:00
ویکی‌لیکس: واتس‌اپ و تلگرام نرم‌افزارهای جاسوسی هستند
گاف گوگل و اپل در همکاری با سیا

گوگل و اپل که توسط ویکی‌لیکس متهم شده‌اند که آلت دست سازمان سیا برای جاسوسی جهانی گسترده شده‌اند، گاف بزرگی دادند.
در حالی که مقامات امنیتی آمریکایی و حتی همتایان اروپایی‌شان از یک‌سو و رسانه‌های جریان اصلی آمریکا نظیر سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز از سوی دیگر تلاش دارند افشاگری تاریخی ویکی لیکس درباره روش‌های جاسوسی سازمان سیا از تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های هوشمند را ادعایی نادرست بخوانند، این دو غول فناوری عملا بدین موضوع اعتراف کردند.
در میان بیش از 8 هزار سند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که انتشار آن از دوشنبه هفته گذشته توسط ویکی‌لیکس آغاز شد، اطلاعاتی محرمانه درباره نحوه هک و استفاده سیا از گوشی‌های سازگار با اندروید، آیفون، ویندوز و تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ برای دستیابی به اطلاعات کاربران به چشم می‌خورد. براساس این اسناد، دستگاه جاسوسی همچنین با استفاده از حفره‌های امنیتی مزبور از طریق گوشی‌های هوشمند تمام چت‌های کاربران در پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام و واتس‌اپ را زیر نظر دارد.
پس از این افشاگری، اپل مدعی شد تمام‌ راه‌های نفوذ به سیستم‌عامل ‌آی‌اواس را از بین برده و کاربران بدون نگرانی می‌توانند از گوشی‌های خودشان استفاده کنند! گوگل هم مدعی شده تمام راه‌های نفوذ به سیستم‌عامل اندروید و مرورگر کروم را مسدود کرده است. همچنین این هفته یکی از مدیران گوگل به تارنمای CNET گفته است که برای بستن راه‌های نفوذ به سیستم‌عامل اندروید مدارک منتشر شده ویکی‌لیکس مرجع قرار داده شده‌ است. به عبارت دیگر هر دو شرکت بزرگ فناوری دیجیتالی نه‌تنها به دروغ بودن ادعاهای مقامات امنیتی و رسانه‌های آمریکایی در رد افشاگری ویکی‌لیکس اعتراف کرده‌اند بلکه بدین وسیله پذیرفته‌اند که دست‌کم تا هفته گذشته، آلت دست سیا بوده و آگاهانه راه ورود هکرهای دستگاه جاسوسی آمریکا را به سیستم عامل‌های بیش از 80 درصد گوشی‌های همراه جهان باز گذاشته بودند.
واتس‌اپ و تلگرام متعلق به سیا
این در حالی است که نیویورک‌تایمز همزمان با گاف گوگل و اپل همچنان بر دفاع از سازمان سیا و درج گزارش آگهی برای آن اصرار دارد. این روزنامه که پیش‌تر توسط ترامپ به عنوان همدست دستگاه‌های اطلاعاتی در خیانت به کشور و درز اطلاعات محرمانه متهم شده است در یکی از مقالات مهم بخش ‌آی‌تی این ادعا را مطرح کرده که ویکی‌لیکس بزرگ‌ترین کارزار دروغ‌پردازی را به راه انداخته است. از طرف دیگر «جوزف هال» رئیس مرکز دموکراسی و فناوری و از حامیان اوباما و کلینتون در حالی که تلاش داشت ابعاد جاسوسی سیا را کوچک‌تر از آنچه به نظر می‌رسد معرفی کند، چنین پیامی را توئیت کرد: «آنها برنامه‌ای را روی گوشی شما نصب‌کرده‌اند که قادر است هرچند صدم ثانیه یک اسکرین‌شات و تصویر از روی نمایشگر شما بیندازد. مثلاً هنگام چت کردن شما با یک نفر، هرآنچه میان شما 2 نفر نوشته‌ شده به‌صورت پرینت اسکرین و عکس به سرور حمله‌کننده (در اینجا سازمان سیا یا مقر ارتباطات مرکزی بریتانیا) ارسال می‌شود و بدین ترتیب بدون اینکه ارتباطات رمزگذاری شده شما شکسته یا هک شود، اطلاعات‌تان دیده و خوانده می‌شود! به همین راحتی!» بدین ترتیب او این موضوع را که سیا می‌تواند مسیج‌های برنامه‌های پیغام‌رسان همچون واتس‌اپ و تلگرام را قبل از کدگذاری شدن مشاهده کند تکذیب کرده است. اما ویکی‌لیکس که از موثق بودن افشاگری‌های گذشته‌اش اعتباری کلان به دست آورده در تارنمای خود اصرار دارد که موضوع چیزی فراتر از استفاده سیا از نرم‌افزارهای پیام‌رسان مثل واتس‌اپ، تلگرام یا لاین برای رصد ارتباطات جوامع جهانی است. در مقدمه مربوط به پرونده «طاق هفتم» یا همان 8 هزار سند جاسوسی آمده است که دستگاه‌های اطلاعاتی و شرکای‌شان خود طراحی و توسعه چنین برنامه‌هایی را زیر نظر گرفته و سپس آن را به شرکت‌های وابسته به خود انتقال داده‌اند. اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد آنچه باعث لو رفتن جاسوسی‌های گسترده سازمان سیا شده این است که این دستگاه کنترل خود را بر صدها میلیون خط کد پیشرفته‌ترین ابزار هک از دست داده و احتمالا کسانی که آنها را به دست آورده‌اند از قدرت هک به اندازه این سازمان برخوردارند.
 


Page Generated in 0/0069 sec