printlogo


کد خبر: 173355تاریخ: 1395/12/24 00:00
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی: مردم از سهام عدالت خیری ندیده‌اند
سود سهام عدالت هر فرد یک ششم یارانه نقدی!

گروه اقتصادی: هرچه از رونمایی انتخاباتی سامانه سهام‌عدالت می‌گذرد، اطلاعات متناقض از میزان سود این سهام شفاف‌تر می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز» در حالی که القا شده بود میزان سود سهام‌عدالت برای هر فرد سالانه بین 200 تا 300 هزار تومان است، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد سود سالانه حدود 90 هزار تومان است. البته برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس سود سالانه سهام‌عدالت را حدود 35 هزار تومان می‌دانند.
حتی اگر رقم دولتی‌ها را درست بدانیم باید بگوییم برای مردمی که ماهانه 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند (سالانه 546 هزار تومان) سود سالانه 90 هزار تومان که این همه هیاهو و جنجال ندارد اما دولتی‌ها با تصور اینکه می‌توانند از سهام‌عدالت برای خود کلاه انتخاباتی ببافند با سروصدای زیاد سامانه سهام‌عدالت را رونمایی و اعلام کردند مردم می‌توانند صورتحساب سهام‌عدالت خود را ببینند. جالب اینکه در صورتحساب سهام‌عدالت نه شرکت متبوع سهامداران مشخص است و نه نوع پرداخت و تنها چیزی که واضح است اینکه مردم باید برای آزاد شدن سهام خود پول هم بپردازند! یعنی اگر کسی می‌خواهد سهام‌عدالت یک میلیون تومانی‌اش آزاد شود باید بیش از 45 هزار تومان هم بپردازد که جالب‌ترین بخش ماجرا همینجاست، چرا که زمان آزاد شدن سهام‌عدالت نامشخص است اما مردم می‌توانند پول آزاد شدن را همین الان پرداخت کنند! به هر حال حتی اگر اجباری هم در پیش نباشد برخی به علت نداشتن اطلاعات، پول واریز می‌کنند و دولت بدون حتی یک ریال پرداخت سود سهام‌عدالت پولی هم به جیب زده است.
در زیر اظهارات معاون وزیر اقتصاد در حمایت از رفتار دولت و سپس اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نقد آن را که در یک برنامه تلویزیونی انجام شده می‌خوانید.
سود سالانه سهام‌عدالت برای هر فرد ۹۰ هزار تومان!
علی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه تیتر امشب درباره جزئیات اجرای مرحله نخست سهام‌عدالت و نحوه توزیع سود آن اظهار داشت: سود همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر چه زیان‌ده و چه سودده در یک حساب واریز می‌شود و بین حدود 49 میلیون نفر بر اساس میزان سهم آنها تقسیم می‌‌شود. وی ادامه داد: تا پایان سال 94 بر اساس قانون، سود این شرکت‌ها به خزانه دولت واریز می‌شد اما با پایان دوره 10 ساله از ابتدای سال 95 سود واریز شده به خزانه متعلق به سهامداران است که طبق روال شرکت‌های بورسی که سود سالانه را پس از برگزاری مجمع در سال بعد حساب می‌کنند، احتساب سود قطعی سهام‌عدالت به تیرماه سال 96 موکول خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره سود احتمالی این سهام تصریح کرد: در طول
3 سال گذشته بیشترین سود این شرکت‌ها 7 هزار میلیارد تومان و پایین‌ترین آن
4 هزار میلیارد تومان بوده است که با در نظر گرفتن 4 هزار میلیارد تومان سود برای سال 95، میزان سود سالانه هر فرد سهامدار 90 هزار تومان می‌شود و برای
2 دهک بهزیستی و کمیته امداد که مشمول تخفیف 50 درصدی هستند معادل 170 تا 180 هزار تومان می‌شود. وی درباره ثبت‌نام جدید برای دریافت سهام‌عدالت تصریح کرد: در حال حاضر امکان ثبت‌نام جدید وجود ندارد،
چرا که اولویت ما تعیین تکلیف 49 میلیون سهامدار فعلی است و پس از اتمام کار از افراد نیازمندی که مشمول دریافت سهام‌عدالت هستند ثبت‌نام به عمل خواهد آمد. وی افزود: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا 100 درصد قانون را درست اجرا کنیم اما در شرایط کنونی امکان اجرای بخشی از این قانون وجود دارد و ما راه را باز کردیم؛ در گام نخست میزان سود تعلق گرفته  به سهامداران را به آنها اطلاع دادیم و باید دولت و مجلس با کمک یکدیگر به بررسی راهکار به منظور اجرای بخش‌های باقیمانده سهام‌عدالت بپردازند.
پوری‌حسینی گفت: این را قبول داریم که هنوز بخش مهمی از راه پیموده نشده است اما مهم این بود که مردم بدانند دولت نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست.
مردم از سهام‌عدالت خیری ندیدند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعضای هیات‌مدیره ۶۰ شرکت جزو سهام‌عدالت باید به انتخاب دارندگان سهام باشند و ادعای حق از حقوق سهامداران است.  پورابراهیمی ادامه داد: در ۱۰ سال  گذشته جز سود اندک، مردم از این سهام‌عدالت هیچ خیری ندیدند. یکی از حقوق دارندگان سهام این است که می‌توانند در انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سهام‌عدالت سهیم باشند.   پورابراهیمی گفت: 2 میلیون نفر از صاحبان سهام‌عدالت فوت شده‌اند؛ سود یک میلیونی آنها چه می‌شود؟ پایان سال ۹۵ پایان وعده ۱۰ ساله دولت است و دولت در سال ۹۶ باید سود توزیع کند. او افزود: ۳۶۰۰ میلیارد تومان عایدی سهام‌عدالت است که ۵۰ درصد آن برای مردم و نیم دیگر برای دولت است که با تقسیم سود سال و ماه، به‌طور میانگین در سال ۳۶ هزار تومان و ماهانه ۳ هزار تومان -به اندازه 2 نان سنگک- به سهامداران بیشتر نمی‌رسد. پورابراهیمی گفت: اول همین اسفندماه دولت شرکت‌های سودده را از شمول ۶۰ شرکت سهام‌عدالت خارج و شرکت‌های دیگری را جایگزین کرد که مطالبات مردم باید در قالب طرح یا لایحه ارائه شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برخی وزرا باید پاسخگوی این اتفاقات توزیع سهام‌عدالت باشند که چرا بدون اجازه سهامدار، ۷ شرکت پالایشگاهی از لیست شرکت‌های سودده خارج می‌شود. او با اشاره به اینکه موتور محرک اقتصاد در دنیا تجمیع منابع است، ادامه داد: سود حاصله به کدام حساب واریز می‌شود؟ اگر دولت جوانب را پیش‌بینی نکند نمی‌تواند جوابگوی مردم باشد. پورابراهیمی گفت: ساختار توزیع سهام‌عدالت اشتباه است و عملا سودی دست مردم نمی‌رسد.   او افزود: باید مردم آزادسازی و توزیع سهام‌عدالت را ببینند.
 


Page Generated in 0/0052 sec