printlogo


کد خبر: 173367تاریخ: 1395/12/24 00:00
چرا رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به ملاقات رسمی با شیوخ و شاهان عربی نیست؟
تحقیر سعودی‌ها به شیوه ترامپ

سرانجام دونالد ترامپ به آل‌سعود بار داد اما این کار را توأم با تحقیر آنها انجام داد. در حالی که بیش از 70 روز از ورود او به کاخ سفید می‌گذرد، به حضور پذیرفتن چنین دیرهنگام یک مقام عالی نزدیک‌ترین متحد یا به عبارت بهتر مخلص‌ترین نوکر ایالات متحده در جغرافیای عربی- اسلامی نشانه‌ای آشکار از نحوه نگرش از بالا به پایین حاکم جدید واشنگتن به حاکمان ریاض است، بویژه که ترامپ به‌جای سلمان، شاه سعودی، پسر او را فراخوانده است. با آنکه ترامپ در سومین هفته ریاست‌جمهوری‌اش تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز صحبت کرده و حتی گفته شده بود 2 طرف درباره ایجاد منطقه آزاد مورد ادعای‌شان در شمال سوریه به جمع‌بندی مثبت رسیده‌اند اما برخی منابع نزدیک به کاخ سفید از همان زمان زمزمه می‌کردند که این نیویورکی مغرور حاضر نیست شاه سعودی را از نزدیک ملاقات کند حتی در واشنگتن.
بر اساس این شایعات جدی او از اینکه طبق کدهای دیپلماتیک بین‌المللی همانند اوباما و بوش جلوی یک شیخ عربی که واجد مقام رسمی سلطنتی است خم شود بیزار است. اگرچه پروتکل‌های دیپلماتیک، تشریفات میزبانی از یک مقام سلطنتی در خاک آمریکا را برای رئیس‌جمهور این کشور ساده‌تر از میهمان شدن نزد یک پادشاه عرب کرده است اما باز هم این میلیاردر یاغی تازه به جامه سیاست درآمده زیر بار آن نمی‌رود.
نحوه ملاقات ترامپ با عبدالله دوم، شاه اردن که نه رسمی و در حاشیه یک ضیافت شام خارج از کاخ سفید بود این نقطه‌ضعف دیپلماتیک ترامپ را برملا ساخت که البته می‌تواند به نقطه قوت او برای زهرچشم گرفتن از شیوخ عربی بدل شود. همچنین لحن تحقیرآمیز و طلبکارانه رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی 10 روز پیش با امیر کویت نمودی دیگر از نحوه نگرش او به حکام عربی است. بر همین منوال ترامپ ترجیح داد روند ملاقات‌هایش با رهبران جهان در واشنگتن را نیمه کاره بگذارد و به جای سلمان بن عبدالعزیز با ولی ولیعهد او به عنوان یک مقام درجه دوم سعودی ملاقات کند. ترامپ از وقتی رسما قدرت را در دست گرفته تا امروز حاضر نشده از خاک آمریکا خارج شود و انتظار بسیار بعیدی است که حتی اگر او سفرهای خارجی‌اش را آغاز کند، روزی نه چندان دور از ریاض یا جده سردرآورد، چرا که در این صورت یا باید طبق عرف دیپلماتیک جلوی شاه سعودی خم شود یا قید دیدار با او در پایتخت خودش را بزند که توهین بزرگ‌تری محسوب می‌شود. شاید بقیه شیوخ و شاهان کشورهای بندانگشتی خلیج‌فارس و خاورمیانه از الزام‌آور بودن این پروتکل سلطنتی برای ترامپ بگذرند اما قطعا دستگاه دیوانی حاکم بر عربستان زیر بار چنین تحقیری نمی‌روند. بنابراین آنها پیشنهاد دادند نخستین ملاقات سعودی رئیس‌جمهور مغرور آمریکا در زمانی صورت پذیرد که شاه مشغول تور آسیایی طول و درازش در آن سر دنیا و میهمان امپراتور ژاپن است. بهانه‌ای خوب برای ترامپ و محمد بن سلمان تا از شر یک مترسک تاجدار اما بی‌اختیار خلاص شوند.
«واس» خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد محمد بن سلمان، ولی ولیعهد و وزیر دفاع پادشاهی سعودی صبح دیروز برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی دیگر از مقامات این کشور، عازم واشنگتن شده است. در بیانیه دیوان پادشاهی سعودی آمده است دیدار پسر همه‌کاره سلمان موسوم به صدامک با ترامپ روز پنجشنبه خواهد بود و 2 طرف درباره تقویت روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کنند.
قطعا 4 محور اصلی مذاکرات صدامک در واشنگتن ائتلاف ضد ایرانی، نحوه دخالت در سوریه، مبلغ باج امنیتی مورد مطالبه ترامپ از شیوخ عربی و  نحوه فروش سهام شرکت نفتی آرامکوی عربستان خواهد بود که در آمریکا منجمد شده است.
بن سلمان هم مانند ترامپ به مسائل اقتصادی توجه زیادی دارد و این می‌تواند نقطه مشترک خوبی برای 2 طرف باشد اگرچه نباید کیفیت تحقیرآمیز نخستین ملاقات سعودی ترامپ را فراموش کرد.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرده آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بیش‌ازپیش به منطقه خاورمیانه بپردازد اما بعید است ترامپ انگیزه‌ای جدی برای بر هم زدن تعادل قوای فعلی در خاورمیانه داشته باشد، چرا که به‌زعم او آمریکا و اسرائیل بیشترین باج را از اعراب در شرایطی می‌گیرند که یک ایران قدرتمند آنها را به وحشت انداخته باشد.
 

دلجویی مضحک از دادستان معزول
کاخ سفید پس از اخراج دادستان فدرال نیویورک، به شکل خنده‌داری سعی کرد از او دلجویی کند. به گزارش رویترز، یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد ۲ روز پیش از آنکه «پریت بهارارا» دادستان هندی‌تبار بخش جنوبی نیویورک اخراج شود، رئیس‌جمهور سعی داشت با او تماس بگیرد و از او به خاطر خدمت به کشور تشکر کند اما بهارارا تماس ترامپ را بی‌پاسخ گذاشت و گفت نمی‌خواهد بدون موافقت مقامات مافوق‌ خود با رئیس‌جمهور صحبت کند. بهارارا که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما  به این سمت منصوب شده بود، روز شنبه اعلام کرد: «زمانی که با درخواست دولت آمریکا برای استعفا مخالفت کردم، اخراج شدم». دلیل درخواست دولت از این دادستان برای استعفا، مخالفت او با دستور اجرایی جدید ترامپ درباره ممنوعیت مهاجرت به آمریکا عنوان شده است. او سرانجام 3 روز پیش توسط وزارت دادگستری آمریکا برکنار شد و این در حالی است که جف سشنز، دادستان کل آمریکا از 45 دادستان ایالتی دیگر منصوب اوباما نیز خواسته است یکجا استعفا دهند.


Page Generated in 0/0056 sec