printlogo


کد خبر: 173377تاریخ: 1395/12/24 00:00
20 توصیه مهم برای چهارشنبه‌سوری

احمد کاهه، مدیرکل آموزش همگانی معاونت اجتماعی ناجا با نگارش مطلبی که در اختیار «وطن‌امروز» قرار گرفته است، موضوع چهارشنبه آخر سال و آسیب‌ها و خطرات ناشی از شور، نشاط و هیجان نامتعارف را مورد بررسی قرار داده و در قالب 20 توصیه مهم ابعاد گوناگون چهارشنبه آخر سال را نقد و بررسی کرده است. این 20 توصیه به این شرح است:
1- هموطن عزیز، شور و نشاط و هیجان نامتعارف، ناامنی را در پی دارد. تا بهار چند روز بیشتر باقی نمانده است، سلامت خود را به خطر نیندازیم.
2- عنصر آتش در طبیعت نعمتی است که خالق هستی برای آسایش و آرامش نوع بشر آفریده است؛ بیایید از نعمات طبیعی به درستی استفاده کنیم.
3- آسیب رساندن به دیگران برخلاف وجدان و اخلاق است؛ همه ما در قبال سلامتی جسمی و روحی هموطنان‌مان مسؤولیم.
4- فرزندان ما میوه‌های باغ زندگانی هستند؛ میوه‌های باغ زندگی خود را هیچ‌گاه به فعل و انفعالات شیمیایی نارنجک‌های دستی نسپاریم.
5- آیا می‌دانید در سال‌های گذشته بسیاری از آسیب‌دیدگان مراسم چهارشنبه آخر سال، صرفا تماشاچی بوده‌اند؟ بازار گرمی رفتارهای پرخطر دیگران را بر عهده نگیریم.
6- ماجراجویی و گرایش به رفتارهای پر خطر، ویژگی ذاتی بسیاری از نوجوانان است. مراقبت جدی از عزیزان‌مان را در تکاپوی فعالیت‌های شغلی پایان سال، به دست فراموشی نسپاریم.
7- شادابی، رضایتمندی و احساس آرامش خود را در آستانه بهار، به حسرت و پشیمانی و احساس گناه تبدیل نکنیم.
8 – خاطرات تلخ و شیرین زندگی، با نگرش، اندیشه و رفتار خوب یا بد ما رقم می‌خورد، در آستانه بهار، پیامد رفتارهای پر خطر را از نظر دور نکنیم.
9- باور کنیم که پاشیدن بذر وحشت در دل کودکی معصوم یا پیری رنجور در آستانه بهار، محصولی جز پشیمانی و حسرت نخواهد داشت.
10- پیشگیری از آسیب‌دیدگی فرزندان شما در شب چهارشنبه آخر سال، به ایفای نقش کنترلی و میزان توجه و درایت شما بستگی دارد.
11- بسیاری از افرادی که در گذشته سلامتی خود را به مواد منفجره فروخته‌اند، در اوج احساس ندامت، بازگشت زمان را آرزو کرده‌اند.
12- رفتارهای پرخطر کودکان و نوجوانان، علاوه بر جنبه فردی، از منظر اجتماعی نیز زیانبار بوده و نظم و امنیت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
13- شب چهارشنبه آخر سال، خاطره‌ای اندوهبار را در ذهن مصدومان سال‌های قبل تداعی می‌کند.
14- شادی و نشاط و تخلیه هیجان‌های دوران نوجوانی، کارکردهای مثبت فردی و اجتماعی دارد؛ اگر با روحیه جوانمردی سازگار بوده و موجب آزار و رنجش دیگران نشود.
15- پدر و مادر گرامی! اگر امروز زمینه شادی بی‌خطر فرزندان‌مان را فراهم کنیم، فردا شاهد از دست رفتن سلامتی جسمی و روحی آنان در نتیجه رفتارهای مخاطره‌آمیز نخواهیم بود.
16- سنت‌های کهن، بخشی جدانشدنی از فرهنگ و تمدن غنی ایران‌زمین است اما امروزه برخی مراسم با رفتارهایی آمیخته است که نشانی از فرهنگ و تمدن در آن دیده نمی‌شود.
17- آسیب‌های جسمی و روحی که هر سال در شب چهارشنبه آخر سال، دامنگیر کودکان معصوم، سالمندان، بیماران و مادران فردای ایران‌زمین می‌شود، محصول رفتارهای آمیخته با غفلت و ناآگاهی است.
18- رفتارهای خشن مغایر با سلامت فردی و اجتماعی که امروزه در شب چهارشنبه آخر سال رخ می‌دهد، در هیچ یک از آیین‌های سنتی ایران دیده نمی‌شود؛ آزار همنوعان‌مان را سنت تلقی نکنیم.
19- دستمایه سنت و آیین‌های ملی ما ایرانی‌ها، در هیچ برهه‌ای از تاریخ، ترساندن و آزردن و آسیب‌رساندن به هموطنان‌مان نبوده است.
20- به این بیندیشیم که صدای انفجار برخاسته از غفلت کودک بازیگوش ما، رؤیای شیرین مادر شدن یک بانوی ایرانی را به کابوس تلخ تبدیل نکند.


Page Generated in 0/0044 sec