printlogo


کد خبر: 173423تاریخ: 1395/12/25 00:00
اخبار

دولت لهستان علیه رئیس لهستانی شورای اروپا
توسک دادگاهی شد
دادستانی ورشو، «دونالد توسک» رئیس لهستانی شورای اروپا را برای ادای توضیحات درباره ارتباط فرماندهان بخش اطلاعات ارتش این کشور با دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر در زمان نخست‌وزیری توسک به دادگاه فراخواند. این به معنای اوج گرفتن اختلاف میان دولت لهستان با رئیس شورای اروپاست که مخالف منافع کلی کشور خود عمل می‌کند و نه‌تنها بر طبل جنگ با روسیه می‌کوبد بلکه قصد تحمیل سیاست‌های مهاجرتی بروکسل به ورشو را دارد. توسک روز چهارشنبه یعنی کمتر از یک هفته پس از انتخاب مجددش به ریاست شورای اروپا با آرای 27 عضو اتحادیه در کشور خودش دادگاهی می‌شود آن هم در حالی که لهستان تنها کشوری بود که به نامزدی نخست وزیر سابق خود رای منفی داد. به گزارش راشاتودی، گفته می‌شود فرماندهان بخش اطلاعاتی ارتش لهستان در زمان نخست وزیری توسک، بدون داشتن مجوز لازم اقدام به برقراری ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عمدتا عضو ناتو کرده‌اند. وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ورشو با بلوکه کردن برخی فعالیت‌هایش در اتحادیه اروپایی به این اقدام و انتخاب توسک واکنش نشان می‌دهد. سیاست‌های اتحادیه اروپا دارای معیارهایی دوگانه است و ما این را قبول نداریم». دولت لهستان مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپاست و  قبلا هم با بخش اجرایی اتحادیه اروپایی که همان کمیسیون اروپایی است بر سر مسائلی چون اجرای قانون، مهاجرت، سیاست‌های مربوط به تغییرات جوی و حفاظت از محیط‌زیست درگیر شده است.


ائتلاف سعودی 1546 کودک یمنی را کشته است
یونیسف، سازمان کودکان سازمان ملل اعلام کرد تا 10 مارس امسال(جمعه گذشته) دست‌کم یکهزار و 546 کودک یمنی در اثر حملات 2 سال اخیر ائتلاف سعودی به این کشور کشته و 2 هزار و 450 تن دیگر نیز قطع عضو شده‌اند. از میان قربانیان کم سن و سال یمنی، یکهزار و 22 نفر پسر و 478 نفر دختر بودند و جنسیت 46 نفر آنها مشخص نبوده است. در  همین بازه زمانی، یکهزار و 801 پسر و 649 دختر زخمی شدند و یکهزار و 572 پسر به عنوان کودکان سرباز استخدام شدند. این در حالی است که آژانس‌های سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کردند از 2 سال پیش تا جمعه گذشته در کل حدود 7 هزار و 700 یمنی  قربانی جنایات سعودی و شرکایش در تجاوز به این کشور فقیر عربی شده‌اند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در همین فاصله 42 هزار و 550 شهروند این کشور نیز زخمی شدند. در سال گذشته میلادی، سازمان ملل نام عربستان را به دلیل کودک‌کشی در یمن که پیش‌تر رژیم صهیونیستی در منطقه به آن مشهور بود، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد اما طی یک رسوایی و طبق اعتراف بان‌کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل تحت فشار مالی عربستان، سعودی‌ها از این فهرست خارج شدند.


نشست نظامی کشورهای همسود در مسکو
فرماندهان ارشد ارتش‌های عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (همسود) امروز در مسکو گرد هم می‌آیند. وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر اعلام کرد روز چهارشنبه نمایندگان ارتش‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در محل آکادمی نظامی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گرد هم می‌آیند. این کنفرانس به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد شورای وزرای دفاع کشورهای همسود با هدف حل مشکلات دفاعی و امنیتی از طریق علمی و عملی برگزار می‌شود. از زمان تاسیس این اتحادیه در اوایل دهه 1990 و متعاقب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مولداوی، اوکراین و گرجستان از آن جدا شده‌اند اما احتمال دارد مولداوی در آینده نزدیک به این اتحادیه بازگردد. نشست مسکو با توجه به ظرفیت همکاری‌های نظامی این کشورها و منافع ملی آنها در مبارزه با تروریسم بین‌المللی کمک خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0050 sec