printlogo


کد خبر: 173435تاریخ: 1395/12/25 00:00
بحران‌های اتحادیه با انتخابات هلند عود کرد
وزش توفان درآسیاب‌ بادی اروپا

انتخابات هلند که معمولا یکی از بی‌سروصداترین رویدادهای اتحادیه اروپایی بود امروز در حالی برگزار می‌شود که این رویداد تحت تاثیر عوامل بیرونی و داخلی تبدیل به یک بحران گلوگاهی در مسیر حیات اتحادیه شده است. انتخابات سراسری پانزدهم مارس در کشور آسیاب‌های بادی، با توفانی در روابط اروپا با مهم‌ترین متحد آسیایی‌اش ترکیه همراه شده است و علاوه بر آن عرصه تاخت و تاز راستگرایان افراطی و طرفداران خروج هلند از حوزه یورو  قرار گرفته است. در صورت پیروزی حزب آزادی مردم به رهبری «خرت ویلدرز»، سیاستمدار کهنه‌کار ضدمهاجر و ضداسلام هلندی در انتخابات امروز، سیاست‌های اتحادیه اروپایی بیش از پیش با روی کار آمدن دولت‌های ابرملی‌گرای مخالف آن روبه‌رو خواهد شد و این در حالی است که به نظر می‌رسد توفان‌های بعدی از این جنس نیز در انتخابات فرانسه و آلمان در راه باشد. خرت ویلدرز، رهبر حزب ملی‌گرا که خواستار خروج هلند از اتحادیه اروپایی و واحد پولی یورو است، در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در رده دوم انتخاباتی قرار دارد. ائتلاف پیشرو مرکب از حزب راست میانه مردم برای آزادی و دموکراسی و حزب چپ میانه کارگر است. از دیگر احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات، حزب دموکرات مسیحی و حزب «دنک» (تفکر) است. حزب دنک که افراد میانسال را نمایندگی می‌کند تلاش دارد از حقوق مهاجران و فرزندان آنها حمایت کند. اما بالا گرفتن تنش سیاسی و حتی اجتماعی میان دولت‌های ترکیه و هلند در روزهای اخیر باعث ایجاد شکافی میان مسلمانان با بدنه اصلی جامعه هلند شده است که مطمئنا این به نفع  ملی‌گرایان و ویلدرز تمام خواهد شد. مقامات هلند شنبه گذشته از ورود هواپیمای حامل مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به شهر روتردام برای حضور در تجمعی در حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه ممانعت به عمل آوردند. متعاقب آن، آنکارا اعلام کرد سفیر هلند نمی‌تواند وارد ترکیه شود و تمام مذاکرات سیاسی سطح بالای 2 کشور به تعلیق درآمد و اردوغان هلندی‌ها را «موزفروش» و «بازماندگان نازی‌ها» خطاب کرد. مقابله به مثل ترک‌ها حتی باعث پایین کشیده شدن پرچم کنسولگری هلند در آنکارا شد. همچنین به گفته نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه نه تنها هواپیماهای حامل مقامات هلندی اجازه فرود در آنکارا نخواهد یافت بلکه آسمان ترکیه بر همه هواپیماهای غیرمسافرتی هلندی بسته می‌شود. در همین راستا وقتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، «حمایت قاطع» خود را از هلند اعلام کرد از سوی رئیس‌جمهور ترکیه به حمایت از تروریسم متهم شد. او دیروز نیز تاکید کرد هلند مرتکب تروریسم دولتی شده و به اتحادیه اروپایی ضرر زده است. اتحادیه اروپایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که بشدت نگران این‌ تنش‌ها هستند در بیانیه‌ای مشترک از ترکیه خواستند مسیر کاهش تنش با هلند را در پیش گیرد اما به نظر می‌رسد تنش‌های ترکیه با آلمان، اتریش، سوئد و سوییس نیز در حال اوجگیری است.
تمدید تحریم‌های اروپایی علیه روسیه
اتحادیه اروپایی از تمدید 6 ماهه تحریم‌هایش علیه روسیه به بهانه بحران اوکراین تا تاریخ ۱۵ سپتامبر خبر داد. این تحریم‌ها در مارس ۲۰۱۴ بعد از اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود و مداخله در شرق اوکراین اعمال شد. این فهرست شامل مشاوران و دستیاران ولادیمیر پوتین، مقام‌های پارلمانی،‌ دفاعی، اطلاعاتی و همچنین فرماندهان ارتش و نیروی دریایی روسیه و مقام‌های شورشیان و جدایی‌طلبان شرق اوکراین می‌شود. وزارت خارجه روسیه از این اقدام اتحادیه اروپا اظهار تاسف کرد.
حجاب برای شاغلان اتحادیه اروپا ممنوع شد
دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد کارفرمایان می‌توانند کارکنان خود را از پوشیدن نمادهای مذهبی ازجمله حجاب سر منع کنند. این حکم که ممنوعیت پوشیدن و همراه داشتن هرگونه نماد مذهبی، سیاسی یا فلسفی را شامل می‌شود به دنبال بررسی پرونده 2 زن مسلمان از فرانسه و بلژیک صادر شد که به دلیل امتناع از برداشتن حجاب خود، از محل کار اخراج شده بودند. این دو زن از کارفرمایانی که آنها را به‌خاطر حفظ حجاب‌شان در محل کار اخراج کرده بودند به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت بردند اما تنها کاری که دادستان این دادگاه کرد این بود که علاوه بر حجاب، سایر پوشش‌های مذهبی را هم برای شاغلان در کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع کرد.
 

امضای ملکه انگلیس پای حکم  اجرایی بریگزیت
لایحه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای امضای نهایی زیر دست ملکه الیزابت قرار گرفت. مجلس اعیان انگلیس که بخش بالادستی پارلمان بریتانیاست و با لایحه بریگزیت بشدت مخالفت می‌کرد سرانجام در آخرین مهلت قانونی، شامگاه دوشنبه به طرح دولت ترزا می ‌برای نحوه مذاکرات و اجرایی شدن خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت داد. به گفته دیوید دیویس، وزیر بریگزیت انگلیس، با تصویب لایحه خروج، این لایحه برای تبدیل شدن به قانون و اجرایی شدن تنها به امضای سلطنتی احتیاج داشت که روز گذشته ملکه الیزابت دوم با امضای خود این اتفاق تاریخی را رقم زد. بدین ترتیب از امروز نخست‌وزیر بریتانیا می‌تواند ماده 50 معاهده لیسبون را فعال و فرآیند اجرایی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را رسماً شروع کند. می  قصد دارد مذاکرات رسمی را برای این جدایی که احتمالاً 2 سال طول می‌کشد از ابتدای ماه آینده آغاز کند. با آغاز روند اجرایی بریگزیت به نظر می‌رسد انگیزه مردم اسکاتلند و حتی ایرلند شمالی برای استقلال از بریتانیا و بازگشت به اتحادیه اروپا افزایش یافته باشد.
 


Page Generated in 0/0064 sec