printlogo


کد خبر: 173436تاریخ: 1395/12/25 00:00
دفاع فاخر سخنگوی دولت از ادعای رشد اقتصادی 7/4 درصدی
کیلویی حرف نزنید

گروه سیاسی: سخنگوی دولت می‌گوید عدد رشد اقتصادی همان است که دولتی‌ها می‌گویند و منتقدان نباید با اظهارات کیلویی این ادعای دولت را زیر سوال ببرند. محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری از زیر سوال رفتن آمارهای اقتصادی دولت حسن روحانی انتقاد کرد. او به صورت مشخص در رابطه با آمارهای دولت درباره رشد اقتصادی گفت که وقتی دولت درباره رشد اقتصادی آمار می‌دهد، نباید با انتقادهای کیلویی این آمار دولت زیر سوال برود. به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی می‌گوید رشد اقتصادی در نیمه اول سال 1395 به 4/7 درصد رسیده است. این آمار اما با انتقاد گسترده اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و تجار مواجه شده و آنان با اشاره به نشانه‌های اقتصادی، این آمار را قابل قبول نمی‌دانند. کارشناسان می‌گویند رسیدن به رشد اقتصادی بیشتر از 7 درصد آن هم در شرایطی که وضعیت بغرنج تولید و نیز بیکاری تغییر نکرده است، نمی‌تواند درست باشد. دولت اما در مقابل از منتقدان انتقاد کرده و می‌گوید انتقادات آنها کیلویی است.   محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت صبح دیروز در آخرین نشست خبری خود در سال 1395 باز هم در حوزه اقتصادی آمارهایی ارائه کرد. نوبخت گفت: از پاییز ٩٢ تا ٩٥ تعداد ٢ میلیون و ٢٣٢ هزار و ٣٤٦ نفر به جمعیت جویای کار افزوده شدند که از این تعداد نیز یک میلیون و ٥٠٥ هزار و ٨١٣ نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شدند و ٧٢٦ هزار و ٥٣٣ هزار نفر هم نتوانستند کار مورد نظرشان را پیدا کنند. از سال ٩٦ اعتباری حدود ٣ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان برای رفع نابرابری حقوق بازنشستگان پرداخت و هزینه خواهد شد. سخنگوی دولت در واکنش به انتقادات صورت‌گرفته نسبت به دولت، گفت: هیچ اشکالی نیست و منتقدان دولت در هر موضوعی می‌توانند چالش ایجاد کنند، منتها وقتی آمار رسمی قانونا اعلام می‌شود، اینکه به شکل کلی بگوییم اینگونه نیست، نتیجه‌ای جز القای شبهه نداشته و چیز دیگری را حل نمی‌کند. وی افزود: اکنون وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی این عدد است می‌توانید سوال کنید این عدد محصول کدام اقدام است و ما هم باید آمار و عدد و رقم بگوییم. همینطوری کلی و کیلویی حرف زدن که به نظر نمی‌رسد چنین عددی باشد که جواب علمی و کارشناسی نیست، آن هم نسبت به آمارهای رسمی دولت. اظهارات نوبخت درحالی است که همه منتقدان آمار ادعایی دولت درباره رشد اقتصادی از اقتصاددانان، تجار و مسؤولان تراز اول اقتصادی کشور هستند.  محمود بهمنی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دهم درباره اعلام رشد اقتصادی
4/7 درصدی از سوی رئیس‌جمهور و تایید این آمار از سوی بانک مرکزی، گفته است: من نمی‌دانم این آمار چگونه و از چه ماخذی استخراج و اعلام شده است که اگر براساس آمار بانک مرکزی بوده، باید مبنای آن نیز مشخص شود که چه شاخص‌هایی منجر به این رشد شده است. نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است این رشد اقتصادی مربوط به جهش ناگهانی قیمت نفت بوده باشد، افزود: در غیر این صورت رشد اقتصادی، دفعتا ممکن نیست. بهمنی درباره آمار اعلام شده از سوی سخنگوی دولت مبنی‌بر اینکه رشد اقتصادی در 3 ماهه دوم سال جاری با احتساب قیمت نفت 8/2 درصد و بدون آن 6 درصد بوده است، ادامه داد: این آمار با آمار 4/7 درصد مغایر است، اگرچه خوشبختانه قیمت نفت افزایش پیدا کرده و میزان صادرات نیز بالا رفته و می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند ولی ما باید میزان رشد اقتصادی را در بخش کشاورزی و صنعت مشاهده کنیم، چراکه این حوزه است که در کشور ایجاد اشتغال می‌کند و دارای اهمیت است. در همین رابطه، دکتر حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه به «وطن‌امروز» گفت: طبق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت ما در نیمه اول سال 95 کمتر از 9/0 درصد بوده است و پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال 95 این رشد به 2 درصد نرسد. یعنی دولت در شرایطی که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد وابستگی به غرب  گذاشت، به آن چیزی که مدنظرش بود نرسید. نتیجه نظریه اقتصادی دولت این می‌شود که ثمره رشد اقتصادی و... به جیب افراد محدودی واریز می‌شود و اکثریت مردم از آن محرومند. در این دولت ضریب جینی افزایش پیدا کرده و درآمد نابرابرتر شده است. یعنی ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شده‌اند و بیکاری هم بسیار افزایش پیدا کرده است. دکتر محمود دهقانی، استاد دانشگاه نیز درباره ادعای رشد اقتصادی 4/7 درصدی گفته است: هم از نظر علم اقتصاد و هم از جهت تجربی واقعا عدد 4/7 درصد دارای ابهام است که چطور ممکن است رشد اقتصادی منفی یا خیلی اندک، یک مرتبه بدون هیچ‌گونه تحول خاصی در اقتصاد به این اندازه جهش پیدا کند! واقعا عجیب است. با این تحول بزرگ اقتصادی باید بیکاری هم سیر نزولی می‌یافت. آیا اینگونه شده است؟ خیر! خود دولت هم قبول دارد که بیکاری افزایش پیدا کرده است. اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیسیون خصوصی‌سازی اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه نرخ رشد 4/7 درصدی اقتصاد را در نیمه نخست امسال قبول ندارم، اظهار داشت: براساس آمار بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست امسال 4 درصد است اما دولت مدعی است نرخ رشد به 4/7 درصد رسیده است. وی با بیان اینکه از میان صنایع، بخش‌های نفت و خودرو در نرخ رشد اقتصادی نقش داشته‌اند، افزود: در حال حاضر بخش صنعت متزلزل است و فقط 30 تا 40 درصد صنایع مشغول فعالیت هستند. مرتضی سامتی، اقتصاددان نیز با تأکید بر اینکه نباید از رشد اقتصادی به مدد نفت خوشحال باشیم، به فارس گفت: آنچه از سوی مسؤولان برای 6 ماه نخست سال مطرح شد، رشد اقتصادی اشتغالزا نیست، این رشد مربوط به افزایش درآمدهای نفت بوده که بعد از برجام فروش آن ارتقا یافت. سامتی با بیان اینکه رشد 4/7 درصدی
6 ماه نخست سال 95 در سبک و سیاق و زندگی مردم حس نمی‌شود، اظهار داشت: رشد باید اتفاق خوبی به همراه داشته باشد و قیمت‌ها را کاهش دهد اما در حال حاضر رشد 15 درصدی نرخ ارز مغایر با رشد حقیقی است و همچنین اشتغال به عنوان پیامد مثبت این رشد مشاهده نمی‌شود.
سخنگو: نمی‌دانم در نامه چه نوشته!
ماجرای نامه حسن روحانی به امیر کویت برای بهبود مناسبات منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی بود که محمدباقر نوبخت دیروز درباره آن اظهارنظر کرد. برخی رسانه‌های منطقه‌ای اخیرا مدعی شده‌اند در این نامه روحانی خواستار بهبود مناسبات شده و حتی گفته شده پیش از این نیز نامه‌ای به نمایندگی از اعراب منطقه به ایران فرستاده شده است اما نوبخت می‌گوید از محتوای نامه روحانی بی‌اطلاع است. نوبخت درباره برخی خبرها مبنی بر ارسال نامه روحانی به امیر کویت گفت: از نامه روحانی به امیر کویت خبری ندارم. به گزارش فارس، نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به سفرهای اخیر مقامات ایران و کویت و همچنین سفرهای ظریف و نامه روحانی به امیر کویت و... آیا ایران در حال مذاکره برای طرح و پیشنهاد خاصی برای بهبود روابط بویژه با عربستان سعودی است یا این اقدامات، کارهای دیپلماتیک معمولی است؟ گفت: درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران این بود که بهبود مناسبات حاصل و تقویت شود، پاسخ ایران این بود که ما همیشه علاقه‌مندیم صلح و ثبات فی‌مابین کشورهای همسایه بویژه ما و کشورهای همسایه خلیج‌فارس ارتقا یابد. وی افزود: بنابراین در جلسه نخست کاملا اراده طرفین مطرح شد که آیا موافقت اصولی وجود دارد این اتفاق بیفتد، حالا اینکه چه اقدامی باید به چشم بیاید که این اراده چگونه می‌خواهد عملیاتی شود، قطعا سر این موضوع بحث داریم، لذا بنده از محتوای آن نامه بی‌خبر هستم. ایران همیشه خواهان کمک به کشورهای همسایه است لذا توصیه می‌کنیم به جای اینکه پای انگلیسی‌ها و... را به حوزه باز کنند خود کشورهای منطقه امنیت و ثبات را حفظ کنیم.
افزایش یارانه تشویش اذهان عمومی است!
سخنگوی دولت درباره یارانه‌ها هم اظهارنظر کرد و گفت افزایش یارانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود! نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی با توجه به نزدیکی ایام انتخابات می‌گویند می‌توان یارانه نقدی را ٢ تا ٣ برابر پرداخت کرد، آیا امکان تحقق این موضوع وجود دارد یا خیر؟ گفت: حتما خلاف می‌گویند، این حرف‌ها القای شبهه و تشویش اذهان عمومی است.


Page Generated in 0/0220 sec