printlogo


کد خبر: 173437تاریخ: 1395/12/25 00:00
برگزاری سومین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه
معارضان نیامدند

سومین دور مذاکرات صلح سوریه در حالی از روز گذشته در آستانه، پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد که یک روز پیش از آن، هیات معارضان سوری اعلام کرد در این دور از مذاکرات شرکت نخواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز» سومین دور مذاکرات آستانه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه در شرایطی برگزار می‌شود که در 2 دور گذشته طرفین توانسته بودند بر سر برخی مسائل همچون آتش‌بس به توافق برسند و 3 کشور میانجی
به عنوان تضمین‌کننده تداوم آتش‌بس شناخته می‌شدند. پیشرفت‌های محسوس 2 دور گذشته مذاکرات صلح باعث شد طرفین برای برگزاری سومین دور از مذاکرات به توافق برسند. بر همین اساس نیز هیات‌ ایرانی به سرپرستی حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و هیات روس، نخستین هیات‌هایی بودند که یک روز پیش از آغاز مذاکرات، وارد آستانه شدند و پیش از آغاز رسمی مذاکرات، هیات های نمایندگی ایران و روسیه در هتل مریوت شهر آستانه قزاقستان نخستین دور از گفت‌وگوهای دوجانبه را برگزار کردند. اما در شرایطی که همه‌چیز برای آغاز دور سوم مذاکرات صلح سوریه فراهم بود، «محمد علوش» رئیس هیات معارضان سوریه اعلام کرد برای شرکت در نشست آستانه آمادگی ندارد. در این‌باره اما گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد روز یکشنبه نیز مدعی شده بود دولت سوریه به تعهدات خود در توافق منطقه «الوعر» شهر حمص عمل نکرده و این گروه به همین علت در دور بعدی مذاکرات آستانه شرکت نخواهد کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، معارضان سوریه اما این‌بار مدعی شده‌اند عدم تمایل روسیه برای پایان دادن به حملات هوایی علیه غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل معارضان مسلح و ناتوانی مسکو در اعمال فشار بر ارتش سوریه برای پایبندی به تعهداتش ذیل آتش‌بس عامل اصلی عدم شرکت آنها در نشست آستانه است. «اسامه ابوزاید» سخنگوی معارضان اعلام کرد تصمیم نهایی را گرفته‌اند و قصد ندارند در این مذاکرات شرکت کنند. هرچند معارضان سوری در این دور از مذاکرات حضور نخواهند داشت اما کشور اردن که در این دور از مذاکرات به عنوان ناظر حضور دارد، توانسته مخالفان جنوب سوریه را راضی به حضور در این مذاکرات کند. این را وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد و با اشاره به ورود هیات‌های روسیه، ایران و ترکیه به آستانه برای برگزاری دور سوم مذاکرات نوشت: هیات مخالفان جنوب سوریه نیز برای مشارکت در مذاکرات وارد آستانه می‌شود. این اقدام معارضان سوری واکنش رئیس هیات مذاکره‌کننده سوری را در پی داشت و بشار الجعفری، نماینده دولت دمشق در مذاکرات آستانه گفت: ما اینجا نیامده‌ایم که گروه‌های مسلح را ببینیم، ما تنها برای دیدار با تضمین‌کنندگان و ناظران نشست یعنی ایران و روسیه به آستانه آمده‌ایم. رئیس هیات دولت سوریه گفت: ما خواهان موفقیت نشست آستانه هستیم؛ چه افراد مسلح باشند و چه نباشند. جعفری ادامه داد: عدم شرکت و حضور مخالفان مسلح در آستانه به دیدگاه دولت سوریه کمک می‌کند و نشان می‌دهد این گروه‌ها بویی از سیاست نبرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: ترکیه باید مسؤولیت نیامدن مخالفان را به عنوان یکی از ناظران آتش‌بس برعهده بگیرد. علاوه بر هیات سوری، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به عدم حضور معارضان سوری در این مذاکرات واکنش نشان داد و دلایل معارضان را قابل قبول ندانست. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه مخالفت مخالفان سوری با شرکت در مذاکرات آستانه ناگهانی و غافلگیرانه بود، گفت:‌ دلایل عدم مشارکت مخالفان سوری در مذاکرات آستانه متقاعدکننده نیست. لاوروف گفت:‌ وزارت دفاع روسیه با رهبران مخالفان سوری که با حضور در مذاکرات آستانه مخالفت کردند، در حال رایزنی است. وزیر خارجه روسیه در ادامه مطالبی را که اخیرا درباره حضور کارشناسان روس در لیبی و مصر مطرح شده شایعاتی بیش ندانست.
پرونده اسرا و مفقودان در رأس مذاکرات
هر چند معارضان در این دور از مذاکرات صلح شرکت نکردند اما این باعث نشد مذاکرات به شکست بینجامد و صبح روز گذشته سومین دور مذاکرات آستانه پس از نشست‌های مشورتی درباره بحران سوریه بدون حضور مخالفان سوری آغاز شد.  غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان درباره این دور از مذاکرات آستانه گفت: مذاکرات آستانه به بررسی وضعیت حقوقی مناطقی خواهد پرداخت که در آنجا آشتی‌هایی صورت گرفته است. وزیر خارجه قزاقستان تاکید کرد: نشست آستانه همچنین به بررسی تشکیل کارگروهی برای تبادل اطلاعات درباره اسیران، مفقودان و بازداشت‌شده‌ها می‌پردازد. عبدالرحمانف افزود: در نشست آستانه مساله خنثی‌سازی مین‌ها نیز بررسی خواهد شد. در این میان منابع دیپلماتیک در آستانه اعلام کردند مذاکرات آستانه احتمالا به دلیل تاخیر در حضور افراد مسلح مخالف یک روز تمدید شود.


Page Generated in 0/0067 sec