printlogo


کد خبر: 173439تاریخ: 1395/12/25 00:00
رژیم آل‌خلیفه برای سومین‌بار از ترس انقلابیون محاکمه آیت‌الله شیخ قاسم را به‌تعویق انداخت
اعلام حالت فوق‌العاده در بحرین

رژیم بدوی بحرین بار دیگر تحت فشار افکار عمومی و تظاهرات‌های گسترده انقلابیون در بحرین، روز سه‌شنبه مجبور به عقب‌نشینی شد و قرائت حکم نهایی درباره پرونده آیت‌الله عیسی قاسم را به تعویق انداخت. این سومین بار است که دادگاه بحرین صدور حکم درباره آیت‌الله عیسی قاسم را به تعویق می‌اندازد. پیش از این دولت بحرین قصد داشت روز ۱۲ بهمن آیت‌الله عیسی قاسم را محاکمه کند که به دنبال برگزاری تظاهرات گسترده کفن‌پوشان، محاکمه وی را به روز ۹ اسفند و پس از آن به روز ۲۴ اسفند موکول کرده بود و روز گذشته نیز برای سومین بار پس از برگزاری تظاهرات‌های گسترده مردمی و هشدار معارضان و علمای بحرین به دولت درباره هرگونه تعرض به آیت‌الله عیسی قاسم، بار دیگر دولت مجبور شد صدور حکم درباره وی را به روز ۱۷ اردیبهشت موکول کند. طبق این گزارش، مردم بحرین تا صبح سه‌شنبه در مناطق مختلف این کشور با برگزاری تظاهرات‌های گسترده، حمایت خود از آیت‌الله عیسی قاسم تا پای جان را اعلام کردند. ساکنان شهرک باربار، سار، کرزکان، المعامیر، السنابس، النویدرات، النبیه صالح، السهله شمالی، بوری و السهله جنوبی با برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «لبیک یا فقیه» مخالفت خود با محاکمه شیخ عیسی قاسم و هرگونه تعرض به وی را اعلام کردند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی به دولت بحرین درباره هرگونه تعرض به شیخ عیسی قاسم هشدار دادند. همچنین تظاهرات‌های مشابهی نیز در الهمله، البلاد القدیم، سلماباد، جدحفص، بنی جمره و المالکیه برگزار شد. در شهرک المقشع نیز مردم کفن‌پوش به خیابان‌ها آمده و حمایت خود از شیخ عیسی قاسم تا پای جان را اعلام کردند. نیروهای امنیتی بحرین در شهرک الجفیر با گاز اشک‌آور به سمت تظاهرات‌کنندگان حمله کردند. در منطقه محاصره شده الدراز محل سکونت شیخ عیسی قاسم نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد و تحصن‌‌کنندگان در میدان الفداء در مقابل منزل آیت‌الله نیز در حالی که کفن پوشیده بودند نماز جماعت مغرب و عشا را به جا آوردند. حضور مردم به قدری پررنگ بود که دستگاه‌های امنیتی بحرین از صبح دوشنبه وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام کرده و نیز تعداد بیشتری از نیروهای خود را در مناطق مختلف برای جلوگیری از تبعات صدور حکم آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مستقر کرده‌اند؛ زیرا علمای این کشور مردم را به حمایت و دفاع از آیت‌الله قاسم تا پای جان فراخوانده‌اند.  شیخ خجسته، عضو شورای مرکزی جمعیت علمای بحرین اعلام کرد که او و دیگر نزدیکان و محافظان شیخ عیسی قاسم که اطراف منزل او را گرفته‌اند، همه وصیت‌های خود را نوشته‌، کفن‌ها را آماده کرده و آماده شهادت در دفاع از آیت‌الله هستند. او به خبرگزاری نسیم گفته است که نظر مراجع تقلید این است که دفاع از شیخ قاسم واجب است حتی اگر به شهادت منجر شود. وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای ضمن برقراری حالت فوق‌العاده در کشور، اعلام کرد همه مرخصی‌ها تا اطلاع ثانوی لغو شده و ساعت کاری به 12 ساعت در روز افزایش یافته است. از سوی دیگر، به دنبال اعلام تعویق صدور حکم آیت‌الله عیسی قاسم، مردم بحرین بار دیگر به خیابان‌ها آمده و اصرار دولت برای ادامه محاکمه آیت‌الله را محکوم کرده و تکبیرگویان خواستار لغو این محاکمه شدند. عوامل امنیتی بحرین نیز مردم خشمگین را که در اعتراض به استمرار محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم و سالروز اشغال بحرین توسط عربستان به خیابان‌ها آمده بودند بشدت سرکوب می‌کردند. جوانان انقلابی همچنین نام «حمد» پادشاه بحرین را به منظور لگدمال کردن در کف خیابان‌ها نوشتند.
به گزارش رسانه‌های بحرینی، روز گذشته شماری از مناطق بحرین و منطقه دیپلمات‌نشینی که دادگاه در آن قرار داشت شاهد تشدید تدابیر امنیتی بود. بحرینی‌ها بر این باورند که محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم محاکمه دارای ماهیت شیعی است، چراکه اتهام‌های مطرح شده علیه وی مربوط به انجام فریضه‌ خمس است که یکی از فریضه‌های دینی است. همچنین جایگاه آیت‌الله عیسی قاسم به عنوان بزرگ‌ترین مرجع دینی کنونی در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در تحکیم رویکرد مردمی نقش دارد. دادستانی کل بحرین در جلسه محاکمه که اخیرا برگزار شد، خواهان اجرای شدیدترین مجازات‌ها در حق آیت‌الله عیسی قاسم شد و گویی دادستانی کل خیابان‌های بحرین را که در آنها تظاهرات‌کنندگان کفن‌پوش با شعار دفاع تا پای جان از آیت‌الله عیسی قاسم حضور دارند، نادیده گرفته بود. در پاسخ به فراخوان علمای بحرین، همچنان تظاهرات‌هایی در روستاها و شهرهای بحرین در مخالفت با اهانت به آیت‌الله قاسم برگزار می‌شود که همراه با آن، نیروهای نظام نیز دست به یورش‌ و بازداشت‌ مردم می‌زنند. اما مساله قطعی این است که تحرک تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌ها آرام نخواهد گرفت مگر تا زمانی که نظام بحرین از اهانت به آیت‌الله قاسم دست بردارد. از سوی دیگر، منابع بحرینی می‌گویند که با توجه به قانون بحرین درباره جرم‌ پولشویی، روند محاکمه آیت‌الله قاسم در مقابل 2 گزینه قرار دارد؛ یا اینکه علیه وی حکم حداکثر 7 سال حبس و پرداخت جریمه‌ای در نهایت تا یک میلیون دینار صادر یا حکم تبرئه وی قرائت شود. این منابع بعید می‌دانند که دستگاه قضایی بحرین که عمکرد سیاسی دارد، حکم تبرئه را صادر کند. محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم در ادامه طرح رهایی از تمام رهبران شیعه است؛ این مسیری است که از مقابله با رهبران مخالف و رهبران جمیعت الوفاق آغاز شد تا به آیت‌الله قاسم که رهبر معنوی شیعیان بحرین است، ختم شد. منابع بحرینی می‌گویند: بر ما پوشیده نیست که شرایط چگونه پیش رفته و اینکه دستگاه قضایی بحرین تا چه حد غیرشفاف عمل کرده است و با پرونده‌های پیشین می‌بینیم که چقدر خواسته‌های دادستانی کل  بر دستگاه قضایی تاثیر داشته است و اینکه دستگاه قضایی بحرین سیاسی عمل می‌کند و امیدی نیست که انتظار داشته باشیم دستگاه قضایی بحرین حکمی شفاف صادر کند. با توجه به طرز تفکر نظام بحرین در اتهام‌هایی که علیه آیت‌الله عیسی قاسم مطرح شده است، صدور حکم حبس یا تعیین جریمه برای ایشان یک حکم قابل پیش‌بینی است و تلاش‌های نظام برای فعالیت بیشتر دستگاه قضایی نظامی، بر این دیدگاه صحه می‌گذارد و این طرح نظام آشکار شده است که برای رهایی از رهبران تلاش می‌کند.
اشغال بحرین توسط عربستان 6 ساله شد
روز گذشته 14 مارس مصادف با ششمین سالروز یورش سپر جزیره به بحرین به بهانه دفاع از منافع استراتژیک این کشور و در واقع سرکوب قیام مردمی علیه آل‌خلیفه بود. سال 2011 مردم بحرین برای اصلاحات در کشور خود اعتراض‌های مدنی آغاز کردند. هرگونه تغییر اجتماعی در بحرین، به سرعت به شرق عربستان منتقل می‌شود. به همین دلیل قبل از آنکه آل‌خلیفه از اعتراضان نگران شود، آل‌سعود در عربستان دستپاچه شد. ریاض که دنبال فرصت برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین بود، از بحرین خواست که به صورت رسمی از عربستان درخواست کمک کند، بنابراین آل‌سعود به بهانه درخواست پادشاه بحرین مزدوران خود را وارد خاک این کشور کرد که از همان بدو ورود شروع به قتل و کشتار شهروندان بحرینی معترض به سیاست‌های آل‌خلیفه کردند. این نیروها هنوز در بحرین مستقر هستند و همچنان اعتراض‌های مدنی مردم را سرکوب می‌کنند.


Page Generated in 0/0067 sec