printlogo


کد خبر: 173478تاریخ: 1395/12/26 00:00
اخبار

رشد 8/6 درصدی تولیدات صنعتی
براساس اعلام بانک مرکزی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در ۹ ماهه نخست امسال 8/6 درصد رشد داشته است. به گزارش بانک  مرکزی، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور(کارگاه‌های دارای 100 نفر پرسنل و بیشتر) در 9 ماهه اول سال 1395 بر مبنای سال پایه 1390 به عدد 9/96 رسید که در مقایسه با 9 ماهه اول سال 1394 معادل 8/6 درصد افزایش یافته است. این گزارش آماری با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط از 33 صنعت مختلف به‌دست آمده است و بر این مبنا تعمیر و نصب ماشین‌آلات با 37 درصد و صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری با 6/35 درصد بیشترین رشد را نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته‌اند. این درحالی است که صنایع رایانه‌ای و الکترونیکی با منفی 29درصد،  تولید پوشاک با منفی 3/8 درصد و صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی با منفی 4/7 درصد بیشترین رشد منفی را نسبت به 9ماهه نخست سال 94 تجربه کرده‌اند. همچنین تولید محصولات شیمیایی با 26 درصد بیشترین ضریب ارزش افزوده در صنعت را دارا بوده و باعث تغییر 7/7 درصدی شاخص تولید شده است. از سوی دیگر، تولید انواع سیمان و کاشی با ضریب ارزش افزوده 45/9 درصدی باعث کاهش منفی 4/7 درصدی شاخص تولید شده است.


تغییرات جدید در واردات خودرو
گمرک ایران با ابلاغ بخشنامه‌ای، سال ساخت خودروهای وارداتی را به یک‌سال کاهش داد. به گزارش مهر، در این بخشنامه آمده است: براساس تصویبنامه هیات وزیران درباره اصلاح ماده (۷) آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو، «ثبت سفارش و ورود خودروهای سواری(سواری، سواری استیشن و سواری کار) مستعمل یا نو که از زمان ساخت آن بیش از یک‌سال گذشته باشد، در سرزمین اصلی یا مناطق آزاد تجاری صنعتی ممنوع است. همچنین طبق مصوبه ابلاغی اقدام براساس ثبت سفارش‌های صادره قبل از ابلاغ این مصوبه، بلامانع است. در همین حال با مجوز گمرک کیش، خروج خودروهای پلاک این جزیره به سرزمین اصلی آزاد شد. چند روز پیش و پس از چند سال که گمرک کیش خروج خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی را ممنوع کرده بود، در بخشنامه‌ای این ممنوعیت را لغو کرد، بر این اساس خودروهای پلاک کیش می‌توانند تا اطلاع ثانوی به سرزمین اصلی تردد داشته باشند.


 تبلیغ کالای خارجی شرم‌آور است
مساله تولید داخل و استفاده از کالای داخلی بحثی جدی است و در این زمینه زنان می‌توانند خانواده‌ها را به خرید کالای ایرانی تشویق کنند. به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اشتغال مهم‌ترین بحث در امور اقتصادی است، تصریح کرد: با وجود این همه جوان تحصیلکرده مساله اشتغال جز با اعتماد به نیروهای جوان و مستعد کشور حل نمی‌شود. وی با انتقاد از تبلیغ اجناس خارجی روی اتوبوس‌های درون‌شهری گفت: شرم‌آور است از طرفی خواهان کار و ایجاد اشتغال برای جوانان هستیم و از طرف دیگر اتوبوس‌های ما تبلیغ کالای خارجی را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: البته این مساله در تلویزیون ما که ملی است قطع شد، چرا که در چندین جلسه این مساله را مطرح کردیم و آنها هم رعایت می‌کنند. نعمت‌زاده اضافه کرد: تقریبا می‌توان گفت مشابه همه کالاهای مصرفی را در داخل کشور تولید می‌کنیم و در این حال چرا باید کالای خارجی را در دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی و عمومی تبلیغ کنیم؟ این نشان می‌دهد هنوز مشکلات فرهنگی در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه در اروپا نمی‌بینیم کالای ما را روی اتوبوس‌ها تبلیغ کنند، چرا که آنها تعصب دارند، افزود: اما ما در کشورمان با افتخار این تبلیغات را انجام می‌دهیم.
 


Page Generated in 0/0065 sec