printlogo


کد خبر: 173518تاریخ: 1396/1/14 00:00
کارشناسان بر اجرای دقیق شعار «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» تاکید کردند
60 درصد صنایع کوچک کشور در حال تعطیلی!

گروه اقتصادی: امسال بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، سال«اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری شد. ایشان اقتصاد مقاومتی را راه نجات اقتصاد کشور و تولید و اشتغال را شاه‌کلید حل مشکلات دانستند. به فرموده رهبری، افزایش تولید داخلی، افزایش اشتغال را به همراه خواهد داشت در نتیجه هم مشکل بیکاری حل خواهد شد و هم اقتصاد از رکود نجات پیدا خواهد کرد.
رکود و اشتغال، معضل اساسی اقتصاد
در همین باره، ابوالقاسم حکیمی‌پور، استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه سال 96 نرخ تورم دورقمی است، بدهی 145 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها، واردات لجام‌گسیخته و عصیانی انواع کالا، بروز فساد در گمرکات و نبود توجه به تولید داخل را از عوامل بروز رکود دانست و گفت: دولت نیازمند خانه‌تکانی اساسی است. حکیمی‌پور در گفت‌‌وگو با فارس در تحلیل شرایط کنونی اقتصاد کشور اظهار داشت: مشکلی که هم‌اکنون گریبانگیر اقتصاد ما شده و دولت هم نتوانسته است آن را رفع کند، پایین بودن سطح اشتغال و افزایش رکود و بیکاری است که پیش‌بینی می‌شود مسائل امنیتی و اجتماعی ایجاد کند. وی ادامه داد: آنچه از آمارهای متناقض وجود دارد و جسته و گریخته در بخش‌های مسکن و معدن هم مشاهده می‌شود، این است که رشد منفی داشته‌ایم، در بخش کشاورزی رشد خاصی نداشته‌ایم و حدود 5 درصد بوده است، در بخش صنعت هم تقریباً رشد در این مدت صفر بوده است. وی اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد این رشد فراگیر در بخش‌های مولد کشور نبوده‌ایم، ضمن آنکه در حال حاضر 20 هزار نفر در صنعت نفت ایران مشغول به کار هستند. حکیمی‌پور افزود: 60 درصد ظرفیت صنایع کوچک و متوسط ما در حال تعطیل شدن است و با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. امروز بسیاری از کالاها از کشورهای دیگر وارد می‌شود و همه این عوامل در بروز رکود کشور موثر است. حکیمی‌پور افزود: 40 تا 45 درصد منابع سیستم بانکی ما قفل شده است، ضمن آنکه دولت 35 هزار میلیارد تومان فقط به بانک مرکزی و 110 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی کشور بدهکار است. علاوه بر این، بانک‌های ما هم حدود 65 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند و این همه نشان از تعمیق رکود در اقتصاد کشور ما دارد، در حالی که سیاست‌گذاران هیچ‌گونه راهکاری در این‌باره ندارند. از سوی دیگر، احمد توکلی، نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دولت با سیاست‌های نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کرده است، گفت: دولت باید از اقتصاد گره خورده به سیاست خارجی فاصله بگیرد و به مسائل داخلی توجه کند. توکلی درباره چگونگی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال گفت: نامگذاری شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال از جانب رهبری، بیانگر این است که وضع کشور در زمینه اشتغال مناسب نیست و متاسفانه با سیاست‌های نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کرده‌ایم. وی ادامه داد: دولت امسال باید از اقتصادی که به سیاست خارجی گره می‌خورد فاصله بگیرد و به مسائل داخلی توجه کند. وی با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور پرنوسان است، گفت: نرخ رشد امسال که 6/6 درصد تخمین زده شده است، تنها 12 درصد از این رشد مربوط به بخش غیر نفتی بوده و 88 درصد آن در بخش نفت است که فروش نفت‌خام اشتغال زیادی ایجاد نمی‌کند. وی تاکید کرد: نرخ رشد در سال‌های 91 تا 95 پرنوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغالزا باشد باید پایین بیاید، اما شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم.
هنوز اقتصاد مقاومتی را باور نداریم
همچنین نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای اقتصاد مقاومتی شاهد رونق تولید و رشد شاخص‌های اقتصادی خواهیم بود. اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ گفت: به نظر می‌رسد اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و این سال بیشتر به برگزاری جلسات و تشکیل و سازماندهی ستاد گذشته است. وی افزود: یکی از دلایل نتیجه‌بخش نبودن این اقدامات، تفکر و اندیشه‌ برخی مسؤولان مبنی‌بر عدم باور اقتصاد مقاومتی است. سیدکاظم دلخوش‌اباتری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تقویت معیشت خانوارها از اولویت‌های مهم اقتصاد کشور است. وی با تاکید بر تقویت معیشت خانوارها گفت: در بودجه سال96 حمایت‌ از اقشار کم‌درآمد جامعه مانند اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفت. وی افزود: در حال حاضر درآمد بسیاری از خانوارها با هزینه‌هایی مانند هزینه مواد خوراکی و اجاره‌بها تناسبی ندارد، این درحالی است با خروج از رکود می‌توان درآمد خانوارها را افزایش داد. از سوی دیگر، سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم نتیجه اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین ۲۰ تا ۳۰ درصدی فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به بیانات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اثرات اجرای اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم دیده نمی‌شود، گفت: نتیجه اقتصاد مقاومتی باید در بهبود وضعیت معیشتی مشاهده شود، اما مردم تاکنون بهبود معیشت را در زندگی خود احساس نکرده‌اند. وی یادآور شد: کاهش قدرت خرید مردم نتیجه اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه با اجرای آن باید وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود می‌یافت. داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز تاکید کرد که ظرف ۱۰ سال آینده باید ۱۵ میلیون شغل ایجاد شود و مجلس و دولت هر کدام باید به تکالیف خود در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کنند. داوود محمدی با اشاره به نامگذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال، گفت: نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری تمرکز شعار سال را بر مبنای مباحث اقتصادی قرار داده‌اند، بویژه موضوع اقتصاد مقاومتی که سال 96 سومین سالی است که بر آن تاکید شده است و شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلان ابلاغی در این‌باره بحث اشتغال و تولید است.


Page Generated in 0/0068 sec